Nieuws over elektrische auto’s wordt vaak geschreven met uitroeptekens. De getallen buitelen over elkaar heen en in mooie toekomstscenario’s rijden we over dertig jaar allemaal elektrisch. Misschien wel eerder! Sinds 1 januari 2021 is 1,98 procent van het Nederlandse wagenpark honderd procent elektrisch. Op bijna negen miljoen auto’s telt Nederland dus 172.000 vol-elektrische auto’s. Dat is de realiteit van vandaag. Om je een idee te geven: het aantal vol-elektrische auto’s is bijna even groot als het aantal private-lease-contracten (dat wel extra omzet naar het autobedrijf brengt).
Als we de cijfers rustig op ons laten inwerken, dan valt het volgens Johan van der Hoeven, commercieel directeur van Fource, allemaal best mee. Of tegen, het is maar van welke kant je het bekijkt. “Nog geen twee procent? Dat is toch helemaal niet zo veel? Er is nog zoveel moois in de wereld dat niet elektrisch is en dat is de dagelijkse praktijk voor de meeste autobedrijven.”
Wagenpark nooit helemaal elektrisch
“Fource zorgt dat de klanten voorbereid worden op wat er komt, maar het hele wagenpark elektrisch? Dat duurt nog wel even”, zegt Johan van der Hoeven. Toch voedt de groei van het percentage vol-elektrische auto’s de zorgen dat de omzet in de hele bedrijfskolom wegloopt. Geen lucht-, brandstof- en oliefilters meer, geen bougies, geen olie (belangrijk voor de marge), geen uitlaten en geen koppelingsplaten meer. Die onderdelen maken nu nog een belangrijk deel uit van de werkplaatsomzet. Om de angst enigszins te beteugelen wil Fource de markt laten zien dat er nog steeds vervangingsdelen nodig zijn. Johan van der Hoeven: “Natuurlijk denkt iedereen in de autobranche na over het verdienmodel. De toekomst gaat er anders uitzien, maar wij zijn niet bang voor de ontwikkelingen. We zijn er wel nieuwsgierig naar.”
Banden zijn nu al een belangrijk verdienmodel voor het autobedrijf en dat zal door de groei van het aantal elektrische auto’s verder toenemen. Wie de band heeft, heeft de klant. Johan van der Hoeven: “Bij een gemiddeld autobedrijf zijn banden goed voor zo’n acht procent van de onderdelenomzet. De verwachting is dat dit de komende jaren zal groeien naar zo’n tien procent.” Fource heeft op die ontwikkeling geanticipeerd met ‘Autobandenpartner’, een concept dat helpt bij de verkoop van banden, technische trainingen geeft (via Automotive Academy) en zorgt voor de juiste uitstraling en zichtbaarheid. Daarmee is de gemiddelde garage nog geen typische bandenspecialist, maar de consument weet wel dat er bij hem in de buurt een autobedrijf is waar kwalitatief goede banden met kennis worden verkocht, gemonteerd en gebalanceerd. Autobandenpartner voorziet in een grote behoefte en heeft in korte tijd al meer dan vierhonderd bedrijven mogen aansluiten.
Johan van der Hoeven: “Autobandenpartners beschikken over eigen de- en montage-apparatuur, een balanceerapparaat en TPMS-inleerapparatuur. De benodigde trainingen worden gefaciliteerd door Automotive Academy. De Autobandenpartner heeft dus kennis, kunde en apparatuur in huis.” Autobandenpartner is een garageconcept dat heel goed naast een andere formule past en waarbij autobedrijven hun eigen identiteit behouden.
Verbrandingsmotor blijft
Het hele wagenpark zal nooit volledig aan de stekker gaan. Dat kan het elektriciteitsnetwerk niet aan. ‘Range extenders’ en hybride-auto’s - auto’s met ook een verbrandingsmotor - zullen dus nog vele tientallen jaren blijven rijden. Bovendien is nog zoveel onduidelijk. Krijgen we straks ook waterstof-elektrische auto’s? Dat zal ook weer onderhoud opleveren. Daarnaast zijn er ontwikkelingen op het gebied van brandstoffen, zoals synthetische brandstoffen (dat zijn dus niet-fossiele brandstoffen) en brandstoffen met een lagere CO2-uitstoot en schonere verbranding. “Met het optimaliseren van motoren is nog veel te winnen als het gaat om uitstoot en zuinigheid. Door alleen bezig te zijn met elektrische auto’s wedden we teveel op één paard”, aldus Johan van der Hoeven.
Hoezo minder onderhoud?
Stel dat in 2030 - dat is over negen jaar - de verwachting is uitgekomen dat 25 procent van het totale wagenpark honderd procent elektrisch is. Theoretisch hebben elektrische auto’s een vijftig procent lagere onderhoudsbehoefte, dus dat zou zo’n 12,5 procent minder onderhoud betekenen. De praktijk is anders. Er zijn elektrische auto’s waarvan de draagarmen je om de oren vliegen en als het om banden gaat hebben autobedrijven nu al hele goede klanten aan elektrische auto’s: banden slijten namelijk tot een kwart sneller dan bij auto’s met een benzine- of dieselmotor.
