Zelf ervaren: elektrisch rijden op circuit van Zandvoort

Zelf ervaren: elektrisch rijden op circuit van Zandvoort

Op vrijdag 24, zaterdag 25 en zondag 26 september 2021 kon je zelf op het Circuit van Zandvoort scheuren; niet met een Formule 1 auto's, maar met elektrische auto's, fietsen en scooters.

Geen brullende motoren of benzinedampen dus, maar zoevende elektrische auto's. In de pitboxen geven diverse automerken en toeleveranciers informatie over hun nieuwste modellen en producten en er zijn workshops en kennissessies te volgen.

Maar het blijft niet bij luisteren en kijken, want er staan zestig verschillende elektrische voertuigen in de pitstraat opgelijnd en daarmee zelf een proefrit over het circuit te rijden. Op de paddock staan de nieuwste speed pedelecs, e-bikes, steps, scooters, elektrische motorfietsen en nieuwe oplossingen voor het brengen van pakketjes klaar om mee te rijden.

Vrijdag B2B-dag

Op vrijdag 24 september 2021 zijn de workshops gericht op de zakelijke markt. Onder andere garagisten en automotive professionals zijn welkom. Het volledige programma vind je hier.
Op zaterdag 25 en zondag 26 september 2021 zijn de workshops gericht op de zakelijke en private leaserijder, consument en EV enthousiast.

De organisator, EV Experience, heeft als doel om iedere autorijder enthousiast te maken om elektrisch te rijden en dat doe je het beste door mensen zelf achter het stuur plaats te laten nemen en te ervaren hoe comfortabel en spectaculair deze vorm van autorijden is.

John Mulder

John Mulder

Freelance redacteur

Na IVA-Driebergen werkte John Mulder bij twee auto-importeurs, voordat hij autojournalist werd. Zijn belangstelling beperkt zich niet tot autotechniek, want ook (Nederlandse) autohistorie, -ontwerp en -design hebben zijn interesse. In 2013 schreef hij het jubileumboek: "VACO 75 jaar verenigd beter" en in 2015 een 'liber amicorum' voor Ruud Spuijbroek, secretaris van VACO. John is voorzitter van Conam (Contactgroep Nederlandse Auto- en Motorhistorie).

Email: john.mulder@wxs.nl

Wie niet beter weet, zou denken dat het in de moderne werkplaats vooral om EV en hybride draait. Maar hoe zit het in de praktijk? Dat leert het AMT Garageforum. En: welke storingen zien de forumleden voorbij komen? - Foto: Shutterstock

EV en hybride op AMT Garageforum: welke storingen zien we in de...

Wie niet beter weet, zou denken dat het in de moderne werkplaats vooral om EV en hybride draait. Maar hoe zit het in de praktijk? Dat leert het AMT Garageforum. En: welke storingen zien de forumleden voorbij komen?

Zo zag de wielmotor eruit bij de presentatie van de Lightyear One. Maar of dit in 2019 al een Elaphe product was weten we niet zeker. - Foto: Peter Fokker

Wielmotoren zoals van Lightyear in de aanbieding

Het Sloveense Elaphe biedt zijn SuperBear elektrische wielmotoren aan voor autofabrikanten. En die wielmotoren kennen we weer van het Nederlandse LightYear.

Foto: Audi

Oog voor Techniek: Audi PPC-platform voor verbrandingsmotoren

In deze Oog voor Techniek ontleden we het Audi PPC-platform. Dit platform is exclusief ontwikkeld voor verbrandingsmotoren.

Foto's en video: Lamborghini

Zo draait hybride Lamborghini Temerario 10.000 toeren per minuut

Even slikken: met de Temerario als opvolger van de Huracán neemt Lamborghini afscheid van de V10. Het goede nieuws: de nieuwe hybride V8 turbomotor draait 10.000 tpm! Hoe krijgt Lamborghini dat voor elkaar?

Zo zou een hybride oplossing voor gevechtsvoertuigen eruit zien. Een van de vereisten is dat het zo weinig mogelijk ruimte inneemt, vandaar de zijdelings staande batterijen. - Foto: Rolls Royce

Rolls-Royce neemt hybride oorlogsvoering letterlijk met hybride...

Kan een tank klimaatvriendelijk zijn? Dan bedoelen we zo'n zwaar gepantserd ding met een kanon erin. Rolls-Royce afdeling mtu stelt een hybride aandrijving voor met 1100 kW, waar het elektrisch deel veel meer strategische dan klimaatvoordelen belooft.

Foto: Mazda

Nieuwe mild-hybrid voor Mazda CX-30 en Mazda3

De tweeliter SkyActiv-G motor met 122 en 150 pk die we kennen uit de Mazda3 en CX-30 worden vervangen door een nieuwe 2.5 mild-hybrid. Een dikke 2.5 in de compacte middenklasse, dat zie je nergens meer, behalve bij Mazda.

De flowcharts geven een overzichtelijke blik op de taken en verantwoordelijkheden bij het werken aan e-voertuigen in de juiste volgorde. - Foto: GMTO

GMTO flowcharts voor veilig werken aan hybride en EV volgens nieuwe...

De herziene NEN 9140 voor veilig werken aan hybride en elektrische voertuigen is op 11 juni officieel gepubliceerd. Ook de flowcharts zijn aangepast. Bij GMTO kun je die nu gratis bestellen.

800 volt aandrijflijn van de Audi Q6 e-tron quattro. - Foto's: Audi

Waarom Audi kiest voor aparte platformen voor elektrisch en...

In deze Oog voor Techniek nemen we de PPE- en PPC-platformen van Audi onder de loep. PPE staat voor Premium Platform Electric, PPC is de afkorting voor Premium Platform Combustion. Daarmee kiest voor Audi voor afzonderlijke platformen voor elektrische aandrijving en verbrandingsmotoren. Waarom?