Wat zijn de grootste veranderingen in de werkplaats van de afgelopen tien jaar? En welke veranderingen kunnen we de komende jaren verwachten? Met deze vragen opent presentatrice Sandy Nijhuis het OOMT-webinar. Samen met drie gasten kijkt ze naar de uitdagingen voor de technische afdeling van het autobedrijf.
“De werkplaats verandert van een olieconsumerende eenheid zachtjes naar een diagnostisch centrum”, zegt directeur Dave Moerman van Autobedrijf Moerman Jansen. “Storingen worden lastiger. Het opleidingsniveau gaat omhoog. Daar moet je je team in meenemen.”
OOMT-adviseur Werkgeverschap René Bestevaer herkent wat Dave Moerman zegt. “Verandering is van alle tijden. Het grote verschil is dat veranderingen steeds sneller gaan. Merkdealerbedrijven worden via de importeur en fabrikant getraind voor nieuwe modellen en nieuwe techniek. Onafhankelijke autobedrijven moeten zelf kiezen welke trainingen ze volgen en welke nieuwe technieken ze oppakken. Maar uiteindelijk heeft iedereen in de autobranche met dezelfde uitdagingen te maken.”
Opfrissen
Diagnosetechnicus Thijs van Grinsven won de verkiezing ‘Autotechnicus van de Toekomst’. Hoe kijkt hij naar de ontwikkelingen in zijn vakgebied? “Ik denk dat autotechnische opleidingen tegenwoordig goed aansluiten op de praktijk in het autobedrijf. Autotechnici die net van school komen, weten genoeg van nieuwe techniek. De grote uitdaging voor veel werkplaatsen is zorgen dat je jonge mensen met nieuwe kennis aanneemt, en dat je ervoor zorgt dat ervaren autotechnici hun vakkennis regelmatig blijven opfrissen.”
Meer status
Autotechnici moeten tegenwoordig veel meer weten dan vroeger, vervolgt Dave Moerman. “Maar laten we eerlijk zijn, de waardering voor het vak van autotechnicus is hier niet altijd voldoende hoog. In Amerika heeft het beroep veel meer status. Daar verdient een ervaren autotechnicus serieus geld. In Nederland mogen we best wat meer waardering hebben voor de kennis en ervaring van autotechnici.”
Verschillende generaties
Volgens deelnemers aan het webinar zijn elektrische auto’s, nieuwe rijhulpsystemen en elektronica de grootste uitdagingen voor de toekomst. “Op de werkvloer werken verschillende generaties samen, van oud tot jong”, zegt René Bestevaer van OOMT. “Samen weet je meer dan alleen. Vakmensen van verschillende leeftijden, met andere kennis en ervaring, zorgen ervoor dat je in de werkplaats klaar bent voor vertrouwde techniek en voor nieuwe techniek.”
Flexibel
Omdat de veranderingen zo snel gaan, is het steeds lastiger om de toekomst te voorspellen, vindt Dave Moerman. “De veranderingen in de autobranche gaan snel en zijn groot, zeker binnen het merkgebonden kanaal. Langer dan vijf jaar vooruitkijken is bijna onmogelijk.” Daar kan je als werkgever het beste mee omgaan door ervoor te zorgen dat je een flexibel team hebt. “Zodat je snel kan schakelen en snel op veranderingen kan inspelen”, besluit hij.