Hardwerkende, lokaal bekende ondernemers in zowel stedelijke als landelijke gebieden met soms meerdere personeelsleden, dat zijn de 188 Autoservice Totaal-bedrijven. Mitchel van Eijk (24) van Autoservice Van Eijk is één van hen.
Hij begon zes maanden geleden een autobedrijf in Best. Mitchel: “Ik heb van kinds af aan gezegd: ik wil zelf iets opbouwen, een eigen boterham verdienen en klanten helpen. Ik heb die kans direct gegrepen toen dit pand een half jaar geleden beschikbaar kwam.”
Wees online vindbaar
Mitchel is op zijn vijftiende begonnen als BBL-leerling, werkte bij twee universele autobedrijven en heeft zich opgewerkt tot Technisch Specialist / Technisch Leidinggevende, apk-keurmeester en EV-specialist. “Mijn eerste werkgever was ook aangesloten bij Autoservice Totaal. Ik heb veel formuleconcepten bekeken, maar Autoservice Totaal past mij het beste, mede vanwege de focus op online vindbaarheid in Google.”
Een goede online aanwezigheid is in deze tijd cruciaal. Autoservice Totaal (een formule van Alliance Automotive Group Benelux) zorgt dat de online vindbaarheid van de aangesloten bedrijven optimaal is door op dertig websites de actuele adres- en openingsgegevens te publiceren.
Zelf modules kiezen
Klanten geven en lezen graag waarderingen (onderschat de digitale mond-tot-mondreclame niet), dus Klantenvertellen is een geliefd onderdeel van Autoservice Totaal. Mitchel scoort gemiddeld een 9,5, waardoor Google zijn online vindbaarheid nog verder stimuleert. Autoservice Totaal heeft een aantal vaste modules, zoals Garagevergelijker.nl, maar de ruimte voor individualiteit staat voorop.
De aangesloten bedrijven beslissen zelf of ze van die modules
gebruik maken van bijvoorbeeld LeaseProf of TECH360. Heb je zo’n module niet nodig, dan hoef je er ook niet voor te betalen. Simpel. Mitchel heeft gekozen voor de module Kentekenloket en denkt nog na over TECH360. “Daar wil ik wat mee doen. Bij mijn vorige werkgever hadden we het ook.”
Marketingondersteuning
Nieuw is AutoMarketeer, dat ondernemers helpt met webinars en trainingen, apk-, winter- of zomeracties, banners, spiegelhangers, allemaal op maat gemaakt in de eigen huisstijl van het bedrijf, gekoppeld aan Facebook of rechtstreeks naar drukwerkdeal.nl. Eigenlijk heb je met AutoMarketeer een volwaardige marketingmedewerker binnen handbereik. Voor tien euro per maand extra worden er twee keer per maand Facebook-nieuwsberichten verzonden plus de mogelijkheid om klanten te werven via Facebook-campagnes.
Mitchel: “Ik laat op Facebook weten welke reparaties ik uitvoer, zodat mensen zien dat ik ook grote klussen aan kan, zoals distributiekettingen en het reviseren van bakken en motoren. Elektrische en hybride auto’s krijg ik ook al binnen.”
Dit is soft franchise
Er zijn geen voorschriften over formulekleuren op de gevel, want Autoservice Totaal is een ‘soft franchise’. Het muurschild en de banier zijn genoeg en beide zitten in het startpakket. De online vindbaarheid is belangrijker. Het lidmaatschap kost 75 euro per maand en er is een minimale afname van twintigduizend euro per jaar bij een PartsPoint- of Precisium-grossier. Geen probleem voor Mitchel.
“Het leukste van ondernemen is dat ik zelf kies hoe ik het doe. Ik werk nu nog alleen, maar ik ben erkend leerbedrijf. Ik zoek een stagiair, die door wil stromen naar BBL en met mij een mooi bedrijf wil opbouwen. Zo ben ik tenslotte zelf ook begonnen.”
Dit artikel is gesponsord door Alliance Automotive Group Benelux.