Explora deelt de eerste specificaties in een PDF (zie onderaan dit artikel). Zo weten we dat de AVL DiTest gebruik gaat maken van de Advanced Diffusion Charging-meetmethode. Eerder schreven we over de verschillen in metingen in het artikel Hoe tel je onzichtbare deeltjes.
Fabrikant AVL meldt daarbij: “De Ditest biedt betrouwbare én snelle metingen de hele dag door. Ook is het apparaat klaar voor de toekomst wanneer benzinemotoren met partikelfilter (GPF) getest moeten worden.”
Vanaf 1 juli 2022 (dus nog niet dit jaar zoals in andere berichtgeving vaak te lezen is) is het controleren van de werking van het roetfilter verplicht bij dieselauto’s vanaf 2015.
Wat wordt de prijs?
Wat zijn wat betreft Van Arkel de USP’s van de AVL DiTest? Van Arkel: “Dat is lastig te zeggen bij een product wat gedicteerd wordt door een norm waaraan hij moet voldoen. Wat ik wel kan zeggen is dat de opwarmtijd minder is dan 10 minuten. De DiTest is stand-alone te gebruiken, maar ook te koppelen aan de huidige AVL-emissietesters.”
En ook een belangrijke vraag: wat gaat de AVL-deeltjesteller kosten? “De prijs kan ik helaas nog niet noemen. Het NMi-traject loopt nu en we verwachten te kunnen leveren in het derde kwartaal. Ruim op tijd dus voor 1 juli 2022."
Wil je alle specificaties weten? Bekijk hier de PDF.