Klanten die voor het eerst elektrisch gaan rijden maken zich vaak zorgen dat de accu’s snel zwakker worden. Zo ervaren ze het immers ook bij hun smartphone of laptop. Lange tijd werd dan ook gedacht dat de levensduur van het accupakket van een elektrische auto zo’n 150.000 kilometer is. Maar wat uit onderzoek blijkt? Dat de levensduur minimaal 250.000 kilometer is. Dat is een fors verschil!
Een onderzoek onder Tesla-rijders wees daarnaast uit dat vrijwel alle accu’s na het rijden van 250.000 kilometer alsnog meer dan 90% van de originele capaciteit hadden. Ook is de verwachting dat in de toekomst de levensduur van de accu’s voor elektrische auto’s alleen maar verder op gaat lopen.
Productieproces
Naast de levensduur van de accu is ook het productieproces van elektrische auto’s in opspraak geweest. Zo gingen er geruchten dat de CO2-uitstoot bij de productie van de accu’s zo hoog was dat elektrisch rijden niet zo milieuvriendelijk was als werd geclaimd.
Wat de Technische Universiteit in Eindhoven echter heeft aangetoond is dat de uitstoot van een elektrische auto - inclusief de productie ervan - de helft minder is dan van een auto op brandstof. Daarnaast wordt de energie waarmee elektrische auto’s worden opgeladen steeds groener.
Hoe ziet de toekomst eruit?
Elektrische auto’s en het productieproces worden dus steeds verder geoptimaliseerd. Dit zorgt ervoor dat de levensduur van batterijen langer wordt, maar ook dat de kosten van elektrische auto’s omlaag gaan. De accu is namelijk het duurste onderdeel van een auto. Daalt deze in prijs? Dan wordt automatisch de aankoopprijs lager. Daarnaast zetten autofabrikanten in op het verbeteren van de levensduur van de batterij, om zo onderling de concurrentie aan te kunnen gaan. En dat terwijl de levensduur van de meeste batterijen op dit moment al ruim voldoende is.
Opladen elektrische auto
Steeds meer twijfels worden dus weggenomen als het op elektrisch rijden aankomt. Met een elektrische auto draag je bij aan een milieuvriendelijke en duurzame leefomgeving. Waar echter ook veel zorgen over zijn is het opladen van elektrische auto’s. Logisch, want het opladen van elektrische auto’s kan nog niet overal en het duurt wat langer dan het tanken van brandstof. Gelukkig loopt Nederland in Europa voorop met het aantal openbare laadpunten. Hierdoor hoeven autobezitters niet bang te zijn om in ons land stil te komen staan.
Maar wil jouw klant voorkomen dat hij bij een openbaar laadpunt moet wachten tot hij aan de beurt is en vervolgens tot je auto voldoende opgeladen is? Dan is het verstandig om een laadpaal thuis te installeren.
Met een laadpaal bij het huis wordt het voordeliger om je elektrische auto op te laden. Openbaar laden kost namelijk rond de 30 en 59 cent per kWh, terwijl dit met een eigen laadpaal slechts ongeveer 21 cent per kWh is. Daarnaast kun je de auto ‘s nachts aan de lader leggen en elke ochtend met een volle accu van huis rijden. Zorg dat klanten zich altijd goed laten informeren over welke laadpaal het meest geschikt is voor zijn of haar situatie en laat de installatie aan professionals over.
Dit artikel is gesponsord door Groenopladen.nl