RDC Aftersales Suite is de verzamelnaam voor een web-based gereedschapskar aan digitale oplossingen voor het universele autobedrijf. Het combineert de diensten van Gaston Software, RDC CaRe-Mail, Saysimple, CarQall, TecRMI & TecRMI Service Book, Plan-It, GT Motive en Bovemij.
Deze nieuwe managementtool combineert diensten van acht verschillende service-aanbieders voor het universele autobedrijf. Op dit moment wordt ermee getest door een handvol autobedrijven, de officiële lancering volgt in het tweede kwartaal van 2024.
Het doel van RDC Aftersales Suite is een one-size-fits-all-oplossing bieden voor het universele autobedrijf. Van werkplaatsplanning tot klantcontact, van calculatie tot facturatie, van technische voertuiginformatie tot verzekeringen, alle denkbare tools die het universele autobedrijf nodig heeft, zitten in één mandje.
Voordelen RDC Aftersales Suite
De voordelen voor het autobedrijf zijn legio, zeggen Ron Lelieveld (directeur van Gaston Software) en Remco Schoenmaker (Alliantie- en Partnermanager van Bovemij). Lelieveld en Schoenmaker zijn de drijvende krachten achter RDC Aftersales Suite. Zij zagen dat er in het universele kanaal nog veel te winnen valt als het aankomt op efficiëntie en optimaliseren van het rendement, door te digitaliseren en te automatiseren.
“Vanuit Gaston Software lag er al een koppeling met CaRe-Mail”, zegt Lelieveld. “Dat zette ons aan het denken: welke bedrijven die complementair zijn aan elkaar kunnen we met elkaar verbinden, om zo universele autobedrijven te helpen hun rendement te maximaliseren? Welke aanbieders zijn er, en wat zijn de behoeften van de autobedrijven?”
Die aanbieders zijn er in groten getale. En daar ligt een meteen een deel van het probleem voor de universeel, zegt Lelieveld. “Een auto-ondernemer is geen softwarespecialist, die is vooral ondernemer en sleutelaar. En het aanbod aan software-oplossingen is enorm. Wat moet je als universeel autobedrijf nou kiezen? Dat probleem lossen we voor ze op met RDC Aftersales Suite. In ons pakket zit alles wat je als garagebedrijf maar nodig kunt hebben op gebied van reparatie en onderhoud, in één pakket, van één aanbieder en met één facturatie-adres. Volledig web-based dus altijd up-to-date en onderhoudsvrij voor de ondernemer.”
De acht aanbieders die nu hun krachten bundelen in RDC Aftersales Suite, zijn allemaal bedrijven die ten eerste bereid zijn om samen te werken, en ten tweede een ‘carrier’ zoeken voor hun diensten, zeggen Lelieveld en Schoenmaker. “Daarbij staan we los van de grossiers, het autobedrijf bepaalt zelf met welke grossiers het wil werken. Wij zijn wat betreft zo neutraal als Zwitserland.”
Voor wie is RDC Aftersales Suite bedoeld?
Met RDC Aftersales Suite heeft het universele autobedrijf een tool voor technische informatie, planning, administratie, marketing en klantcontact via telefoon, WhatsApp en e-mail. “Daarmee is de basis ingevuld”, zeggen Lelieveld en Schoenmaker. Ze richten zich op het middelgrote en grote universele autobedrijf. “Bedrijven met vanaf drie technici in de werkplaats. Vanaf die schaalgrootte wordt management en dus automatisering echt noodzakelijk en valt er veel te winnen.” Hoe?
De voorbeelden vliegen over tafel. Zo vullen GT Motive, TecRMI en TecRMI Service Book elkaar aan. GT Motive is gespecialiseerd in het maken van de schadecalculaties. De beide oplossingen van TecAlliance zorgen voor een betere vulling van de werkorder door het gebruiken van OE fabrieksinformatie. Door de data van TecRMI te gebruiken is het invullen van het Digitaal Service Boek (DSB) eenvoudig met een paar clicks.
Een ander voorbeeld: de werkplaatsplanning optimaliseren. Daarvoor is Plan-It. Dit is meteen de enige tool die ‘facultatief’ is in RDC sales Suite en vooral bedoeld voor de grote bedrijven, met meerdere vestigingen en gescheiden werkplaatsplanningen. “Idealiter moet je 80 procent van je werk gepland hebben”, zegt Schoenmaker. “Dat geeft rust in de werkplaats en maakt het werk leuker. En je bouwt marge in voor spoedklussen. Je kunt je technici optimaal inzetten. Ik zie in sommige garagebedrijven nog steeds technici de werkplaats aanvegen omdat er een gat in de planning zit. Dat is een heel dure schoonmaker!”
Op tijd en juist factureren
Door die planning strak te trekken verhoog je het rendement op de uren en onderdelen, en verlaag je het aantal faaluren. “Zolang je maar op tijd en juist factureert”, benadrukt Schoenmaker. Ook daar helpt RDC Aftersales Suite. “Het hele proces, van intake tot werkorder en factuur, is geautomatiseerd. Dus vergeet je geen uren in rekening te brengen. Of kleinmateriaal. Bij veel garagebedrijven komt dat niet nog steeds niet of niet altijd op de factuur. ´Geen tijd voor´, of ´vergeten´, is dan vaak de reden. Reken eens uit wat je dat in een jaar kost.”
En: waar het bij veel autobedrijven gebruikelijk is dat de factuur opgestuurd wordt, is het vooral in stedelijke gebieden, waar de ondernemer zijn klanten niet altijd kent, goed om de factuur meteen klaar te hebben. “Boter bij de vis. Vooral de jonge generatie is het gewend om meteen af te rekenen met de smartphone. Maar dat moet dan wel kunnen, de factuur moet direct klaar zijn”, zegt Lelieveld.
Nog een voorbeeld: een klant komt binnen voor APK of onderhoud, en de technicus ziet dat de banden nog 10.000 kilometer mee kunnen. “Maar als je nou weet dat die klant 40.000 per jaar rijdt, dan moet je dus wel in het komende kwartaal contact met hem opnemen. Met ons systeem gaat dat allemaal automatisch”, zegt Schoenmaker.
“En klanten verwachten het ook”, vult Lelieveld aan. “De klant van vandaag verwacht dat je communiceert op een moderne manier, via WhatsApp of e-mail, en dat pro-actief doet, en daarbij slim plant zodat de klant maar één keer langs hoeft te komen.” Daarbij is het van belang dat je mailt naar de juiste klanten. “En niet naar iemand die overleden is. Of die allang geen klant meer bij je is, of allang een andere auto heeft. Je data moeten dus op orde zijn, daar helpen wij bij”, zegt Lelieveld.
Natuurlijk zijn er nog genoeg klanten die liever gewoon bellen, en dat ook na sluitingstijd doen omdat ze een probleem met de auto hebben. “Dan is het wel de bedoeling dat je bereikbaar bent. Met Saysimple en CarQall ben je altijd bereikbaar, kunstmatige intelligentie regelt de registratie van bellers en plant fysieke en telefonische afspraken voor de werkplaats. Zo ontzorg je de klant maximaal en loop je geen werk mis”, zegt Schoenmaker.
Sturen op cijfers
RDC Aftersales Suite moet niet alleen operationele zaken automatiseren, maar helpt de universeel ook beter te sturen op cijfers. “Je wil tegen je grossier kunnen zeggen: we doen heel veel in onderdeel X, kunnen we daar een actie op doen? Ook biedt RDC Aftersales Suite je inzicht in hoe jij presteert in jouw werkgebied. Hoe is je APK-penetratiegraad? Of stel je wil een bedrijf overnemen: hoeveel omzet is er extra te behalen? Om daarachter te komen, heb je een nulmeting nodig”, zegt Schoenmaker.
RDC Aftersales Suite wordt nu getest bij een aantal autobedrijven, allemaal klanten van een grote grossier. Marktintroductie staat gepland voor het tweede kwartaal van 2024. En dan? Als autobedrijf neem je het complete pakket af, het is aan jouzelf om te bepalen hoeveel je ervan wil gebruiken. Je betaalt een vast bedrag per gebruiker (onderverdeeld in ‘rollen’, zoals bijvoorbeeld een chef werkplaats) en per factuur.
De implementatieperiode duurt volgens Lelieveld en Schoenmaker ongeveer een maand. Het autobedrijf en de bestaande systemen moeten geïnventariseerd worden, data geconverteerd en opgeschoond en dan wordt gestart met een testversie. Hiermee kan het autobedrijf oefenen. Meestal zijn twee conversies nodig voordat alle data uit de oude systemen geconverteerd en up-to-date is, zeggen Lelieveld en Schoenmaker.
Leuker voor de garagist
RDC Aftersales Suite gaat werken met een abonnement op jaarbasis, met na het eerste jaar een opzegtermijn. Hoelang die termijn is, moet nog precies bepaald worden. Net als de prijs van het pakket. Lelieveld en Schoenmaker hopen op honderd aangesloten autobedrijven in Nederland in 2024. “Daar hebben we een etentje op gezet”, lacht het tweetal dat nog uren door kan praten over wat RDC Aftersales Suite kan betekenen voor het autobedrijf. Maar Schoenmaker verpakt het treffend in een afsluitende zin: “Wat we willen bereiken is dat het leuker wordt, voor de consument én de garagist.”