In 2017 haalde Max Holthausen het nieuws met zijn ‘Hesla’, een Tesla Model S met brandstofcel en een actieradius van ruim 1.000 km. Naar aanleiding van deze doorbraak ontstond een nieuwe dochteronderneming: Holthausen Clean Technology.
De Hesla was zeker niet het laatste succesproduct voor het familiebedrijf uit Hoogezand. De afgelopen tijd werd er een assemblagefabriek voor waterstoftrucks uit de grond gestampt. Hier worden alle voor Europa bestemde trucks van het merk Hyzon Motors in elkaar gezet.
Daarnaast ontwikkelt Holthausen Clean Technology eigen waterstofsystemen voor inbouw in Volkswagen Transporters en Crafters, diverse DAF Trucks, de Mercedes-Benz Econic en is er een samenwerking opgezet met Greenmachines voor het leveren van waterstof veegmachines.
Kansen en uitdagingen
Je kunt dus zeggen dat er in Groningen stevig aan de weg getimmerd wordt op het gebied van waterstoftechnologie. Opdinsdagavond 15 juni om 19.30 uur verwelkomen we Stefan van der Spek in de studio. Hij zal namens Holthausen Clean Technology vertellen over waterstoftechniek, Hyzon-trucks, de potentie daarvan en de technische uitdagingen waar het bedrijf voor staat.