De eerste kwartalen van 2020 en 2021 zijn niet zomaar te vergelijken. Eind maart 2020 werd de intelligente lockdown van kracht, medio december 2020 volgde een harde lockdown en pas sinds maart 2021 zijn de showrooms weer op afspraak open. Daardoor daalde de omzet uit de verkoop van nieuwe auto's met 12 procent, daalde de voorraad-omloopsnelheid van 7,4 naar 5,5 en nam het aantal stadagen toe van 49 naar 67. Alle cijfers betreffen nieuwe auto's in het eerste kwartaal van 2021 ten opzichte van dezelfde periode van 2020. Autofabrikanten gaven wel meer bonus (300 euro) en provisie (15 euro).
Occasionmarkt slechter voor dealers
Het aantal verkochte occasions per dealervestiging nam afgelopen kwartaal met veertien procent af. De totale occasionmarkt daalde in het eerste kwartaal met drie procent, maar de dealers leverden elf procent in. De brutomarge per transactie (2.500 euro) verbeterde wel en lag negentien procent hoger (400 euro).
Minder gefactureerde uren
Nederlanders reden in 2020 een derde minder kilometers en dat merkt de werkplaats. De gemiddelde werkplaatsomzet daalde zesduizend euro (2,8 procent). Per vestiging zijn er zeventien auto's minder rijklaar gemaakt, maar het interne werk bleef met 34,6 procent gelijk. Er is dus veel werk naar voren gehaald. Het aantal gefactureerde uren daalde zeven procent (eerste kwartaal) en de prognose voor heel 2021 komt daarmee op 1.187 uren. Zorgwekkend, schrijft de branchevereniging. De absorptieratio (de mate waarin de omzet uit aftersales de algemene kosten dekt) daalde met vier procent tot 75,1 procent.
Vooruitblik: grote uitdagingen
Bovag schrijf dat de branche het eerste kwartaal mede dankzij de NOW de voeten droog heeft gehouden, maar de verschillen per merk zijn groot en de vooruitzichten zijn uitdagend. De Bovag Branche Barometer blijft op 'stormachtig' staan, vanwege na-ijl effecten, leveringsproblemen door chiptekort, minder autokilometers en het eindigen van het steunpakket in het derde kwartaal.