Overspuiten of repareren van lichtmetalen velgen kan problemen veroorzaken bij remreparaties

Overspuiten of repareren van lichtmetalen velgen kan problemen veroorzaken bij remreparaties
“In sommige gevallen kunnen onnodige vervangingen en buitensporige kosten voor alle partijen verholpen worden door naar de lichtmetalen velgen te kijken."

TMD Friction, toonaangevende leverancier van remtechnologie, ziet steeds vaker hoe remmen soms ten onrechte de schuld krijgen voor trillingen die eigenlijk het gevolg zijn van het opsmukken van lichtmetalen velgen.

Lawaai en trillingen bij het remmen na een remvervanging zorgen - terecht - voor frustraties en klachten bij klanten van garagebedrijven. Doorgaans doen technici er alles aan om mogelijke trillingen na de reparatie tot een minimum te beperken. Ze voeren de afzonderlijke reparatiestappen met de grootste zorg uit en gebruiken remonderdelen van hoge kwaliteit. En toch treden er soms toch nog problemen op.

In de meeste gevallen, wanneer lawaai en trillingen kunnen worden gevoeld, is dat te wijten aan onjuiste montage of producten van inferieure kwaliteit. Maar niet in alle gevallen, zoals de technische experts van TMD Friction hebben ontdekt.

Schuld ten onrechte naar remonderdelen

De technische experts hebben vastgesteld dat de schuld de laatste tijd steeds vaker ten onrechte naar de remonderdelen gaat”

TMD Friction ondersteunt zowel de detailhandel als de garagehandel met hoogwaardige know-how om een optimale remreparatie mogelijk te maken, zo nodig met technische experts ter plaatse. Zij worden vaak te hulp geroepen als een probleem niet kan worden gediagnosticeerd. Daarbij stellen de technici soms vast dat pas gemonteerde nieuwe remonderdelen soms meteen weer worden vervangen wanneer de klant klaagt over lawaai, schokken of trillingen, maar dat er dan nog steeds geen verbetering optreedt. Dat is niet alleen frustrerend voor de klant, maar ook voor de technici in de werkplaats, want het kost extra tijd en geld om het probleem op te lossen.

De technische experts van het bedrijf hebben vastgesteld dat de schuld de laatste tijd steeds vaker ten onrechte naar de remonderdelen gaat. Ze raden daarom aan, als autotechnici er zeker van zijn dat de remvervanging correct is uitgevoerd, om te kijken naar alle wielcomponenten - tot en met de lichtmetalen velg.

Neveneffecten

Hartmut Kiessling, technical sales manager en trainer bij TMD Friction: "In sommige gevallen kunnen onnodige vervangingen en buitensporige kosten voor alle partijen verholpen worden door naar de lichtmetalen velgen te kijken. Wat veel autotechnici zich niet realiseren, is dat pas gespoten of bijgewerkte velgen onverwachte en ongewenste neveneffecten kunnen veroorzaken bij het remmen."

Zwart gespoten lichtmetalen velgen

Zwart gespoten lichtmetalen velgen zijn de laatste jaren bij veel automobilisten in populariteit gestegen omdat ze extra uitstraling aan een voertuig geven. Daarnaast is het ook steeds gebruikelijker geworden dat beschadigde lichtmetalen velgen worden ‘gerepareerd’ of opgesmukt in plaats van ze te vervangen - denk aan het verstoppen van ‘stoeprandkrassen’ bijvoorbeeld. Maar het is bijzonder belangrijk dat het werk correct wordt uitgevoerd, omdat amateuristisch of onjuist overspuiten gemakkelijk kan leiden tot ongelijke laagdiktes en dus tot een ongelijke gewichtsverdeling.

TMD_Friction_Black_Alloy_Wheel_Damage

Bij hoge snelheden kan onbalans in het wiel trillingen veroorzaken. Dit is met name als de binnenzijde van de velg gedeeltelijk of in zijn geheel is gespoten.

Kiessling: "We hebben gevallen gezien waarbij de montage van gelakte lichtmetalen velgen ervoor heeft gezorgd dat wat eerst een verwaarloosbare remschijftrilling was, veel erger was geworden. Het aanhaalmoment van het wiel heeft direct invloed op de remschijf. Ook als dit aanhaalmoment correct is, kunnen ongelijke laklagen de trillingen versterken. De schijf loopt niet meer soepel en zo worden lawaai en remgeluiden effectief ingeprogrammeerd."

