Lawaai en trillingen bij het remmen na een remvervanging zorgen - terecht - voor frustraties en klachten bij klanten van garagebedrijven. Doorgaans doen technici er alles aan om mogelijke trillingen na de reparatie tot een minimum te beperken. Ze voeren de afzonderlijke reparatiestappen met de grootste zorg uit en gebruiken remonderdelen van hoge kwaliteit. En toch treden er soms toch nog problemen op.
In de meeste gevallen, wanneer lawaai en trillingen kunnen worden gevoeld, is dat te wijten aan onjuiste montage of producten van inferieure kwaliteit. Maar niet in alle gevallen, zoals de technische experts van TMD Friction hebben ontdekt.
Schuld ten onrechte naar remonderdelen
TMD Friction ondersteunt zowel de detailhandel als de garagehandel met hoogwaardige know-how om een optimale remreparatie mogelijk te maken, zo nodig met technische experts ter plaatse. Zij worden vaak te hulp geroepen als een probleem niet kan worden gediagnosticeerd. Daarbij stellen de technici soms vast dat pas gemonteerde nieuwe remonderdelen soms meteen weer worden vervangen wanneer de klant klaagt over lawaai, schokken of trillingen, maar dat er dan nog steeds geen verbetering optreedt. Dat is niet alleen frustrerend voor de klant, maar ook voor de technici in de werkplaats, want het kost extra tijd en geld om het probleem op te lossen.
De technische experts van het bedrijf hebben vastgesteld dat de schuld de laatste tijd steeds vaker ten onrechte naar de remonderdelen gaat. Ze raden daarom aan, als autotechnici er zeker van zijn dat de remvervanging correct is uitgevoerd, om te kijken naar alle wielcomponenten - tot en met de lichtmetalen velg.
Neveneffecten
Hartmut Kiessling, technical sales manager en trainer bij TMD Friction: "In sommige gevallen kunnen onnodige vervangingen en buitensporige kosten voor alle partijen verholpen worden door naar de lichtmetalen velgen te kijken. Wat veel autotechnici zich niet realiseren, is dat pas gespoten of bijgewerkte velgen onverwachte en ongewenste neveneffecten kunnen veroorzaken bij het remmen."
Zwart gespoten lichtmetalen velgen
Zwart gespoten lichtmetalen velgen zijn de laatste jaren bij veel automobilisten in populariteit gestegen omdat ze extra uitstraling aan een voertuig geven. Daarnaast is het ook steeds gebruikelijker geworden dat beschadigde lichtmetalen velgen worden ‘gerepareerd’ of opgesmukt in plaats van ze te vervangen - denk aan het verstoppen van ‘stoeprandkrassen’ bijvoorbeeld. Maar het is bijzonder belangrijk dat het werk correct wordt uitgevoerd, omdat amateuristisch of onjuist overspuiten gemakkelijk kan leiden tot ongelijke laagdiktes en dus tot een ongelijke gewichtsverdeling.
Bij hoge snelheden kan onbalans in het wiel trillingen veroorzaken. Dit is met name als de binnenzijde van de velg gedeeltelijk of in zijn geheel is gespoten.
Kiessling: "We hebben gevallen gezien waarbij de montage van gelakte lichtmetalen velgen ervoor heeft gezorgd dat wat eerst een verwaarloosbare remschijftrilling was, veel erger was geworden. Het aanhaalmoment van het wiel heeft direct invloed op de remschijf. Ook als dit aanhaalmoment correct is, kunnen ongelijke laklagen de trillingen versterken. De schijf loopt niet meer soepel en zo worden lawaai en remgeluiden effectief ingeprogrammeerd."
Assen en wielen controleren
De technische experts van remspecialist TMD Friction raden daarom aan om bij remvervangingswerkzaamheden altijd de assen en wielen te controleren en eventuele problemen met de klant te bespreken. Dat zorgt er niet alleen voor dat de klant tevreden is, maar het bespaart de werkplaats ook tijd en geld door onnodige reparaties uit te voeren.
Dit artikel is gesponsord door TMD Friction