Johan van der Hoeven: “Als gevolg van regeneratief remmen slijten de frictiematerialen minder snel. Dat heeft gevolgen voor het hydraulisch systeem en het uitdrogen van de rubbers van remtangen. Dat heeft aandacht nodig. En natuurlijk hebben elektrische auto’s ook gewoon ruitenwissers nodig en moeten ze straks apk-gekeurd worden.”
Nog steeds 98 procent niet-elektrisch
Andere ontwikkelingen? Johan van der Hoeven: “Nou, de verhouding loon/onderdelen zou op de factuur wel eens 1:1 kunnen worden. In de toekomst. We bereiden onze klanten voor op die ontwikkeling, maar we vergeten niet dat op dit moment 98 procent van alle in Nederland geregistreerde auto’s niet-elektrisch is. Ruim vijftien procent rijdt op diesel en LPG. Tachtig procent rijdt op benzine. Iets meer zelfs, want de hybride-auto’s hebben ook allemaal een benzinemotor. Die laatste groep heeft geen vijftig, maar een twintig procent lagere onderhoudsbehoefte.”
Hoezo geen EV onderhoud?
Fource investeert volop in het onderhouden van elektrische auto’s, bijvoorbeeld door de kennis van technici te vergroten via de trainingen van Automotive Academy. In ‘EV Tools’ laat Fource zien welk gereedschap je nodig hebt om aan hybride en elektrische auto’s te werken. Denk aan persoonlijke beschermingsmiddelen (gezichtsmaskers en isolerende handschoenen), geïsoleerd gereedschap en onderdelen voor de afbakening en signalering, zoals afzetlint, -hek en -paaltjes. In het ‘EV-magazine’ geeft Fource een overzicht van alle onderdelen en reparaties die elektrische auto’s nodig kunnen hebben. Van onder andere de Renault Zoe, BMW i3, Tesla Model X en alle andere gangbare modellen, zijn de onderdelen per productgroep aangegeven: aandrijfassen en ashoezen, airco/verwarming, filters, gasveren, koelsysteem, laadkabels, remmen, schokdempers, vering, verlichting/batterijen, wiellagers/naafmoeren en wisserbladen. Bij de omschrijving van de onderdelen staan ook de artikelnummers. Het gaat om onderdelen die je vandaag nodig hebt om elektrische auto’s te onderhouden en die dus gewoon bij Fource op voorraad liggen.
Fource is bezig een EV-concept te ontwikkelen dat zich richt op alle service op en rondom elektrisch vervoer: van laadstations en speciale parkeerplekken tot en met speciaal gereedschap en trainingen voor technici om op een veilige en verantwoorde manier aan elektrische auto’s te werken. Later dit jaar zal Fource dit EV-concept uitgebreid introduceren. Johan van der Hoeven: “Het ziet er geweldig uit. Ik kan er nu nog niet zo veel over zeggen, het is in ieder geval geen geheim dat dit concept zich op drie zaken concentreert: hardware, laden en repareren.”
Hou de handel binnen
Er zullen nog meer Fource-uitgaves volgen en productlijnen worden geïntroduceerd voor bijvoorbeeld banden, stuurwielophanging en er komt een productlijn met laadkabels en laadpalen. Met een nog nieuw te introduceren EV-concept, Automotive Academy en Autobandenpartner (zie kaders) is Fource allang klaar voor de elektrische auto. Johan van der Hoeven: “Fource anticipeert op de ontwikkelingen en neemt de klanten mee op basis van de uitdagingen in de markt. We kiezen voor praktische oplossingen en laten ons de handel niet uit de garage rijden. We zijn bezig met het oplossen van de problemen die nu spelen, maar bereiden ons wel voor op het oplossen van problemen die zich eventueel over twintig jaar voor zouden kunnen doen. Ik vind dat typerend voor de praktische aanpak op de vervangingsmarkt.”
Automotive Academy is het onafhankelijke instituut dat alle autokennis onder één dak samen brengt. Met opleidingen en trainingen zorgt Automotive Academy dat technici hun kennis op peil houden en dat ze zich blijven ontwikkelen in nieuwe technieken en nieuwe klanten. Automotive Academy is helemaal klaar voor elektrische auto’s. Zo is er een training diagnose en reparatie aan accumanagement van elektrische en hybride voertuigen. Deelnemers die in het bezit zijn van NEN 9140-certificaat leren met die training hoe ze een stappenplan kunnen opstellen en toepassen voor een diagnose van laadpalen en hoogvolt-accu’s in elektrische auto’s.
Het gaat niet alleen om systeemkennis of veiligheidsvoorschriften van elektrische auto’s. Behalve toekomstige technieken leert Automotive Academy je ook alles over de techniek van vandaag. Denk eens aan de commercieel-technische trainingen om je bandenkennis op niveau te krijgen. Alle Autobandenpartners volgen een basistraining van een halve dag, waarin ze leren over maataanduidingen, loadindexen, slijtagebeelden en wat er aan codes op een band staat. Hoe adviseer je de juiste band aan de klant? De tweede bandentraining is voor gevorderden en leert je uitlijnen, balanceren, monteren en het inleren van TPMS-systemen. Automotive Academy heeft natuurlijk nog veel meer trainingen. Johan van der Hoeven: “Het is een kwestie van aanhaken, bijblijven en opschakelen.” Achter Automotive Academy staan gerenommeerde partijen, zoals AutoNiveau, Innovam en WESP.