Acht redenen om AMT Diagnose Challenge 2022 niet te missen

Acht redenen om AMT Diagnose Challenge 2022 niet te missen

Wil jij je diagnoseskills aanscherpen? Aan de slag met onderwerpen die je direct in je werkplaats kan toepassen? Dat doe je tijdens AMT Diagnose Challenge of 6 of 7 oktober! In één dag verrijk je je kennis en vaardigheden met acht praktische workshops. Heb je al eerder meegedaan? De cases zijn deze editie weer compleet nieuw! Wat kun je verwachten?

Je wordt getraind door doorgewinterde diagnosetechnici die niet alleen de theorie kennen, maar ook ruime praktijkervaring hebben. Samen met jou duiken ze in specialistische diagnoseonderwerpen en dankzij kleine groepen is er volop persoonlijke aandacht. Het is geen wedstrijd: je daagt jezelf uit om er het maximale uit te halen. Aan het einde van de dag is iedereen diagnosekampioen.

De workshops

Misfires detecteren met de scope

In deze workshop leer je hoe een ECU een misfire detecteert. Vervolgens ga je zelf met een scope aan de slag. Aan het eind van deze training haal je veel meer informatie uit de motor dan de ECU je laat zien! - door GMTO

Meten aan penbobines en injectoren

Werkt de penbobine of injector zoals het hoort? Je leert snel hun werking controleren met behulp van de Picoscope. Daarnaast beoordeel je injectoren aan de hand van drukpulsen in de brandstofaanvoerleiding. – door AA-Equipment Support

ADAS: radar kalibreren op de rijlijn

Bij de vorige AMT Diagnose Challenge lag de focus op camerakalibratie, nu zoomen we in op de radar. Als deze niet goed gekalibreerd is ten opzichte van de rijlijn kan dat grote gevolgen hebben. In deze workshop ga je zelf aan de slag en voer je succesvol een radarkalibratie uit.- door Explora

Herken schade aan de aircocompressor

Een aircocompressor sneuvelt niet snel uit zichzelf. Waardoor is de compressor (wel) gesneuveld en hoe voorkom je dat het een tweede keer gebeurt? Je leert de meest voorkomende oorzaken van compressoruitval, beoordeelt zelf vijf compressoren en stelt een reparatieadvies op. - door Denso

Dieper in het remsysteem

Klachten over niet-functionerende hydraulische kleppen in ABS-modules komen regelmatig voor. Om de remvloeistofstroom te regelen is het belangrijk om te weten wat de druk in het remsysteem is, daarom ga je in deze workshop aan de slag met de druksensor. Na deze workshop weet je je hoe het signaal van de druksensor eruit ziet en begrijp je waarom dat zo is. - door ACtronics

Check de gezondheid van een EV-batterijpakket

Bij een elektrisch voertuig is de gezondheidstoestand van dit pakket minstens zo belangrijk als die van een verbrandingsmotor in een gangbare auto. In deze hagelnieuwe case: hoe bepaalt het voertuig de kwaliteit van het batterijpakket en hoe kun je dat zelf bepalen? Natuurlijk worden deze vragen beantwoord en ga je zelf aan de slag. Na deze workshop ben je klaar voor de toekomst! – door Tech360

Belast meten aan een e-motorfiets

Doordat een motorfiets makkelijk toegankelijk is kun je eenvoudig belast meten op een vermogenstestbank. Je gaat het geleverde vermogen vergelijken met het wielvermogen. Is het rendement van een EV echt zo groot? Daarnaast duik je in de sturing van een aandrijfelektromotor, een unieke kans. – door Motorcentrum Deventer

Informatie over de laatste workshop, verzorgd door Snap-on, volgt binnenkort…

Leren op een toplocatie

TAC Academy ademt passie voor autosport en -techniek. De strakke, hightech werkplaats is ingericht met de modernste apparatuur. Je vindt er diverse praktijkopstellingen voor motortechniek, versnellingsbakken, cardans, carburateurs, schokdempers, motorfietsen en nog veel meer. Daarnaast kun je je verlekkeren aan de hypermoderne 4×4-vermogensbank en 3D-uitlijn- en uitweegapparatuur.  

