Vredestein: "nieuwe Ultrac premiumband voor gezinsauto's"

Vredestein: "nieuwe Ultrac premiumband voor gezinsauto's"
Nieuwe Ultracs onder een Volkswagen Golf 8 symboliseren als het ware een band voor de gangbaarste gezinswagens. Van dunner dan een Golf 1.0 TSI 66 kW (met 195/65 R 15), tot dikker dan een Golf GTI (225/45 R 17).

In het algemeen hebben Vredestein-banden al een goede reputatie, met name als het gaat om winter- en vierseizoenenbanden. Met een verder doorontwikkelde Ultrac gaat de Nederlandse producent ook voor een 'premium' positie in het zomerbandensegment.

Lange tijd telde Vredestein nogal als dertien-in-een-dozijn bandenmerk, al blonken ze wel uit met hun winterbanden, en daarna nog meer met vier-seizoenenbanden. Kort voor de eeuwwisseling moest samenwerking met ontwerphuis Giugiaro de hele range van het merk iets exclusiefs geven. Het leidde tot een hele ‘..trac’ serie met als bijvoorbeeld zomerbanden Ultrac Sessanta (2007) of de zomerband Ultrac Vorti in 2012 (PDF). Gevolgd door een hele reeks van typen, tot aan soorten voor exclusieve sportwagens.

Een bijzonder goede band voor heel gewone auto’s, is het idee.”

Moederbedrijf Apollo heeft besloten dat Vredestein meer die exclusieve kant op moet, weg van de massaproductie. Met de nieuwe Ultrac houdt de Enschedese fabrikant toch een beetje het midden aan. De band richt met velgdiameters van 15 tot en met 17 inch op het grote gezinsautopubliek, meldt het persbericht. En ook dat zomerbanden Europees gezien de meest gekozen soort zijn. Dus richt Vredestein hiermee op het grootste deel van de markt.

Stiller en zuiniger

Om de Ultrac naar een hoger niveau te tillen ging de hele bandconstructie op de schop. Profiel, rubbersamenstelling en bandopbouw werden aangepast. Daardoor belooft het in zijn klasse echt een topper te zijn. ‘Premium’ in marketingtaal, als je dat wenst. Maar ook werkelijk met prestaties onderbouwd. Door veranderingen in de bandflank werd de schokabsorptie verbeterd en is de band stiller. Het loopvlak werd juist stijver terwijl ook de rolweerstand met 5 procent verlaagd is. Dat scheelt weer in het brandstofverbruik.

In de twee dichtstbijzijnde middenribben van het profiel zien we de nieuwe parabolische groeven die het stuurgedrag en -gevoel op hoger peil moeten brengen.
In de twee dichtstbijzijnde middenribben van het profiel zien we de nieuwe parabolische groeven die het stuurgedrag en -gevoel op hoger peil moeten brengen.

Parabolische groeven

Een nieuwe rubbercompound helpt aan 10 % betere remprestaties. Aanpassingen aan loopvlak en profilering geven 15 % betere prestaties op natte en droge weg, waarbij we aannemen dat hierbij gedoeld wordt op wegligging.

Bij die wegligging, het stuurgedrag met name, helpen parabolische groeven in de middenribben. Die worden in het contactvlak met het wegdek onder belasting dichtgeknepen, stabiliseren de ribben en zorgen zo voor een preciezer stuurgevoel. De band is duidelijk asymmetrisch, dus let daarop bij de montage.

Het loopvlak van de nieuwe Vredestein Ultrac.

45 modale maten

De nieuwe Ultrac is in 45 maten beschikbaar, van 175/65 R 15 H tot aan 245/40 R 17 Y. Dan zie je al: geschikt voor veruit de meeste auto’s die in de gemiddelde werkplaats komen. Voor grotere auto's en SUV-achtigen biedt Vredestein graag de Ultrac Satin aan.

Peter Fokker

Peter Fokker

Freelance redacteur

Na de studie HTS-werktuigbouw koos Peter in 1978 voor de autojournalistiek. Eerst bij publieks autobladen, een periode als zelfstandig autoredacteur, enkele jaren bij AutoWeek. Om vanaf 2001 technisch specialisme en veel ervaring volop te kunnen inzetten bij AMT, sinds 2014 als zelfstandige.

Grote interesse in de nieuwste autotechniek, daarnaast in auto’s en muziek uit de jaren 60 en 70.

Autobedrijf van den Bosch in Dronten is nu ook Tyres-On specialist.

Partspoint verwelkomt 100e Tyres-On deelnemer in Dronten

In juni 2023 lanceerde Partspoint het Tyres-On-programma om universele garages te ondersteunen bij het specialiseren in banden. Een jaar na de lancering verwelkomt Tyres-On zijn 100ste deelnemer: Autobedrijf van den Bosch uit Dronten.

Foto: Bridgestone

Bridgestone introduceert nieuwe all-season bestelwagenband

Bridgestone introduceert een nieuwe premium all-season bestelwagenband. De Duravis All Season EVO vervangt de huidige Duravis All Season en is speciaal ontwikkeld om de efficiëntie voor bestelwagengebruikers en wagenparken te maximaliseren.

How to: wieldraagarmen en spoorstangeinden vervangen bij VAG-auto's | VIDEO

How to: wieldraagarmen en spoorstangeinden vervangen bij VAG-auto's |...

Schaeffler RepXpert laat in deze video zien hoe je de wieldraagarmen en spoorstangeinden van VW-voertuigen vervangt met speciaal gereedschap.

De Bugatti Bolide. Met 1.600 pk bepaald geen boodschappenkarretje. Het Motorsports ABS van Continental moet de beul helpen beheersen. - Foto: Continental

Continental remsysteem voor Bugatti Bolide hypercar combineert ESC...

Continental ontwikkelt speciaal race-remsysteem voor de Bugatti Bolide, een hypercar van 1.600 pk. In dit systeem wordt voor het eerst ESC met koolstofvezel schijven gecombineerd.

Foto: MS Motorservice

Nieuwe TPMS-sensoren van MS Motorservice voor de aftermarket

MS Motorservice breidt zijn aanbod uit met 30 nieuwe TPMS-sensoren. Deze sensoren zijn eenvoudig te installeren en direct klaar voor gebruik.

Voordeel van Eusama: geen referentiewaarden nodig. Aandachtspunt: een verkeerde bandenspanning heeft invloed op de meting.

Eusama suspensietester, hoe werkt die? (en wat levert hij op?)

Mobiliteitscentrum de Beijer in Heteren test schokdempers (en overige delen van het onderstel!) op een suspensietester. Die test volgens het Eusama-principe. Hoe werkt dat? En wat levert het op bij De Beijer?

De Potenza Sport A-band is een wereldwijd goedgekeurde OE-band. Foto: Bridgestone

Bridgestone Potenza Sport A-band voldoet aan strenge eisen van Audi

Audi heeft Bridgestone gevraagd om op maat gemaakte ultra-high-performance banden te ontwikkelen voor de nieuwe Audi e-tron GT-familie. En dat heeft de bandenproducent gedaan. Het resultaat? De Potenza Sport A premium band.

Foto: Continental

Automatisch profieldiepte meten met Conti-Connect-sensoren

Continental lanceert een nieuwe generatie ContiConnect-sensoren waarmee bij commerciële voertuigvloten automatisch de profieldiepte van banden wordt gemeten.