MAN trucks met waterstofmotoren in plaats van brandstofcel?

MAN trucks met waterstofmotoren in plaats van brandstofcel?
De foto suggereert dat MAN al wat op stapel heeft staan, maar enig technisch detail is er nog niet bij. Zien we hier een bestaand motortype en een brandstofcelpakket van moeder Volkswagen?

Terwijl met name Honda en Mercedes voorheen de eerste stappen zetten op het pad van waterstof in brandstofcellen koos BMW voor jaren onderzoek naar waterstofverbranding. We dronken water uit de uitlaat, maar daarna werd het stil. Truckfabrikant MAN pakt de draad weer op, omdat het sneller bruikbaar kan zijn dan brandstofcel-elektro trucks.

Met beide waterstoftoepassingen gaan ze aan de slag, samen met de universiteit en de technische hogeschool van Nürnberg. Die krijgen een campus om waterstoftechniek te onderzoeken in de (diesel)motorfabriek van MAN in dezelfde stad.

MAN staat tenslotte voor Maschinenfabrik Augsburg Nürnberg. Waarbij MAN er nog even fijntjes op wijst dat zij destijds aan Rudolf Diesel de middelen beschikbaar stelden waarmee hij diens motor kon ontwikkelen.

Beproeving vanaf 2021

Nu moeten onderwijsinstellingen MAN helpen zo spoedig mogelijk waterstoftechniek inzetbaar te maken. Al komend jaar zouden prototypes beproefd worden.

Elektrische aandrijving op batterij heeft MAN al in praktijkproeven, met een kleine serie eTGM 26-tons trucks bij klanten. Vanaf 2023 zou de distributietruck in serieproductie gaan. Dat jaar of het jaar daarop zouden zulke praktijkproeven met waterstoftrucks starten.

180 tankstations

Op zijn 264 kW motor komt de eTGM maximaal 200 kilometer ver per acculading. Niet genoeg voor transport over langere afstand, daar moet waterstoftechniek uitkomst brengen. Maar bij brandstofcelen moet je ook waterstofproductie en tankstations hebben.

Er zijn er nu (in Duitsland) 44. Een Duits instituut berekende dat voor landelijke dekking 180 tankstations nodig zouden zijn. Dat alles kan wel even duren, daarom zegt MAN als sneller beschikbare tussenoplossing waterstofmotoren te ontwikkelen.

Peter Fokker

Peter Fokker

Freelance redacteur

Na de studie HTS-werktuigbouw koos Peter in 1978 voor de autojournalistiek. Eerst bij publieks autobladen, een periode als zelfstandig autoredacteur, enkele jaren bij AutoWeek. Om vanaf 2001 technisch specialisme en veel ervaring volop te kunnen inzetten bij AMT, sinds 2014 als zelfstandige.

Grote interesse in de nieuwste autotechniek, daarnaast in auto’s en muziek uit de jaren 60 en 70.

CCO Marco van den Bosch verkocht met zijn team al meer dan 270 vliegende auto’s. Met zijn bevlogen enthousiasme turnt hij de leden van ATC-Zwolle om tot Pal-V-ambassadeurs. En misschien kijkt een enkeling wel of er ergens in een vergeten hoekje van de bankrekening nog een half miljoentje rondslingert om een jongensdroom waar te maken…

PAL-V vliegende-autofabriek: Wanneer start de productie?

Henry Ford voorspelde al: "De vliegende auto komt." Voor zijn ongelovige publiek voegde hij er aan toe: "Lach maar, maar hij komt." Nu, honderd jaar later, staat er in Raamsdonksveer een fabriek voor vliegende auto's. Wanneer de productie start? ATC Zwolle liet zich er rondleiden.

Een zuinigere, sterkere, goedkopere én lichtere elektromotor. BMW ziet er brood in. Foto: BMW

Stapt BMW over op wielmotoren?

Waarom hebben elektrische auto's geen wielmotoren? Dat zou aandrijfassen overbodig maken, extra binnenruimte vrijspelen en vierwielaandrijving binnen budgetbereik brengen. Antwoord: Wielmotoren maken het onafgeveerd gewicht te hoog. "Dat gaat veranderen", zegt DeepDrive. BMW is al overtuigd.

De waterstoftruck van MAN is nu al leverbaar in Nederland. - Foto: MAN

Waterstoftruck van MAN dit jaar leverbaar in Nederland

MAN Truck & Bus gaat als eerste Europese truckproducent een gelimiteerde serie trucks produceren met een waterstof-verbrandingsmotor. De serie van ongeveer 200 exemplaren wordt al vanaf 2024 afgeleverd aan klanten in Duitsland, Noorwegen, IJsland én Nederland,

Een gloednieuwe Scania truck rolt bijna van de band in Zwolle. De megafabriek produceerde in 2023 een recordaantal van 44.712 voertuigen; elke 5 minuten spuugt de fabriek een truck uit.

Scania's megafabriek - een stukje Zweden in Zwolle

Ingeklemd tussen het Zwolle/IJssel-kanaal en de Willemsvaart ligt in Zwolle de truckfabriek van Scania. Deze productielocatie viert dit jaar zijn zestigjarig jubileum. Het is een echte megafabriek: in 2023 rolden er in Zwolle 44.712 nieuwe trucks van de lopende band. Een absoluut productierecord. De vestiging in Zwolle is daarmee meteen Scania's grootste fabriek wereldwijd.

Foto: MAN

MAN en ABB E-mobility ontwikkelen samen megawatt laadsysteem

MAN Truck & Bus en laadoplossingenbedrijf ABB E-mobility gaan een samenwerking aan omtrent het megawatt laadsysteem (MCS).

Schone bedrijfswagens zijn alleen mogelijk als daarvoor een dekkend net van oplaadstations en tankstations met waterstof of biobrandstof wordt aangelegd, dat er nu nog niet is.

CO2-uitstoot van trucks: EU stelt ambitieuze doelen voor 2030 en 2040

Nog een klein halfjaar, dan kiezen we een nieuw Europees parlement, waaruit ook een nieuwe Europese Commissie zal voortkomen. Waar moet die zich mee gaan bezighouden op het gebied van motorvoertuigen? Er is een aanzet voor CO2-regels voor zware voertuigen. En CECRA heeft vast een wensenlijstje voor hun achterban van autobedrijven. We kijken vooruit.

Productie van een Volvo e-truck in de fabriek in Gent. - Foto's: Volvo Trucks

Volvo: opmars e-truck zet door en aandeel LNG groeit

De opmars van de e-truck zet door in 2024 én er komen zo'n driehonderd nieuwe LNG-vrachtwagens bij, zegt Volvo Trucks Nederland..

Foto: Ivar Camps

Nexdrive: Charging the future

Vier jaar na de lancering van Nexdrive organiseren de oprichters van het EV service-netwerk het eerste Nexdrive evenement, genaamd Nexdrive: Charging the future. Het evenement werd gehouden op de IVA in Driebergen op 7 december 2023. AMT was erbij.