AMT-ATC Livestream 24 november: ontdek de waterstofauto van Green Team Twente

AMT-ATC Livestream 24 november: ontdek de waterstofauto van Green Team Twente

Een groene toekomst is het doel, maar hoe gaan we dit bereiken? Green Team Twente deelt hun kennis over waterstof via een gezamenlijke AMT-ATC Livestream op 24 november. Meld je nu aan!

De waterstofauto uit Twente

Green Team Twente is een multidisciplinair studententeam van de Universiteit van Twente en Saxion Hogeschool. Dit studententeam is inmiddels 10 jaar koploper in het bouwen van een efficiënte waterstofauto. In 2019, hebben ze de wereldtitel bemachtigd op de Shell Eco Marathon. Dit jaar proberen ze hun titel succesvol te verdedigen.

Wereldkampioen op bezoek

Bewustzijn creëren staat ook hoog in het vaandel bij Green Team Twente. Ze hebben dit jaar ambitieuze plannen waaronder het opzetten van een educatief programma voor hogescholen en een tentoonstelling organiseren in de Museumfabriek in Enschede. Aanstaande dinsdag komt de huidige wereldkampioen op bezoek.

De kracht van waterstof

In de livestream leggen Anna, Raoul en Lars van Green Team Twente de kracht van waterstof uit. Hoe is hun waterstofauto tot stand gekomen, en hoe ziet het Green Team de duurzame toekomst? Nadien kun je je vragen stellen aan het jonge, ambitieuze team. Deze worden dan live beantwoord.

Meld je nu gratis aan om de livestream bij te wonen en leer meer over waterstof!

Voor in de agenda

Dinsdag 24 november, 19.30 uur

Nu aanmelden

Wil je nu al meer weten over Green Team Twente? Bezoek hun website.

Werken met waterstof vergt kennis, maar ook de juiste werkplaatsinrichting. - Foto's: Gert te Lintelo

Werken met waterstof vereist aangepaste werkplaats en veel...

Hoewel bij het emissievrij rijden de 'stekkerauto' het pleidooi voorlopig lijkt te winnen, krijgt waterstof bij zwaar transport de meeste kansen toegedicht. Zowel bij personenauto's als bij trucks en bussen vraagt waterstoftractie om een aangepaste werkplaats en kundige autotechnici. Op bezoek bij TB Truck & Trailer Service in Breda en bij de Toyota Mirai-werkplaats van Louwman & Parqui in Raamsdonksveer.

Oliver Zipse, voorzitter van de raad van Bestuur van BMW (links) en Koji Sato, President van Toyota. - Foto: BMW

Toyota en BMW werken aan nieuwe brandstofcel voor méér auto's op...

Toyota en BMW gaan samen werken aan de ontwikkeling van een nieuwe generatie brandstofcel én verbetering van infrastructuur van waterstof. Doel is om het aanbod van personenauto's op waterstof uit te breiden.

Foto: ANP/ Hollandse Hoogte / Laurens van Putten

ATC-livestream: waarom waterstof in mobiliteit steeds belangrijker...

Het leek even een gepasseerd station voor personenauto's: waterstof. Maar steeds meer autofabrikanten komen tot de conclusie dat de BEV alléén niet de oplossing vormen. Reden voor Vereniging ATC om de laatste ontwikkelingen onder de loep te nemen tijdens een livestream op 17 september.

Afbeelding: Chalmers University of Technology / Linnéa Strandberg and Victor Shokhen

Hoe verleng je de levensduur van een brandstofcel?

Hoe degraderen onderdelen in brandstofcellen? En hoe zijn die brandstofcellen duurzamer te maken? Dat werd onderzocht door wetenschappers van Chalmers University of Technology in Zweden.

Licht van stuk, compact en zuinig. Daar staat ie dan na 9 maanden hard werk, de Eco-Runner XIV. Foto: Eco-Runner Team Delft

VIDEO: Eco-Runner Team ontwerpt efficiëntste waterstofauto op de...

10 x de Elfstedentocht rijden op één tank? Kan dat? Het Studententeam Eco-Runner van de TU Delft probeerde het met hun zelfgebouwde waterstofauto. AMT nam een kijkje.

De Viritech Apricale zou met racetechniek bij Pininfarina gebouwd worden. Maar of dat al is begonnen, en wat de specificaties zijn, wordt nog nergens vermeld. - Foto's: Viritech

Dit krijg je als je waterstof met F1-technologie mixt: de Viritech...

Het Verenigd Koninkrijk wil nog altijd leidend zijn in waterstoftechniek. Daarom worden projecten met brandstofcellen in voertuigen actief ondersteund. Jongste voorbeeld is de Viritech Apricale, een spectaculaire brandstofcel-elektrische sportauto met F1-technologie

Het HiLux-chassis met brandstofcel aandrijving, alleen de bufferaccu ligt er nog niet op. - Foto: Toyota

Toyota HiLux op waterstof bijna klaar voor productie

Konden we vorig jaar melden dat Toyota experimenteerde met een elektrische HiLux pick-up op brandstofcellen, nu staat het met tien proefmodellen al bij "de laatste tests". Wat taalkundig klinkt als: hierna volgt productie. Want Toyota gelooft sterk in waterstof, met name voor Europa.

De Eco-Runner XIV van de TU Delft. - Foto: TU Delft

Zelfgebouwde waterstofauto TU Delft mag de openbare weg op

Studenten van de TU Delft mogen voor het eerst met een zelfgebouwde waterstofauto de openbare weg op. Na een reeks testen hebben ze daar goedkeuring voor gekregen van de RDW. "Dit betekent dat wij een officieel nummerbord van de RDW ontvangen", laat Isabel Zijlmans van studententeam Eco-Runner weten.