De aanstaande introductie van NAPA in de Benelux komt niet als een verrassing. Alliance Automotive Group (AAG) is volledig in handen van Genuine Parts Company (GPC), de grootste automotive onderdelendistributeur ter wereld met onder andere activiteiten in Noord-Amerika, Europa en Australië. GPC is tevens oprichter en eigenaar van de onderdelenketen en het merk NAPA.
Jan Verbeek, director product management & purchasing bij AAGB: “We zijn vooral heel trots dat wij NAPA gaan verkopen. Door ons aan te sluiten op de Europese en wereldwijde strategie van Alliance Automotive Group en GPC kunnen wij profiteren van een enorme schaalgrote. Hierdoor zullen wij onze concurrentiepositie verder verstevigen."
Verbeek is vooral ook enthousiast: "NAPA is een geweldig merk, Google het maar eens, zou ik zeggen. Feitelijk is het een private label, maar op de prijs na heeft het alleen maar A-merk eigenschappen. In de VS realiseren wij momenteel een omzet van 8,5 miljard dollar met het NAPA-merk, zijn we overal in het land zichtbaar en sponsoren we onder andere de Nascar en IndyCar. Het blauw/geel van NAPA is dus absoluut iets speciaals”.
Omzet boven verwachting
De introductie van NAPA is voor AAGB groot nieuws; Naast de VS scoort NAPA momenteel in de UK, Frankrijk en Duitsland boven verwachting, in de Benelux wordt ditzelfde effect verwacht. Verbeek: "Eind maart ligt de eerste productlijn in België en Nederland op de plank, dat zijn distributiesets. Die worden samengesteld uit componenten van A-merk kwaliteit."
Later dit jaar voegt AAGB ruitenwissers, schokdempers, remtangen, accu’s, veren, remblokken en remschijven toe aan het assortiment. Ook deze lijnen zijn van A-merk kwaliteit en worden ingekocht bij gerenommeerde fabrikanten. Voor 2022 staat de introductie van nog meer NAPA-lijnen gepland.