AVL DiTest-deeltjesteller van Explora leverbaar na de zomer

AVL DiTest-deeltjesteller van Explora leverbaar na de zomer
Voor de AVL Ditest loopt nu de NMi-certificering. Naar verwachting leverbaar in de loop van Q3.

Waar eerder TEN-TBA en VLT bekendmaakten dat hun deeltjesteller is gecertificeerd door het NMi geeft Explora nu meer informatie over zijn AVL Ditest. De goedkeuring van het NMi is lopend. René van Arkel van Explora verwacht te gaan uitleveren in het derde kwartaal van 2021. Hoe meet deze deeltjesteller? En wat kost ie?

Explora deelt de eerste specificaties in een PDF (zie onderaan dit artikel). Zo weten we dat de AVL DiTest gebruik gaat maken van de Advanced Diffusion Charging-meetmethode. Eerder schreven we over de verschillen in metingen in het artikel Hoe tel je onzichtbare deeltjes.

Fabrikant AVL meldt daarbij: “De Ditest biedt betrouwbare én snelle metingen de hele dag door. Ook is het apparaat klaar voor de toekomst wanneer benzinemotoren met partikelfilter (GPF) getest moeten worden.”

Vanaf 1 juli 2022 (dus nog niet dit jaar zoals in andere berichtgeving vaak te lezen is) is het controleren van de werking van het roetfilter verplicht bij dieselauto’s vanaf 2015.

Wat wordt de prijs?

Wat zijn wat betreft Van Arkel de USP’s van de AVL DiTest? Van Arkel: “Dat is lastig te zeggen bij een product wat gedicteerd wordt door een norm waaraan hij moet voldoen. Wat ik wel kan zeggen is dat de opwarmtijd minder is dan 10 minuten. De DiTest is stand-alone te gebruiken, maar ook te koppelen aan de huidige AVL-emissietesters.”

En ook een belangrijke vraag: wat gaat de AVL-deeltjesteller kosten? “De prijs kan ik helaas nog niet noemen. Het NMi-traject loopt nu en we verwachten te kunnen leveren in het derde kwartaal. Ruim op tijd dus voor 1 juli 2022."

Wil je alle specificaties weten? Bekijk hier de PDF.

Tom Polman

Tom Polman

Product Owner AMT

Tom studeerde HTS-Autotechniek aan de Hogeschool Arnhem-Nijmegen en specialiseerde zich in Automotive Services. Met zijn afstudeeropdracht stond hij aan de basis van het AMT Garageforum. Hierna groeide hij door binnen AMT. Eerst enkele jaren als redacteur en sinds mei 2013 naar hoofdredacteur van AMT.

Tom rijdt Renault, heeft een vrouw en twee dochters en zijn interesses liggen in snelle vierwielers en alles met vooruitstrevende techniek in zich.

Email: tompolman@vakmedianet.nl
Telefoon: (0)88-5840 706

Het team van Equipment services. - Foto: AAGB

AAG Equipment van Alliance is one-stop-shop voor equipment

Alliance Automotive Group Benelux introduceert een nieuwe divisie onder de naam AAG Equipment. Voor universele autobedrijven én schadeherstellers is het een one-stop-shop voor equipment.

Autel-diagnosetesters hebben een app-gebaseerde interface. Technisch trainer Tom Weeber onthult het geheim van hun succes.

Waarom kiezen 11 van de 20 diagnosetechnici Autel?

Van de twintig diagnosetechnici die AMT ondervroeg hebben er elf een Autel-tester in hun toolbox. Waarom Autel? We vragen het aan Autel-trainer Tom Weeber.

De KTS-diagnosetesters hebben nu ook features om aan EV’s te werken.

Bosch KTS diagnosetesters - Zwitsers zakmes voor de werkplaats

Diagnoseapparatuur is al jaren onmisbaar in de werkplaats. Wat je ermee kunt en welke merken je ermee kunt bedienen, is in hoge mate afhankelijk van de software in het apparaat. Dat is waar de Bosch KTS diagnosetesters in uitblinken, zo leren we bij een bezoek aan het Bosch opleidingscentrum in Brussel.

Foto: EGEA

EGEA kiest wederom Leon Andriessen als voorzitter

Leon Andriessen is onlangs tijdens de Algemene Vergadering van de European Garage Equipment Association (EGEA) in Frankfurt gekozen tot nieuwe voorzitter.

Afbeelding: CBX Equipment

Uitlijnapparatuur voor snelheid in compacte ruimte

CBX Equipment voegt de Rotary CCD- en 3D-uitlijnapparatuur toe aan haar assortiment uitlijnapparatuur. De leverancier van werkplaatsapparatuur geeft aan dat de nieuwe lijn een waardevolle aanvulling is op de Teco- en Vamag-uitlijnmachines. Waarom? Omdat ze weinig tijd en ruimte vragen.

Met vier van deze krachtpatsers verplaats je voertuigen tot 4319 kg.

Voertuigverplaatsers voor superzwaargewichten

Door de komst van EV's is de vraag naar voertuigverplaatsers de laatste jaren toegenomen. Het Amerikaans Gojak speelde daar al op in, maar gaat nu een stapje verder. Is 816 kg per wiel te weinig? Geen probleem voor de nieuwste krachtpatser in de opvallende violetkleur.

Voordeel van Eusama: geen referentiewaarden nodig. Aandachtspunt: een verkeerde bandenspanning heeft invloed op de meting.

Eusama suspensietester, hoe werkt die? (en wat levert hij op?)

Mobiliteitscentrum de Beijer in Heteren test schokdempers (en overige delen van het onderstel!) op een suspensietester. Die test volgens het Eusama-principe. Hoe werkt dat? En wat levert het op bij De Beijer?

Licht en ruimte. Mooie werkplekken, verwarmde vloer, alle equipment onder handbereik en ruitensproeiervloeistof, twee typen olie en perslucht op iedere werkplek beschikbaar.

Van garage naar mobiliteitscentrum: zo bouwde De Beijer nieuw op...

Droom even mee. Stel je eens voor dat je helemaal nieuw kon bouwen. Hoe zou dat er dan uitzien? Autobedrijf De Beijer maakte die droom waar, ging van een C-locatie in Randwijk naar een A-locatie bij knooppunt Valburg en bouwde daar een heus mobiliteitscentrum. Wat dat inhoudt? Kijk maar.