Met beide waterstoftoepassingen gaan ze aan de slag, samen met de universiteit en de technische hogeschool van Nürnberg. Die krijgen een campus om waterstoftechniek te onderzoeken in de (diesel)motorfabriek van MAN in dezelfde stad.
MAN staat tenslotte voor Maschinenfabrik Augsburg Nürnberg. Waarbij MAN er nog even fijntjes op wijst dat zij destijds aan Rudolf Diesel de middelen beschikbaar stelden waarmee hij diens motor kon ontwikkelen.
Beproeving vanaf 2021
Nu moeten onderwijsinstellingen MAN helpen zo spoedig mogelijk waterstoftechniek inzetbaar te maken. Al komend jaar zouden prototypes beproefd worden.
Elektrische aandrijving op batterij heeft MAN al in praktijkproeven, met een kleine serie eTGM 26-tons trucks bij klanten. Vanaf 2023 zou de distributietruck in serieproductie gaan. Dat jaar of het jaar daarop zouden zulke praktijkproeven met waterstoftrucks starten.
180 tankstations
Op zijn 264 kW motor komt de eTGM maximaal 200 kilometer ver per acculading. Niet genoeg voor transport over langere afstand, daar moet waterstoftechniek uitkomst brengen. Maar bij brandstofcelen moet je ook waterstofproductie en tankstations hebben.
Er zijn er nu (in Duitsland) 44. Een Duits instituut berekende dat voor landelijke dekking 180 tankstations nodig zouden zijn. Dat alles kan wel even duren, daarom zegt MAN als sneller beschikbare tussenoplossing waterstofmotoren te ontwikkelen.