Vibber & Semco willen betere autobedrijven

Vibber & Semco willen betere autobedrijven
Vibber en Semco Style Institute gaan de organisatieculturen en medewerkerstevredenheid van de autobranche in kaart brengen.

Het klinkt als een tekenfilmduo, maar de samenwerking tussen vibber en Semco is serieus. En interessant. Het doel van beide partijen is om samen autobedrijven flexibeler, wendbaarder en succesvoller te maken. 't Personeel zet je centraal. Hoe werkt dat?

Wat is vibber?

Nee, de vraag is: wie is vibber? Je kent de consultants van Wisse & Doorenbos toch nog wel? Nou, W&D heet tegenwoordig vibber (met kleine letter, want ze zijn modern). Vibber heeft veel klanten in de autobranche en in de technische, transport- en mobiliteitssector. Volgens vibber zijn die sectoren innovatief en vooruitstrevend, omdat ze gericht zijn op technische innovatie. Maar het kan beter.

Wat kan dan beter?

Qua organisatiestructuren en culturen kan het in genoemde sectoren beter. Vibber wil de betrokkenheid van medewerkers verhogen en de verantwoordelijkheden lager in de organisatie leggen. Dat maakt organisaties niet alleen flexibeler en wendbaarder, maar daardoor stijgt ook het werkgeluk en de motivatie van technici.

En wie is dan Semco?

Het Semco Style Institute komt voort uit de filosofie en aanpak van de Braziliaanse ondernemer en zelforganisatie‑pionier Ricardo Semler. Interessante man, google hem maar eens. Zijn filosofie maakt bedrijven effectiever, omdat ze de medewerkers centraal in de organisatie zetten en vanuit vertrouwen bouwen. Dat zorgt voor een hoge medewerkersbetrokkenheid en een verbeterde klanttevredenheid.

Farouk el Kodady (directeur en medeoprichter van Semco Style Institute, links) en Joël van den Doel (directeur van vibber, rechts) zijn partners.

Waarom een partnerschap?

Het partnerschap bundelt het Nederlandse netwerk van vibber met de Semco Style-filosofie. Sinds corona is er meer interesse om toekomstbestendiger en veerkrachtiger te worden. Het werken op afstand brengt een grotere behoefte aan autonomie en verantwoordelijkheid bij teams met zich mee. Bovendien heeft een nieuwe generatie andere behoeften, wensen en eisen.

En nu?

De samenwerking gaat meteen van start met een onderzoek in de autobranche. Vibber en Semco Style Institute gaan de verschillende organisatieculturen, de toekomstbestendigheid en de medewerkerstevredenheid in kaart brengen. In het onderzoek worden auto‑importeurs, dealerholdings, brancheorganisaties en onderwijsinstellingen meegenomen. De resultaten worden in het najaar verwacht.

John Mulder

John Mulder

Freelance redacteur

Na IVA-Driebergen werkte John Mulder bij twee auto-importeurs, voordat hij autojournalist werd. Zijn belangstelling beperkt zich niet tot autotechniek, want ook (Nederlandse) autohistorie, -ontwerp en -design hebben zijn interesse. In 2013 schreef hij het jubileumboek: "VACO 75 jaar verenigd beter" en in 2015 een 'liber amicorum' voor Ruud Spuijbroek, secretaris van VACO. John is voorzitter van Conam (Contactgroep Nederlandse Auto- en Motorhistorie).

Email: john.mulder@wxs.nl

Onderwerpen aanpassen

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.