Richard, je bent nu 15 jaar leermeester. Hoe ziet jouw eigen loopbaan er uit? Ben je zelf ook op jonge leeftijd het vak in gegaan?
“Toen ik jong was, wist ik niet precies wat ik wilde worden. Eén ding wist ik zeker: ik wilde iets met mijn handen doen. Miijn vader sleutelde als hobby aan bromfietsen. Dat vond ik mooi en daarom heb ik voor de voltijdopleiding autotechniek gekozen. Aansluitend heb ik een BBL-opleiding middenkader gedaan, met een combinatie van werken en leren. Met leren ben ik nooit gestopt. Autotechniek, elektronica, diagnose, apk: ik wil zoveel mogelijk weten en kunnen. Autotechniek verandert doorlopend. Ik vind het prachtig om alle ontwikkelingen te volgen en om dat met klanten en leerlingen te delen.”
Jouw leermeesteropleiding heb je in de avonduren gedaan. Hoe ging dat?
“Overdag werken en ’s avonds leren is best pittig, maar als je het leuk vindt, geeft het nieuwe energie. De combinatie van techniek en contact met mensen vind ik het leukste aan mijn werk. Als leermeester mag ik jonge mensen begeleiden tijdens hun opleiding tot autotechnicus. Dat doe ik elke dag opnieuw met veel plezier. Het leermeesterschap is nooit saai.”
Wat is volgens jou het geheim van goed leermeesterschap?
“De afgelopen jaren heb ik zo’n 20 jongeren ondersteund, van korte snuffelstages tot complete opleidingstrajecten voor tweede en eerste autotechnici. Om te beginnen moet je als leermeester plezier hebben in je vak. Daarnaast moet je mensen leuk vinden. Als leerlingen gemotiveerd zijn om nieuwe dingen te leren, dan gaat het altijd goed. Ik vind het leuk om uit te leggen hoe iets werkt of hoe iets in elkaar zit. De ene leerling pakt het sneller op dan de ander. Het geheim is dat je het uitlegt op een manier die bij de leerling past. De een leert door te luisteren, de ander door het te doen. Als een leerling iets nieuws heeft geleerd, dan zie je ze groeien van trots. Daar word ik heel blij van.”
Waar leg je de nadruk op tijdens het leerproces?
“Mijn doel is om leerlingen inzicht te geven. Ik probeer jonge vakmensen niet alleen te leren hoe techniek werkt en hoe je een reparatie uitvoert. Ik stimuleer ze om zelf na te denken. Voordat ze aan een grote schoolopdracht beginnen, laat ik ze eerst een stappenplan maken. Ze moeten vooraf goed nadenken hoe ze een reparatie zo efficiënt mogelijk kunnen uitvoeren. Dat werkt twee kanten op. Het stimuleert eigen verantwoordelijkheid, het geeft zelfvertrouwen en het geeft inzicht. Als leermeester moet je een leerling de ruimte geven om op zijn of haar eigen niveau dingen te leren. Na basiskennis volgt begrip, en na begrip komt inzicht.”
Hoe gaat jouw werkgever om met leerlingen en leermeesterschap?
“Ik werk sinds 2017 bij Van den Udenhout. Het voordeel van een merkdealerorganisatie vind ik dat er veel aandacht is voor opleiding en training. Omdat we aan de nieuwste autotechniek werken, moeten we als technici doorlopend bijscholen. Er is binnen het bedrijf ook veel aandacht voor de opleiding van nieuwe vakmensen. Samen met mijn collega-leermeesters word ik een aantal uren per week vrijgepland om leerlingen te begeleiden. Omdat we veel tijd en moeite in leerlingen steken, komen leerlingen graag bij ons werken. Veel van hen komen na hun opleiding bij ons in dienst. En wat is er nou leuker dan een nieuwe collega die je zelf hebt opgeleid?”
Dit artikel is gesponsord door onze partner OOMT. Lees ook van OOMT: