TU Eindhoven: accu's elektrische auto's hebben langere levensduur dan gedacht

TU Eindhoven: accu's elektrische auto's hebben langere levensduur dan gedacht

De accu wordt nog vaak als dé zwakke plek gezien van elektrische auto's. De levensduur zou niet lang genoeg zijn en de productie zou meer CO2-uitstoot veroorzaken dan werd gedacht. Nieuw onderzoek van de Technische Universiteit Eindhoven heeft dit echter ontkracht: de levensduur van de accu is langer en het productieproces duurzamer dan vaak werd aangenomen. Goed nieuws voor de elektrische auto dus, die in de toekomst alleen nog maar beter wordt.

Klanten die voor het eerst elektrisch gaan rijden maken zich vaak zorgen dat de accu’s snel zwakker worden. Zo ervaren ze het immers ook bij hun smartphone of laptop. Lange tijd werd dan ook gedacht dat de levensduur van het accupakket van een elektrische auto zo’n 150.000 kilometer is. Maar wat uit onderzoek blijkt? Dat de levensduur minimaal 250.000 kilometer is. Dat is een fors verschil!

Een onderzoek onder Tesla-rijders wees daarnaast uit dat vrijwel alle accu’s na het rijden van 250.000 kilometer alsnog meer dan 90% van de originele capaciteit hadden. Ook is de verwachting dat in de toekomst de levensduur van de accu’s voor elektrische auto’s alleen maar verder op gaat lopen.

Productieproces

Naast de levensduur van de accu is ook het productieproces van elektrische auto’s in opspraak geweest. Zo gingen er geruchten dat de CO2-uitstoot bij de productie van de accu’s zo hoog was dat elektrisch rijden niet zo milieuvriendelijk was als werd geclaimd.

Uitstoot van een elektrische auto - inclusief productie - is helft minder dan van een auto op brandstof”

Wat de Technische Universiteit in Eindhoven echter heeft aangetoond is dat de uitstoot van een elektrische auto - inclusief de productie ervan - de helft minder is dan van een auto op brandstof. Daarnaast wordt de energie waarmee elektrische auto’s worden opgeladen steeds groener.

Hoe ziet de toekomst eruit?

Elektrische auto’s en het productieproces worden dus steeds verder geoptimaliseerd. Dit zorgt ervoor dat de levensduur van batterijen langer wordt, maar ook dat de kosten van elektrische auto’s omlaag gaan. De accu is namelijk het duurste onderdeel van een auto. Daalt deze in prijs? Dan wordt automatisch de aankoopprijs lager. Daarnaast zetten autofabrikanten in op het verbeteren van de levensduur van de batterij, om zo onderling de concurrentie aan te kunnen gaan. En dat terwijl de levensduur van de meeste batterijen op dit moment al ruim voldoende is.

Opladen elektrische auto

Steeds meer twijfels worden dus weggenomen als het op elektrisch rijden aankomt. Met een elektrische auto draag je bij aan een milieuvriendelijke en duurzame leefomgeving. Waar echter ook veel zorgen over zijn is het opladen van elektrische auto’s. Logisch, want het opladen van elektrische auto’s kan nog niet overal en het duurt wat langer dan het tanken van brandstof. Gelukkig loopt Nederland in Europa voorop met het aantal openbare laadpunten. Hierdoor hoeven autobezitters niet bang te zijn om in ons land stil te komen staan.

Maar wil jouw klant voorkomen dat hij bij een openbaar laadpunt moet wachten tot hij aan de beurt is en vervolgens tot je auto voldoende opgeladen is? Dan is het verstandig om een laadpaal thuis te installeren.

Met een laadpaal bij het huis wordt het voordeliger om je elektrische auto op te laden. Openbaar laden kost namelijk rond de 30 en 59 cent per kWh, terwijl dit met een eigen laadpaal slechts ongeveer 21 cent per kWh is. Daarnaast kun je de auto ‘s nachts aan de lader leggen en elke ochtend met een volle accu van huis rijden. Zorg dat klanten zich altijd goed laten informeren over welke laadpaal het meest geschikt is voor zijn of haar situatie en laat de installatie aan professionals over.

