Gesponsord

Caroline van Nieuwenhoven: "We halen de toekomst naar ons toe"

Caroline van Nieuwenhoven: "We halen de toekomst naar ons toe"
Met Green2Go verkoopt en onderhoudt Autobedrijf van Nieuwenhoven onder andere hybride en elektrische auto’s.

Autobedrijf van Nieuwenhoven maakt duidelijke keuzes voor de toekomst. De voormalig merkdealer is aangesloten bij Vakgarage en richtte in 2012 een eigen centrum voor elektrische mobiliteit op. Met de keuze voor strategisch personeelsbeleid maken Caroline en haar broer Bart ook het team klaar voor de wereld van morgen.

Hoe kijken jullie naar de toekomst? Welke ontwikkelingen zien jullie en wat betekent dat voor het bedrijf en de medewerkers?

“Onze toekomstvisie is heel eenvoudig. We wachten niet af wat de toekomst brengt, we halen de toekomst naar ons toe. Dat is de enige manier om zelf de regie in handen te houden. Mijn broer en ik zijn in 2008 in het familiebedrijf gestapt. Vanaf dat moment werken we aan ons doel: de transitie van een traditioneel autobedrijf naar een breed mobiliteitscentrum."

Omdat we aan alle merken werken, en aan elektrische voertuigen, moeten we doorlopend investeren in nieuwe vakkennis.”

"We zijn gestopt als merkdealer en doorgegaan als universeel autobedrijf onder de vlag van Vakgarage. Sinds 2012 hebben we ons eigen label voor elektrische mobiliteit. Met Green2Go verkopen en onderhouden we hybride en elektrische auto’s, e-bikes, e-scooters en scootmobielen. Uiteraard heeft dat ook gevolgen gehad voor onze medewerkers. Omdat we aan alle merken werken, en aan elektrische voertuigen, moeten we doorlopend investeren in nieuwe vakkennis.”

Een nieuwe richting kiezen is niet gemakkelijk. Welke uitdagingen komen jullie tegen?

“Het is altijd spannend of een nieuw idee aanslaat bij klanten. In het begin zeiden mensen: ‘Waarom verkopen jullie elektrische fietsen en scooters? Jullie zijn toch een autobedrijf?’ Bijna tien jaar later zijn ze er helemaal aan gewend. Klanten weten dat ze bij ons terecht kunnen voor een totaalpakket aan mobiliteit, van fiets tot auto en van verkoop tot onderhoud. De grootste uitdaging bij elke verandering is om te bepalen hoe je er als bedrijf mee omgaat. Hoe snel pakken we het op, welke investeringen doen we, en op welk moment? De vervolgstappen zijn minstens zo belangrijk. Welke nieuwe vakkennis en vaardigheden hebben we nodig en hoe krijgen we het team mee?”

Daar stip je een belangrijk punt aan. Hoe bereiden jullie medewerkers voor op de mobiliteitswereld van morgen?

“Dat is een kwestie van draagvlak creëren, gewoon beginnen en bijsturen. Omdat we in 2012 zijn gestart met elektrische mobiliteit, konden onze medewerkers er in alle rust aan wennen. Als er nu een hybride of elektrische auto de werkplaats in rijdt, of een elektrische fiets, dan kijkt niemand daar van op. We merken dat het werk in de werkplaats steeds meer opschuift naar elektronica. Ook bij voertuigen met een verbrandingsmotor. Diagnose en pass-thru vormen een steeds groter deel van het werk."

"Met technische trainingen houden we onze vakkennis bij. We nemen iedereen, van jong tot oud, mee met de nieuwste ontwikkelingen. Het mooie is: als je je vakkennis bijhoudt, is nieuwe techniek niet meer eng of spannend. Het is juist leuk om er aan te werken.”

Waarom zijn jullie begonnen met strategisch personeelsbeleid?

“Nadenken over de toekomst van ons bedrijf betekent automatisch nadenken over de toekomst van onze medewerkers. We kunnen de klanten en de voertuigen van morgen niet bedienen met de kennis van gisteren. Strategisch personeelsbeleid geeft antwoord op de vraag waar we naartoe willen, hoe we daar komen en welke kennis en vaardigheden we daar voor nodig hebben.”

Twee generaties zijn vertegenwoordigd in de garage. Caroline van Nieuwenhoven en haar broer zijn in 2008 in het familiebedrijf gestapt.

Is het lastig om strategisch personeelsbeleid in te voeren?

“We zitten in de beginfase. Samen met de adviseur werkgeverschap van OOMT hebben we eerst de ondernemingsdoelen in kaart gebracht. Vervolgens hebben we gekeken welke kennis en talenten we in huis hebben, en welke nieuwe kennis en vaardigheden we op de lange termijn nodig hebben. De volgende stap is om samen met het team persoonlijke opleidingsplannen te maken. Daar gaan we binnenkort mee beginnen.”

Wat verwachten jullie van strategisch personeelsbeleid? Wat gaat het jullie brengen?

