Tja, ze had het dus kunnen zien aankomen. De strenge vorst deed de accu in haar auto de das om. Heeft ze bij eerder onderhoud geen accu-advies gehad? Of heeft ze het advies in de wind geslagen? Ze is in ieder geval niet de enige, getuigen de gele bussen die aan- en afrijden in de wijk.
Ondernemer Roeland Kreling vertelde me dat hij zijn accu-ervaringen met ons had gedeeld. Hij was niet de enige, want we kregen meer dan honderd reacties op onze accuvragen! Roeland is fan van zijn Midtronics-accutester. Het is een van de eerste tools die hij in 2011 aanschafte toen hij zijn eigen bedrijf startte. “En als ‘ie morgen kapot gaat, koop ik meteen een nieuwe!”, voegt hij er aan toe.
“Wij testen élke auto die binnenkomt”, zegt Roeland. “Puur als service voor de klanten.” Bijkomend voordeel: het biedt serieuze omzetkansen. En hij krijgt het gemakkelijk verkocht. “Acht van de tien klanten gaan akkoord. Als je het maar goed uitlegt.” Een mooie score. En wil de klant de accu niet vervangen, dan vermeldt hij het op de factuur. Inclusief advies om, wanneer het kouder is, nog eens de accu te laten testen. Gratis!
Kijk, zo’n advies had mijn buurvrouw ochtendstress gescheeld. En: accu-omzet voor het universele autobedrijf opgeleverd. Hebben de gele bussen het ook wat minder druk.
In AMT 2 (26 februari) staat het thema Accuservice centraal. AMT-lezers vertellen hoe zij accuservice verlenen in hun autobedrijf. Daarnaast geven vele leveranciers tips voor goede accuservice. Van benodigde equipment tot hoe je de noodzaak van het vervangen van de accu aan de klant uitlegt.
AMT 2 lezen? Dat kan hier digitaal.
Nog geen abonnee van AMT? Bekijk hier de mogelijkheden.