Automechanika 2021, een beetje fysiek en vooral digitaal

Automechanika 2021, een beetje fysiek en vooral digitaal

Volgend jaar doen ze het weer als vanouds, maar dit jaar zal Automechanika Frankfurt er anders uitzien. Het wordt deels fysiek en deels digitaal.

Van 14 tot 16 september 2021 komt Automechanika met een compacte fysieke tentoonstelling in Frankfurt. De nadruk zal dit jaar liggen op het eenmalige 'Digital Plus'-formaat. Als gevolg van corona zal Automechanika geen volledige internationale handelsbeurs volgens het oude recept kunnen organiseren.

Er zijn immers nog steeds beperkingen om vrij naar Frankfurt te reizen, maar vanuit de automobielindustrie is er wel behoefte aan een platform om zaken te doen.

Toch nog fysiek

Automechanika heeft een 'plug-and-play'-versie gemaakt, waarbij het beperkt mogelijk is om persoonlijk in Frankfurt te exposeren en te netwerken op het beursterrein. Exposanten kunnen kiezen uit verschillende presentatiemogelijkheden en corona-veilige netwerklounges voor persoonlijke zakelijke ontmoetingen.

Er is een innovatieshow, er zijn netwerkruimtes en productpromenades gepland en buiten zal het nieuwe 'Future Mobility Park' worden gehouden; een test- en ervaringscircuit voor de mobiliteit van morgen.

En voor de rest digitaal

Veel van Automechanika zal digitaal plaatsvinden. De deelnemers kunnen digitaal netwerken en hun producten presenteren op een digitaal platform. Daar kunnen ze online met bezoekers netwerken, producten en innovaties live streamen en videogesprekken organiseren. De meeste video's, productinformaties en bedrijfsprofielen van de exposanten blijven online nadat Automechanika is afgelopen.

Volgend jaar weer normaal

Dit jaar zal Automechanika de beurs voor het eerst combineren met Hypermotion, een logistieke beurs. Volgend jaar is er al weer een Automechanika, waarvan de datum al vast staat: van 13 tot en met 17 september 2022. Na de beurs van volgend jaar wil Automechanika het tempo van eens per twee jaar weer oppikken.

John Mulder

John Mulder

Freelance redacteur

Na IVA-Driebergen werkte John Mulder bij twee auto-importeurs, voordat hij autojournalist werd. Zijn belangstelling beperkt zich niet tot autotechniek, want ook (Nederlandse) autohistorie, -ontwerp en -design hebben zijn interesse. In 2013 schreef hij het jubileumboek: "VACO 75 jaar verenigd beter" en in 2015 een 'liber amicorum' voor Ruud Spuijbroek, secretaris van VACO. John is voorzitter van Conam (Contactgroep Nederlandse Auto- en Motorhistorie).

Email: john.mulder@wxs.nl

Foto: Easyfairs

Auto Prof 2025 steunt stichting Groot Hart

Auto Prof 2025 kiest stichting Groot Hart als goed doel. Bezoekers kunnen zieke kinderen steunen door een rit in een raceauto.

Technisch gezien steelt Alpine de autoshow in Parijs, met doorzichtig spoilerwerk maar vooral een pure waterstofmotor. Alleen iets voor racers, of serieus alternatief voor elektrisch?

Autoshow Parijs: retro-Renaults, Alpine op waterstof en Stellantis op...

Het is vechten om een plek op de Europese automarkt, toonde de recente autoshow in Parijs. Renault pakte enorm uit met nieuws in retro-sfeer. In tegenstelling tot de sportieve tak Alpine, dat vooruitblikt met een waterstof-V6. Grote concurrent Stellantis gooide het over een andere boeg met zijn Chinese Leapmotor-gamma. En dat alles tussen een hele rij puur Chinese merken.

Bezoek de garage van de toekomst tijdens Auto Prof 2025

Bezoek de garage van de toekomst tijdens Auto Prof 2025

Heb je ooit nagedacht over hoe de garage van de toekomst eruitziet? Tijdens Auto Prof 2025 krijg je de kans om deze toekomst te verkennen. Met een focus op innovaties, kennisdeling en de ontwikkeling van nieuw talent biedt de beurs een compleet beeld van de toekomst van de automotive sector.

MAN completeert het elektrisch gamma met de eTGL, en geeft aan volgend jaar onder meer in Nederland te zullen testen met een waterstof verbrandingsmotor truck.

Stroom en waterstof domineren IAA Transportation

Zet bij personenauto's twijfel in hoe snel we elektrisch moeten worden, de IAA bedrijfswagenshow toont een heel ander gezicht. Decarboniseren stond er als het ware in vette neonletters bij. Met een stortvloed aan primeurs, bij autoshows niet meer zo gebruikelijk. Wat zijn de hoogtepunten?

Foto's: Erwin den Hoed

Automechanika 2024 in foto's

Corona is voorbij, Automechanika is weer alive and kicking. Met 4200 standhouders verbreekt de aftermarketbeurs in Frankfurt al zijn oude records. AMT maakte een rondje.

Zero Emission | Ecomobiel toont duurzame vernieuwing in mobiliteit

Zero Emission | Ecomobiel toont duurzame vernieuwing in mobiliteit

Energietekorten, prijsstijgingen en leveringsonzekerheid. Woningnood en de stikstofcrisis. Hardnekkige maatschappelijke vraagstukken die van invloed zijn op de gehele maatschappij. Zero Emission | Ecomobiel gaat al 15 jaar voorop in duurzame mobiliteit, is hét event voor kennisdeling op dat vlak en toont ook dit jaar weer de meest actuele ontwikkelingen.

Foto: Aviloo

Aviloo en WESP bij winnaars Automechanika Innovation Awards

Op de Automechanika beurs in Frankfurt zijn de winnaars van de Innovation Awards bekendgemaakt. Tot de winnaars behoren Aviloo en Wesp.

Foto: Automechanika

Automechanika 2024 toont werkplaats van de toekomst

Een voertuigscanner met AI-ondersteunde diagnose, robots die autonoom onderdelen van het magazijn naar de werkplaats brengen... Ziet de werkplaats van de toekomst er zo uit?