'Voorraad is emotie - hoe ga je daarmee om?'

'Voorraad is emotie - hoe ga je daarmee om?'
Klanten accepteren dat specifieke onderdelen een levertijd hebben.

De voorraad krijgt pas aandacht als het misgaat. Dan is het magazijn overvol of onderdelen zijn regelmatig uitverkocht of een leverancier laat het bedrijf in de steek of de boekhouder vindt dat er te veel geld in de voorraad zit. Volgens Jan Kraaijeveld van Slimstock hebben bijna alle automotive bedrijven hier mee te maken. Hij heeft ook de oplossing.

"Denk niet dat je de enige bent. Ook hele grote bedrijven hebben voorraadproblemen, want iedereen  worstelt met dezelfde problematiek,” zegt Jan Kraaijeveld. Mensen zijn nu eenmaal druk bezig met artikelen en activiteiten die weinig toevoegen. Het is de befaamde 80/20-regel: 80 procent van de omzet doe je met 20 procent van de middelen. Kraaijeveld: “En 80 procent van de tijd gaat op aan 20 procent van de zaken die er niet toe doen. Dan ben je druk bezig met artikelen die je maar 1 of 2 keer per jaar nodig hebt of je hebt een enorme voorraad artikelen gekocht, die vreselijk in de weg staat, maar wel lekker goedkoop was.”

”Denk niet dat je de enige bent. Iedereen worstelt met dezelfde problematiek,” zegt Jan Kraaijeveld.
”Denk niet dat je de enige bent. Iedereen worstelt met dezelfde problematiek,” zegt Jan Kraaijeveld.

Is weggooien zonde?

Alles wat bij een onderneming mis gaat, zie je fysiek terug in de voorraad, zoals artikelen die onder een laagje stof in het magazijn liggen met inventarisstickers van jaren geleden. Weggooien is immers  zonde. “Maar wat moet je met een artikel dat al twintig jaar onverkocht op de plank ligt? Bij veel  garagebedrijven, waar jarenlang de voorraad niet is afgeboekt of afgewaardeerd, zie je dat weggooien of afschrijven een emotionele barrière is,” aldus Kraaijeveld. Voorraad is volgens hem namelijk ook emotie. Zo onthouden medewerkers vaak de laatste ervaringen (misgrijpen, te veel voorraad) en dat speelt mee bij de nieuwe beslissingen.

‘Wie beter nadenkt over de dagelijkse voorraad, spaart geld uit en heeft minder stress”

Eigen koninkrijkjes

Je doet je best, probeert iedereen tevreden te houden en toch blijf je zitten met spullen die niets opleveren en wel veel tijd hebben gekost. Kraaijeveld: “Dat is de praktijk. Ik kwam bij een bedrijf, waar zeven medewerkers het voorraadbeheer over 30.000 artikelen hadden. Elke medewerker had z’n eigen koninkrijkje en favoriete leveranciers. We hebben een analyse gemaakt, zaken gecentraliseerd, opnieuw ingedeeld en nu doet dat bedrijf hetzelfde voorraadbeheer met 3 mensen. Die andere 4 medewerkers zijn nu met klanten bezig. Wie beter nadenkt over de dagelijkse voorraad spaart geld uit en heeft minder stress.”

Maatwerk in automotive

Het voordeel in de autobranche is dat iedereen begrijpt dat een compleet motorblok niet overal op  voorraad ligt, maar een H7 lampje wel. Kraaijeveld: “Je hoeft echt niet altijd alles op voorraad te hebben, want klanten accepteren dat specifieke onderdelen een levertijd hebben. Voorraadbeheer is niet zo moeilijk. De complexiteit zit vaak in de aantallen. Als het om duizenden artikelen en honderden leveranciers gaat, dan wordt het complex.”

Slimstock helpt het assortiment te rationaliseren. Kraaijeveld: “Maar ik wil eerst begrijpen hoe het
voorraadprobleem is ontstaan, zeg maar de emotionele kant. Als je alleen naar de ratio kijkt, dan verbeter je wel iets, maar wordt het nooit optimaal. Ik wil de service en visie van een bedrijf kennen. Als we dan gaan rationaliseren dan zorgen we dat het bedrijf precies die artikelen op voorraad heeft, waarvoor de klanten komen.”

