Wat is vibber?
Nee, de vraag is: wie is vibber? Je kent de consultants van Wisse & Doorenbos toch nog wel? Nou, W&D heet tegenwoordig vibber (met kleine letter, want ze zijn modern). Vibber heeft veel klanten in de autobranche en in de technische, transport- en mobiliteitssector. Volgens vibber zijn die sectoren innovatief en vooruitstrevend, omdat ze gericht zijn op technische innovatie. Maar het kan beter.
Wat kan dan beter?
Qua organisatiestructuren en culturen kan het in genoemde sectoren beter. Vibber wil de betrokkenheid van medewerkers verhogen en de verantwoordelijkheden lager in de organisatie leggen. Dat maakt organisaties niet alleen flexibeler en wendbaarder, maar daardoor stijgt ook het werkgeluk en de motivatie van technici.
En wie is dan Semco?
Het Semco Style Institute komt voort uit de filosofie en aanpak van de Braziliaanse ondernemer en zelforganisatie‑pionier Ricardo Semler. Interessante man, google hem maar eens. Zijn filosofie maakt bedrijven effectiever, omdat ze de medewerkers centraal in de organisatie zetten en vanuit vertrouwen bouwen. Dat zorgt voor een hoge medewerkersbetrokkenheid en een verbeterde klanttevredenheid.
Waarom een partnerschap?
Het partnerschap bundelt het Nederlandse netwerk van vibber met de Semco Style-filosofie. Sinds corona is er meer interesse om toekomstbestendiger en veerkrachtiger te worden. Het werken op afstand brengt een grotere behoefte aan autonomie en verantwoordelijkheid bij teams met zich mee. Bovendien heeft een nieuwe generatie andere behoeften, wensen en eisen.
En nu?
De samenwerking gaat meteen van start met een onderzoek in de autobranche. Vibber en Semco Style Institute gaan de verschillende organisatieculturen, de toekomstbestendigheid en de medewerkerstevredenheid in kaart brengen. In het onderzoek worden auto‑importeurs, dealerholdings, brancheorganisaties en onderwijsinstellingen meegenomen. De resultaten worden in het najaar verwacht.