Assen en wielen controleren

De technische experts van remspecialist TMD Friction raden daarom aan om bij remvervangingswerkzaamheden altijd de assen en wielen te controleren en eventuele problemen met de klant te bespreken. Dat zorgt er niet alleen voor dat de klant tevreden is, maar het bespaart de werkplaats ook tijd en geld door onnodige reparaties uit te voeren.

Dit artikel is gesponsord door TMD Friction

Jan-Paul Poldervaart, de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions: “Zolang de overheid een inconsistent beleid voert, zal het een uitdaging blijven om nieuwe en tweedehands EV’s aan de man te brengen.”

De klantreis moet kort en aangenaam zijn

Jan-Paul Poldervaart is de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions, bekend van occasionsites als AutoTrack, Gaspedaal.nl en AutoWereld.nl. Als schakel tussen het autobedrijf en de consument is het zijn missie om het koopproces zo goed mogelijk te stroomlijnen.

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

Veilig werken is een belangrijk thema in de autobranche, vooral nu elektrische auto's steeds meer voorkomen. Het onderhoud van deze vervoersmiddelen vereist specifieke vaardigheden en procedures. Daarnaast blijft het onderhoud van de grootste groep - de traditionele brandstofauto's - een essentieel onderdeel van het werk. Hoe zorg je ervoor dat je risico's vermijdt? En hoe breng je veilig en gezond werken onder de aandacht? Daarover gaat het komende OOMT-webinar.

Niels Smelter: “De service van AA-Equipment Support is uitstekend; een betrouwbare partner.”

Launch X-431 optimaliseert werkplaats-efficiëntie

Niels en Saskia Smelter namen in 2017 het bedrijf van hun (schoon)vader over. Sindsdien concentreren zij zich als ervaren universele garagisten op het wagenpark van Hengelo en omgeving, én op kampeerauto's. Auto en Camper Smelter beschikt sinds 2019 zelfs over een eigen werkplaats en stallingsruimte voor campers. Waarom kiest Niels voor het Launch X-431 diagnoseapparaat?

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

Ruth Lokhorst van Autobedrijf Lokhorst-Zoet in Elburg liet onlangs een gastvrijheidscheck via OOMT doen om te kijken wat hun klanten ervaren en waar de verbeterpunten zitten. Dat kan veel waardevolle inzichten opleveren, ook als je juist een heel fijn bedrijf weet te runnen. "Ik zie genoeg dingen die verbeterd kunnen worden."

Zo ziet verontreiniging door koelvloeistof in een EGR-koeler eruit

Koelvloeistof in het uitlaatsysteem: een serieus probleem - maar wat...

Het probleem van koelvloeistof in het uitlaatsysteem is een serieuze kwestie, vooral als er een turbo in het spel is. Gewaarschuwd door eerdere berichten over dit onderwerp, vermoedt een ervaren monteur dat hij alert te werk moet gaan bij een Volkswagen Golf 1.5 TSI uit 2018. Bij een korte inspectie zag hij namelijk in het uitlaatsysteem sporen van vermoedelijk koelvloeistof. Hoe kan dat en nog belangrijker: hoe los je het op?

Hoe AD Garage de groei van Bergmans Auto's versnelt

Hoe AD Garage de groei van Bergmans Auto's versnelt

Stel je een krachtig trio voor van distributeur, grossier en garagebedrijf. Samen vormen ze een drietrapsraket naar succes en dat is precies wat Doyen Auto, Autodistribution en AD Garage doen. Tom Bergmans van Bergmans Auto's in Veldhoven legt uit hoe AD Garage hem helpt groeien.

Rogier Roet, formulemanager van AutoFirst.

AutoFirst: topservice en efficiënte bedrijfsvoering

AutoFirst komt uit het BOVAG ROSA onderzoek als een van de best gewaardeerde garageformules van Nederland. Dankzij effectieve marketingondersteuning en een modulaire aanpak helpt AutoFirst autobedrijven met een hogere klanttevredenheid, een betere bedrijfsvoering en personeelswerving. Hoe doet AutoFirst dat?

Mariëlle denkt dat het nog mooier en beter zou kunnen werken als er meer dames actief zouden zijn in deze branche. Foto: Bert Jansen.

Trots op mijn bedrijf: Autoschade Nistelrode gelooft in transparantie

In deze editie van Trots op mijn bedrijf bezoeken we Autoschade Nistelrode. Aan het roer van dit bedrijf staat de 48-jarige Mariëlle Hurkmans. Doet de naam een belletje rinkelen? Dat kan kloppen...