OOMT-webinar: nieuwe techniek, nieuwe apparatuur, nieuwe vakkennis

OOMT-webinar: nieuwe techniek, nieuwe apparatuur, nieuwe vakkennis

De toekomst begint vandaag. Want voor je het weet, is het gisteren. Hoe maak je de werkplaats klaar voor de nieuwste techniek? En, minstens zo belangrijk, welke vakmensen en vakkennis komen daarbij kijken? Het OOMT-webinar 'Vandaag aan het werk met de werkplaats van morgen' gaat uitgebreid in op deze en andere vragen.

Wat zijn de grootste veranderingen in de werkplaats van de afgelopen tien jaar? En welke veranderingen kunnen we de komende jaren verwachten? Met deze vragen opent presentatrice Sandy Nijhuis het OOMT-webinar. Samen met drie gasten kijkt ze naar de uitdagingen voor de technische afdeling van het autobedrijf.

Langer dan vijf jaar vooruitkijken is bijna onmogelijk”

“De werkplaats verandert van een olieconsumerende eenheid zachtjes naar een diagnostisch centrum”, zegt directeur Dave Moerman van Autobedrijf Moerman Jansen. “Storingen worden lastiger. Het opleidingsniveau gaat omhoog. Daar moet je je team in meenemen.”

OOMT-adviseur Werkgeverschap René Bestevaer herkent wat Dave Moerman zegt. “Verandering is van alle tijden. Het grote verschil is dat veranderingen steeds sneller gaan. Merkdealerbedrijven worden via de importeur en fabrikant getraind voor nieuwe modellen en nieuwe techniek. Onafhankelijke autobedrijven moeten zelf kiezen welke trainingen ze volgen en welke nieuwe technieken ze oppakken. Maar uiteindelijk heeft iedereen in de autobranche met dezelfde uitdagingen te maken.”


Opfrissen

Diagnosetechnicus Thijs van Grinsven won de verkiezing ‘Autotechnicus van de Toekomst’. Hoe kijkt hij naar de ontwikkelingen in zijn vakgebied? “Ik denk dat autotechnische opleidingen tegenwoordig goed aansluiten op de praktijk in het autobedrijf. Autotechnici die net van school komen, weten genoeg van nieuwe techniek. De grote uitdaging voor veel werkplaatsen is zorgen dat je jonge mensen met nieuwe kennis aanneemt, en dat je ervoor zorgt dat ervaren autotechnici hun vakkennis regelmatig blijven opfrissen.”

Meer status

Autotechnici moeten tegenwoordig veel meer weten dan vroeger, vervolgt Dave Moerman. “Maar laten we eerlijk zijn, de waardering voor het vak van autotechnicus is hier niet altijd voldoende hoog. In Amerika heeft het beroep veel meer status. Daar verdient een ervaren autotechnicus serieus geld. In Nederland mogen we best wat meer waardering hebben voor de kennis en ervaring van autotechnici.”


Verschillende generaties

Volgens deelnemers aan het webinar zijn elektrische auto’s, nieuwe rijhulpsystemen en elektronica de grootste uitdagingen voor de toekomst. “Op de werkvloer werken verschillende generaties samen, van oud tot jong”, zegt René Bestevaer van OOMT. “Samen weet je meer dan alleen. Vakmensen van verschillende leeftijden, met andere kennis en ervaring, zorgen ervoor dat je in de werkplaats klaar bent voor vertrouwde techniek en voor nieuwe techniek.”


Flexibel

Omdat de veranderingen zo snel gaan, is het steeds lastiger om de toekomst te voorspellen, vindt Dave Moerman. “De veranderingen in de autobranche gaan snel en zijn groot, zeker binnen het merkgebonden kanaal. Langer dan vijf jaar vooruitkijken is bijna onmogelijk.” Daar kan je als werkgever het beste mee omgaan door ervoor te zorgen dat je een flexibel team hebt. “Zodat je snel kan schakelen en snel op veranderingen kan inspelen”, besluit hij.

