Op enkele toeristen na komen de meeste klanten van Autovakmeester Jeeninga uit de regio rondom Oudega in Friesland. Aanvankelijk begon Bauke Jeeninga alleen; zijn vrouw Doetie werkte toen nog in het onderwijs. Doetie: “Bauke belde steeds op: of ik na schooltijd even onderdelen kon meenemen. Ik werd gek van die telefoontjes, maar ik was ook flauw van alle administratie op school. Nu werken we samen in het bedrijf en we hebben een goede rolverdeling: Bauke doet de in- en verkoop, ik plan en bestel de onderdelen en ‘s avonds praten we niet meer over het werk.”
Flexibele klanten
Bij Autovakmeester Jeeninga worden bedrijfswagens, kleine stadsautootjes, maar ook exoten onderhouden. Bauke en Doetie hebben vier (deeltijd)monteurs in dienst, die allemaal hun eigen specialiteit hebben. “Dat is de kracht van ons team”, zeggen Bauke en Doetie in koor. De monteurs vinden het prachtig dat ze straks een proefrit maken in een Bentley of RX8. De samenwerking met de klanten verloopt goed. Doetie: “Het fijne van een dorpsgarage is dat we alle klanten kennen. Als het werk voorspoedig verloopt, weet ik wie ik kan vragen of we de auto eerder mogen ontvangen. Wij zijn flexibel, maar onze klanten dus ook. Dat maakt het plannen heel fijn.”
Goede uitstraling
Toen Bauke en Doetie Jeeninga dit autobedrijf in 2011 kochten, was het aangesloten bij de AD Autobedrijf-formule. PartsPoint nam de formule over, veranderde de naam in Autovakmeester, bewaarde wat goed was en investeerde fors. Inmiddels heeft Alliance Automotive het stokje overgenomen. “Toen AD veranderde naar Autovakmeester zijn we meteen meegegaan.”, zegt Doetie.
“Wij zijn blij met de uitstraling. Autovakmeester is een laagdrempelige formule en wij vinden het een mooie organisatie om bij aangesloten te zijn. Het past goed bij ons.”
‘Autovakmeester helpt met alles'
Alle Autovakmeesters hebben een eigen website, waarvan Youvia de vindbaarheid met actuele adres- en openingsgegevens opm tientallen websites optimaliseert. De formule is actief met online marketing en sociale mediaondersteuning en Bauke en Doetie kunnen via het nieuwe Marketing Portal hun advertenties personaliseren. “Autovakmeester wil je met alles helpen. Een belletje en ze gaan voor je aan het werk”, zegt Bauke.
Ondersteuning van TECH360
Veel profijt levert TECH360 op, want moeilijke storingen worden niet meer weggebracht. Bauke: “Wij zoeken eerst uit wat eraan de hand kan zijn - de zoekuren zien we als leergeld - en pas daarna maken wij gebruik van de ondersteuning van TECH360. Zo leren we maximaal.” Er zijn diverse Autovakmeesters actief met NexDrive, het servicenetwerk voor experts in elektrische auto’s. Voor de Autovakmeesters is dat een optionele module. Bauke en Doetie hebben zich er nog niet bij aangesloten - te weinig elektrische klantauto’s - maar diagnosespecialist Sietze Jeeninga, zoon van Bauke en Doetie, is al gecertificeerd om er aan te werken. Bauke: “Het is nu nog iets vroeg, maar het komt wel.”
Groei door WESP
Bij elk goedlopend bedrijf speelt de grossier een belangrijke rol.
Autovakmeesters kopen bij een PartsPoint- of Precisium-grossier minimaal voor vijftigduizend euro aan onderdelen, exclusief olie, banden en gereedschap. Bauke en Doetie zijn al jaren klant bij Ferwerda, dat eind vorig jaar is overgenomen door Partspoint. Doetie: “Ze hebben het goed met ons voor. Een goede relatie is belangrijk, want zo krijg je tips, adviezen en aanbiedingen.” Het adviseren van onderhoudsbeurten gaat Doetie goed af. “We leren ontzettend veel van WESP: vul de airco om de twee jaar, let op de leeftijd van de remvloeistof, meet de remschijven op, controleer de distributieriem. Onze omzet is enorm gegroeid sinds de WESP-trainingen. Bovendien vind ik het verkopen van werkzaamheden het leukste werk om te doen.”
Gas terug voor nieuwe energie
Bauke en Doetie zijn zes dagen in de week in touw en willen de komende tijd wat meer verantwoordelijkheid naar de monteurs afschuiven, zodat ze eens een dagje vrij kunnen nemen. De eerste proeve van bekwaamheid komt in november. Bauke en Doetie doen mee aan de Amsterdam-Dakar-challenge en zullen een Ssangyong in Gambia verkopen. Vier weken lang zullen ze even niet aan de zaak denken. Bauke: “Als straks BOVAG met het ROSA-onderzoek komt, dan zal Autovakmeester het vast en zeker heel goed doen. Er zit energie en enthousiasme in de formule en dat heb je nodig.”
Precies juist!
Bauke en Doetie Jeeninga vinden dat hun bedrijf precies het soort bedrijf is dat bij Autovakmeester past. Autovakmeester helpt hen om de loyaliteit van klanten te bevorderen met een Pechhulpkaart via AA-Team, met een Klantenkaart met gratis zomer- en wintercontroles en met het Autovakmeester Service Abonnement, een onderhoudsplan inclusief remschijven en distributieriem waardoor klanten grip op het onderhoud krijgen. Bovendien hebben klanten 24 maanden garantie op een reparatie, zowel op de onderdelen als het arbeidsloon. En het werkt, want Autovakmeester Jeeninga scoort in Klantenvertellen een 9,3.
Dit artikel is gesponsord door Alliance Automotive Services