Zo verbeter je de voorraad

  • Als het om strategie gaat: weet of je een totaalaanbieder of nichespeler bent. Ben je leverancier of dienstverlener?
  • Als het om uitvoering gaat: verbeter de kwaliteit van je data. Analyseer de prestaties van de top honderd of de bovenste tien procent of alle A-artikelen.
  • Controleer de beslisregels. Kloppen de huidige voorraad- en ordergestuurde artikelen volgens jouw eigen regels?
  • Herken de faseovergangen, zoals de productlifecycle en zorg voor een passende voorraadstrategie per fase.
  • Geef de belangrijkste artikelen meer aandacht en optimaliseer de prestaties

Dit artikel is gesponsord door Slimstock

Jan-Paul Poldervaart, de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions: “Zolang de overheid een inconsistent beleid voert, zal het een uitdaging blijven om nieuwe en tweedehands EV’s aan de man te brengen.”

De klantreis moet kort en aangenaam zijn

Jan-Paul Poldervaart is de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions, bekend van occasionsites als AutoTrack, Gaspedaal.nl en AutoWereld.nl. Als schakel tussen het autobedrijf en de consument is het zijn missie om het koopproces zo goed mogelijk te stroomlijnen.

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

Veilig werken is een belangrijk thema in de autobranche, vooral nu elektrische auto's steeds meer voorkomen. Het onderhoud van deze vervoersmiddelen vereist specifieke vaardigheden en procedures. Daarnaast blijft het onderhoud van de grootste groep - de traditionele brandstofauto's - een essentieel onderdeel van het werk. Hoe zorg je ervoor dat je risico's vermijdt? En hoe breng je veilig en gezond werken onder de aandacht? Daarover gaat het komende OOMT-webinar.

Foto: 
IMAGO/Grant Hubbs

Bosch Car Service en WESP werken samen aan datagedreven autobedrijf

Bosch Car Service en WESP werken samen om autobedrijven te ondersteunen met waardevolle data-inzichten.

Niels Smelter: “De service van AA-Equipment Support is uitstekend; een betrouwbare partner.”

Launch X-431 optimaliseert werkplaats-efficiëntie

Niels en Saskia Smelter namen in 2017 het bedrijf van hun (schoon)vader over. Sindsdien concentreren zij zich als ervaren universele garagisten op het wagenpark van Hengelo en omgeving, én op kampeerauto's. Auto en Camper Smelter beschikt sinds 2019 zelfs over een eigen werkplaats en stallingsruimte voor campers. Waarom kiest Niels voor het Launch X-431 diagnoseapparaat?

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

Ruth Lokhorst van Autobedrijf Lokhorst-Zoet in Elburg liet onlangs een gastvrijheidscheck via OOMT doen om te kijken wat hun klanten ervaren en waar de verbeterpunten zitten. Dat kan veel waardevolle inzichten opleveren, ook als je juist een heel fijn bedrijf weet te runnen. "Ik zie genoeg dingen die verbeterd kunnen worden."

Zo ziet verontreiniging door koelvloeistof in een EGR-koeler eruit

Koelvloeistof in het uitlaatsysteem: een serieus probleem - maar wat...

Het probleem van koelvloeistof in het uitlaatsysteem is een serieuze kwestie, vooral als er een turbo in het spel is. Gewaarschuwd door eerdere berichten over dit onderwerp, vermoedt een ervaren monteur dat hij alert te werk moet gaan bij een Volkswagen Golf 1.5 TSI uit 2018. Bij een korte inspectie zag hij namelijk in het uitlaatsysteem sporen van vermoedelijk koelvloeistof. Hoe kan dat en nog belangrijker: hoe los je het op?

Geen gas, wel een warmtepomp, laadpalen en een carwash plus netcongestie is stroomtekort.

Nieuw bouwen? Zo blijf je netcongestie de baas | VIDEO

Mobiliteitscentrum De Beijer bouwde nieuw op een A-locatie. Netcongestie gooide bijna roet in het eten. Hoe De Beijer dat oploste? Dat is een sterk verhaal.

Foto: Boston Dynamics

Mensachtige robot moet auto's gaan bouwen voor Hyundai en Toyota |...

Atlas, een humanoïde oftewel mensachtige robot van Boston Dynamics, moet bij Hyundai gaan helpen met autoproductie. Ook Toyota zou geïnteresseerd zijn.