“Personeelsbeleid is een doorlopend proces. We willen het bedrijf en het team voorbereiden op alles wat de toekomst brengt. Op die manier kunnen we snel bijsturen en snel reageren op veranderingen in de markt. Ik zeg weleens: als de auto van de toekomst een vliegende auto op waterstof is, dan gaan we die onderhouden en verkopen. Strategisch personeelsbeleid helpt ons om onze doelen te bereiken. Het maakt ons flexibeler en slagvaardiger.”

De mobiliteitsbranche verandert snel. Nieuwe tijden vragen om nieuwe kennis. Strategisch personeelsbeleid geeft structuur aan de langetermijndoelen van jouw bedrijf. Bijvoorbeeld met maatwerk opleidingsplannen, een gesprekscyclus en loopbaancoaching voor medewerkers. Zelf aan de slag met strategisch personeelsbeleid? OOMT helpt je op weg. Neem contact op met de OOMT Servicedesk via 0800-0155 of mail naar servicedesk@oomt.nl

Met merkonafhankelijke en toegankelijke videocontent willen 3M en Axalta een nieuwe standaard zetten voor de manier waarop operationele kennis binnen de sector kan worden gedeeld. - Foto: Shutterstock

Trainingsmodules voor autoschadeherstel van 3M en Axalta

3M en Axalta hebben samen een serie trainingsmodules ontwikkeld voor de autoschadeherstelindustrie. In de video's worden best practices gedeeld die bedrijven eenvoudig kunnen implementeren.

OOMT Webinar RI&E: 'in een halve dag is 80% ingevuld'Gesponsord
Gesponsord

Gesponsord OOMT Webinar RI&E: 'in een halve dag is 80% ingevuld'

Een Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E) is niet alleen verplicht, het is een krachtig hulpmiddel. Het helpt je om risico's in je bedrijf te signaleren en maatregelen te nemen. Toch worstelen veel ondernemers met het invullen ervan. Tijdens het webinar van OOMT en de vakbladen AMT en Tweewieler werd duidelijk: een RI&E levert veel meer op dan je denkt. Het zorgt voor grip, inzicht en een veilige werkomgeving. In het webinar, dat gepresenteerd werd door Annemarie Maeijer-Brüning, werden handvatten, tips en ervaringsverhalen gedeeld.

Het Summa College gebruikt (van links naar rechts) de Launch ELT500 luchtdichtheidstester, de Launch ELB300 celequalizer en de Launch ELP400 HV-oplader/ontlader. Onder de werkbank staat de PicoScope gereed.Gesponsord
Gesponsord

Gesponsord Hoe Summa College EV-specialisten klaarstoomt met AA-Equipment

Elektrificering maakt diagnose en reparatie van auto's steeds complexer, mede door een gebrek aan ervaring. Summa College en AA-Equipment Support trainen daarom hun professionals met innovatieve apparatuur.

OOMT webinar: zo gebruik je de RI&E als investering voor betere arbeidsomstandighedenGesponsord
Gesponsord

Gesponsord OOMT webinar: zo gebruik je de RI&E als investering voor betere...

Een Risico-Inventarisatie en -Evaluatie (RI&E) brengt de risico's op de werkvloer in kaart. Voor werkgevers en medewerkers biedt dit waardevolle inzichten en voordelen. Volgens Mirjam van der Kooij, adviseur arbeidsomstandigheden voor OOMT is een RI&E niet alleen een wettelijke verplichting, maar vooral een investering in betere arbeidsomstandigheden.

Sentury Tyres: Premium banden voor een betaalbare prijsGesponsord
Gesponsord

Gesponsord Sentury Tyres: Premium banden voor een betaalbare prijs

Het opkomende bandenmerk Sentury Tyres maakt snel naam met innovatieve premiumbanden tegen een betaalbare prijs.

Auto Prof 2025 barst van innovaties, live-demo's en meerGesponsord
Gesponsord

Gesponsord Auto Prof 2025 barst van innovaties, live-demo's en meer

"Bezoek de Garage van de Toekomst!" Dit is de belofte die Auto Prof 2025 uitspreekt als hét onafhankelijke aftersales event voor de autobranche. Of je nu eigenaar, ondernemer, technicus of monteur bent, Auto Prof zorgt ervoor dat je op de hoogte blijft van de ontwikkelingen binnen de automotive-industrie.

Rogier Roet, formulemanager van AutoFirst.Gesponsord
Gesponsord

Gesponsord Wat maakt AutoFirst een goede en succesvolle garageformule?

AutoFirst komt uit het BOVAG ROSA onderzoek als een van de best gewaardeerde garageformules van Nederland. Dankzij effectieve marketingondersteuning en een modulaire aanpak helpt AutoFirst autobedrijven met een hogere klanttevredenheid, een betere bedrijfsvoering en personeelswerving. Hoe doet AutoFirst dat?

Foto: Shutterstock

Hoe houd je de jeugd in de werkplaats?

Babyboomers werken langer door en generatie-Z start al op jongere leeftijd met werken omdat ze eerder afstuderen. Dat betekent dat je met meerdere generaties samen in de werkplaats staat. Hoe zorg je er als leidinggevende voor dat deze verschillende generaties elkaar leren begrijpen en de jeugd langer bij je blijft werken?