Jan-Paul Poldervaart, de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions: “Zolang de overheid een inconsistent beleid voert, zal het een uitdaging blijven om nieuwe en tweedehands EV’s aan de man te brengen.”

De klantreis moet kort en aangenaam zijn

Jan-Paul Poldervaart is de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions, bekend van occasionsites als AutoTrack, Gaspedaal.nl en AutoWereld.nl. Als schakel tussen het autobedrijf en de consument is het zijn missie om het koopproces zo goed mogelijk te stroomlijnen.

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

Veilig werken is een belangrijk thema in de autobranche, vooral nu elektrische auto's steeds meer voorkomen. Het onderhoud van deze vervoersmiddelen vereist specifieke vaardigheden en procedures. Daarnaast blijft het onderhoud van de grootste groep - de traditionele brandstofauto's - een essentieel onderdeel van het werk. Hoe zorg je ervoor dat je risico's vermijdt? En hoe breng je veilig en gezond werken onder de aandacht? Daarover gaat het komende OOMT-webinar.

FNV vindt dat het tijd is voor aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden.

Onderhandelingen cao gestart, bonden eisen 7% loonsverhoging

Deze week zijn de onderhandelingen over de nieuwe cao voor medewerkers van onder meer auto-, truck- en fietsbedrijven van start gegaan.

Innovam en OOMT willen zich ook in 2025 en 2026 inzetten voor een sterkere regionale samenwerking tussen MBO-scholen en leerbedrijven. - Foto: ANP/Olaf Kraak

Samenwerking OOMT en Innovam focust op instroom jeugd en behoud van...

OOMT en Innovam werken ook de komende twee jaar intensief samen. Het opleidings- en ontwikkelingsfonds en de brancheopleider hebben dat nu formeel vastgelegd in een nieuwe samenwerkingsovereenkomst.

Niels Smelter: “De service van AA-Equipment Support is uitstekend; een betrouwbare partner.”

Launch X-431 optimaliseert werkplaats-efficiëntie

Niels en Saskia Smelter namen in 2017 het bedrijf van hun (schoon)vader over. Sindsdien concentreren zij zich als ervaren universele garagisten op het wagenpark van Hengelo en omgeving, én op kampeerauto's. Auto en Camper Smelter beschikt sinds 2019 zelfs over een eigen werkplaats en stallingsruimte voor campers. Waarom kiest Niels voor het Launch X-431 diagnoseapparaat?

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

Ruth Lokhorst van Autobedrijf Lokhorst-Zoet in Elburg liet onlangs een gastvrijheidscheck via OOMT doen om te kijken wat hun klanten ervaren en waar de verbeterpunten zitten. Dat kan veel waardevolle inzichten opleveren, ook als je juist een heel fijn bedrijf weet te runnen. "Ik zie genoeg dingen die verbeterd kunnen worden."

Zo ziet verontreiniging door koelvloeistof in een EGR-koeler eruit

Koelvloeistof in het uitlaatsysteem: een serieus probleem - maar wat...

Het probleem van koelvloeistof in het uitlaatsysteem is een serieuze kwestie, vooral als er een turbo in het spel is. Gewaarschuwd door eerdere berichten over dit onderwerp, vermoedt een ervaren monteur dat hij alert te werk moet gaan bij een Volkswagen Golf 1.5 TSI uit 2018. Bij een korte inspectie zag hij namelijk in het uitlaatsysteem sporen van vermoedelijk koelvloeistof. Hoe kan dat en nog belangrijker: hoe los je het op?

Hoe AD Garage de groei van Bergmans Auto's versnelt

Hoe AD Garage de groei van Bergmans Auto's versnelt

Stel je een krachtig trio voor van distributeur, grossier en garagebedrijf. Samen vormen ze een drietrapsraket naar succes en dat is precies wat Doyen Auto, Autodistribution en AD Garage doen. Tom Bergmans van Bergmans Auto's in Veldhoven legt uit hoe AD Garage hem helpt groeien.