Dit artikel is gesponsord door Groenopladen.nl

Zo moet ‘ie worden. Niet veel anders dan het allereerst Aptera model. Wel staan de stoelen nu naast elkaar.

Rijden op zonne-energie, lukt het Aptera wel?

Wat Lightyear niet lukte denkt het Amerikaanse Aptera met een tweede aanloop wel te bereiken: verkoop van een auto die rijdt op zonne-energie. Komend jaar zou de nu geteste PI 2 in productie moeten kunnen. Een driewielige dolfijn-auto die bij goed weer iedere dag dik 60 kilometer kan afleggen zonder tanken of laden.

Jan-Paul Poldervaart, de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions: “Zolang de overheid een inconsistent beleid voert, zal het een uitdaging blijven om nieuwe en tweedehands EV’s aan de man te brengen.”

De klantreis moet kort en aangenaam zijn

Jan-Paul Poldervaart is de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions, bekend van occasionsites als AutoTrack, Gaspedaal.nl en AutoWereld.nl. Als schakel tussen het autobedrijf en de consument is het zijn missie om het koopproces zo goed mogelijk te stroomlijnen.

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

Veilig werken is een belangrijk thema in de autobranche, vooral nu elektrische auto's steeds meer voorkomen. Het onderhoud van deze vervoersmiddelen vereist specifieke vaardigheden en procedures. Daarnaast blijft het onderhoud van de grootste groep - de traditionele brandstofauto's - een essentieel onderdeel van het werk. Hoe zorg je ervoor dat je risico's vermijdt? En hoe breng je veilig en gezond werken onder de aandacht? Daarover gaat het komende OOMT-webinar.

Dankzij de hoogpresterende ACC-batterijen kan de long-range versie van het STLA Medium platform langere reizen ondersteunen. Afbeelding: Stellantis

Optimale prestaties op het STLA Medium platform van Stellantis

De Peugeot E-3008, gebouwd op het STLA Medium platform, heeft aangetoond dat je met slechts twee oplaadstops van Parijs naar Nice kunt rijden. Dat is vergelijkbaar met de reis van een auto met verbrandingsmotor.

De batterij-recyclingfabriek in Kuppenheim combineert   mechanische scheiding met hydro-metalurgische. "De mijn van de toekomst", zegt Mercedes-Benz over deze fabriek.

Batterijrecycling: 'Mijn van de toekomst' volgens Mercedes-Benz

Mercedes-Benz CEO Ola Källenius is overtuigd: "De EV is de toekomst van de persoonlijke mobiliteit. En de HV-batterij is de kern van die mobiliteit." Logisch dus dat Mercedes economisch én milieu verantwoord over de grondstoffen voor batterijen wil beschikken. Gevolg: binnen 18 maanden verrees op Mercedes 'standort' Kuppenheim een recyclingfabriek. Hoe dat werkt, batterijrecycling? Kijk maar.

Niels Smelter: “De service van AA-Equipment Support is uitstekend; een betrouwbare partner.”

Launch X-431 optimaliseert werkplaats-efficiëntie

Niels en Saskia Smelter namen in 2017 het bedrijf van hun (schoon)vader over. Sindsdien concentreren zij zich als ervaren universele garagisten op het wagenpark van Hengelo en omgeving, én op kampeerauto's. Auto en Camper Smelter beschikt sinds 2019 zelfs over een eigen werkplaats en stallingsruimte voor campers. Waarom kiest Niels voor het Launch X-431 diagnoseapparaat?

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

Ruth Lokhorst van Autobedrijf Lokhorst-Zoet in Elburg liet onlangs een gastvrijheidscheck via OOMT doen om te kijken wat hun klanten ervaren en waar de verbeterpunten zitten. Dat kan veel waardevolle inzichten opleveren, ook als je juist een heel fijn bedrijf weet te runnen. "Ik zie genoeg dingen die verbeterd kunnen worden."

Foto: Valeo

Valeo introduceert chillers voor EV-batterijreparaties

Valeo lanceert chillers voor EV- en hybride batterijkoeling, speciaal voor onafhankelijke garages.