De online verkoop van autobedrijven aan particulieren van gebruikte auto's in Nederland is in de eerste helft van 2021 9,8 procent hoger dan in de eerste helft van 2020. Online? Ja, databureau Indicata gaat uit van de tijd dat een occasion online wordt aangeboden. Zodra de auto van een occasionportal afgaat en niet meer terugkomt telt het als verkoop.
Wat ziet Indicata?
Allereerst dat het aantal verkochte gebruikte auto's groeit. Ten tweede dat de occasionvoorraden blijven dalen. In juni 2021 daalde de voorraad met 2,9 procent ten opzichte van mei 2021 ofwel 7,5 procent lager dan een jaar geleden. Overigens daalt ook in veel andere Europese landen de voorraad. Bij veel landen zo tussen de vijf en tien procent, maar er zijn stevige uitschieters. Het zijn dagkoersen (nou, ja, maandkoersen), maar de trend is duidelijk: de Nederlandse occasionvoorraad is veel kleiner dan een jaar geleden.
Dus de prijzen stijgen?
Precies! Want als de vraag groeit en de voorraad neemt af, dan stijgen de prijzen. Indicata verwacht dat de occasionprijzen komende tijd blijven stijgen en dat is eigenlijk niet logisch. Onder normale omstandigheden zou je immers een gestage neerwaartse beweging verwachten naarmate het jaar vordert, want hoe dichter op 31 december... Die prijsdaling is er dus niet, dankzij de hoge vraag en de dalende voorraad. Stel je ook weer niet teveel van die prijsstijging voor: de laatste maanden is het indexcijfer opgelopen van 99,1 (april 2021), naar 101,3 (juli 2021).
Diesels verkopen het snelst
Elektrische en hybride occasions zijn in Nederland de snelste stijgers, sneller ook dan in de meeste andere Europese landen. Indicata schrijft in de kop: 'verkoop elektrische voertuigen overtreft alle andere aandrijflijnen'. Eh.. ja, dat is al maanden zo, maar dat zegt alleen iets over de procentuele maandelijkse stijging.
Veel interessanter is dat elektrische occasions niet sneller verkopen dan benzine- en dieselauto's. Integendeel zelfs. Elektrische auto's staan langer op voorraad (omzetsnelheid 3,6 keer) dan gebruikte dieselauto's (omzetsnelheid 6,2 keer). Diesels verkopen dus nog steeds het snelst.
XC90 is kampioen omloopsnelheid
De best verkochte occasion (jonger dan vier jaar) is de VW Golf, gevolgd door de VW Polo. De auto met de hoogste omloopsnelheid (zestien keer) is de Volvo XC90, gevolgd door de Toyota Auris (veertien keer) en de Seat Ateca en VW Passat (beide dertien keer). Dat is de Nederlandse situatie. Europees is dat onder de benzineauto’s de Opel Zafira (zevenentwintig keer), onder de diesels de Opel Mokka (éénentwintig keer), onder de hybride auto's de Toyota Auris (vijftien keer) en onder de elektrische auto's de MG ZS (vijftien keer).
Wie zelf eens de dag-, pardon maandkoersen wil bekijken: Indicata publiceert ze elke maand.