Daar gaat je technisch hart toch sneller van kloppen? TAC Academy is dé uitgelezen plek om je een dag lang onder te dompelen in de praktijk van echt professioneel diagnosestellen!

Foto: Shutterstock

Column Hugo Claver: 'Maak van diagnose geen ding'

Diagnose is net zo bij auto-onderhoud gaan horen als olieservice. het verdient daarom realistische tarieven..

Meten met de multimeter. In de praktijk krijgt de multimeter de voorkeur boven de scope. - Foto: Shutterstock

Multimeter of scope: wat is in de praktijk onmisbaar?

Elke autotechnicus die diagnose stelt, weet: meten is weten. Maar welke tools gebruiken we daarvoor? Het AMT garageforum geeft antwoord.

Diagnosestellen. Hoe en waarmee doe je dat? Twintig diagnosetechnici geven antwoord.

Diagnose: tips van toppers

Een auto waarop iedereen zijn tanden heeft stukgebeten. Eindeloos veel uren én onderdelen zijn al in die hardnekkige storing gaan zitten en dan... Dan los jij de puzzel stap voor stap op. De diagnosedroom van iedere autotechnicus! Hoe maak je die waar? We vroegen het aan twintig diagnosespecialisten. Hoe stellen zij diagnose?

Autel-diagnosetesters hebben een app-gebaseerde interface. Technisch trainer Tom Weeber onthult het geheim van hun succes.

Waarom kiezen 11 van de 20 diagnosetechnici Autel?

Van de twintig diagnosetechnici die AMT ondervroeg hebben er elf een Autel-tester in hun toolbox. Waarom Autel? We vragen het aan Autel-trainer Tom Weeber.

Honda Insight met startproblemen | diagnose in de praktijk met AA-Equipment Support

Honda Insight met startproblemen | diagnose in de praktijk met...

AA-Equipment Support schiet te hulp bij een lastige diagnosecase: een Honda Insight met een langzaam startende motor. Kunnen de diagnosespecialisten deze slow starter sneller uit de startblokken krijgen?

Wie niet beter weet, zou denken dat het in de moderne werkplaats vooral om EV en hybride draait. Maar hoe zit het in de praktijk? Dat leert het AMT Garageforum. En: welke storingen zien de forumleden voorbij komen? - Foto: Shutterstock

EV en hybride op AMT Garageforum: welke storingen zien we in de...

Wie niet beter weet, zou denken dat het in de moderne werkplaats vooral om EV en hybride draait. Maar hoe zit het in de praktijk? Dat leert het AMT Garageforum. En: welke storingen zien de forumleden voorbij komen?

De Opel Vivaro tijdens zijn debuut in 2019 op de autoshow in Brussel. - Foto: Shutterstock

Opgelost op Garageforum - Opel Vivaro met 'accukluchten'

Forumlid DeVylder kreeg een Opel Vivaro in de werkplaats met de 1.6 biturbo diesel, 5 jaar oud en net geen ton op de teller. De Vivaro heeft meermaals met een lege accu gestaan waardoor er geen fut meer in zit. Tijd voor een nieuwe accu en een check van het elektrische systeem. Een klusje waar onverwacht toch meerdere werkdagen aan op gingen.

Niels Smelter: “De service van AA-Equipment Support is uitstekend; een betrouwbare partner.”

Launch X-431 optimaliseert werkplaats-efficiëntie

Niels en Saskia Smelter namen in 2017 het bedrijf van hun (schoon)vader over. Sindsdien concentreren zij zich als ervaren universele garagisten op het wagenpark van Hengelo en omgeving, én op kampeerauto's. Auto en Camper Smelter beschikt sinds 2019 zelfs over een eigen werkplaats en stallingsruimte voor campers. Waarom kiest Niels voor het Launch X-431 diagnoseapparaat?