Gebruikte auto-onderdelen kunnen goud waard zijn voor het autobedrijf. Vooral nu onderdelen in gewicht bijna dezelfde waarde als dat edelmetaal vertegenwoordigen. Gebruikt is goedkoper en doorgaans prima leverbaar. En je maakt de klant er blij mee. Zolang je maar zekerheid hebt dat het past, goed functioneert, herleidbaar is, en er garantie op zit. Hmm, dan wordt het zoeken al een ingewikkelde exercitie. Maar wat als je dat uit kunt besteden?
De schatkamer van Ronald Morien
150.000 auto-onderdelen. Van portieren en bumpers tot vliegwielen en versnellingsbakken, uitlaatsystemen, cilinderkoppen, en hallen vol met complete, spiksplinternieuwe motoren in kratten. Wie bij Automotive Ronald Morien door de enorme hallen dwaalt, waant zich in een kolossale schatkamer. De juwelen hier zijn niet van goud of zilver, maar van rubber, kunststof, gietijzer, aluminium…
Vanuit het Friese Wieuwerd vinden dagelijks honderden gebruikte auto-onderdelen hun weg naar klanten in de hele wereld. “Net nog een Volkswagen-versnellingsbak naar de Verenigde Staten verscheept”, zegt Rudolf de Beer, die sinds het overlijden van oprichter Ronald Morien in 2016 het bedrijf runt. Sinds 2023 is Mika Morien ook toegetreden tot de directie. “Internet heeft de hele wereld toegankelijk gemaakt voor ons bedrijf. Mensen van over de hele wereld weten ons online te vinden voor gebruikte onderdelen.”
Het geheim van Morien? Specialisatie op de VAG-groep. Kwaliteit leveren. Afspraken nakomen. Onderdelen leveren mét garantie. En áls er dan een keer iets misgaat, het probleem oplossen voor de klant.
Als je zo ziet hoe de onderdelen bij Automotive Ronald Morien met militaire precisie een proces doorlopen van demontage, reinigen en testen, professioneel fotograferen in een 360 graden fotostudio (daar zijn er twee van, voor kleine en grote onderdelen) en verpakken in nieuwe, eigen dozen of kratten, dan vraag je je af waarom niet elke autobedrijf éérst zoekt naar een gebruikt onderdeel bij een reparatie.
Drempels bij het zoeken van gebruikte auto-onderdelen
Onbekend maakt onbemind, zegt Rudolf de Beer. “Plus: serviceadviseurs, werkplaatschefs, autotechnici… Sleutelen kunnen ze allemaal als de beste. Maar onderdelen zoeken, dat is heel wat anders. Vaak weten ze niet waar ze moeten zoeken. En is het wel vertrouwd? Is zo’n onderdeel wel herleidbaar? Zit er garantie op? Hoe weet je zeker dat je het juiste onderdeel hebt? Allemaal drempels die ervoor zorgen dat de jongens aan de balie het zekere voor het onzekere nemen en nieuwe onderdelen bestellen”, zegt De Beer.
Ondertussen moeten ze wel aan de klant uitleggen dat die nieuwe versnellingsbak 4000 euro of nog meer kost. “Als die klant dan zegt: ‘ik denk er nog even over’, zie je ‘m nooit weer. Maar wat als je een veel goedkoper alternatief kunt bieden? Met garantie? Waar jij als garagist ook nog eens een heel gezonde marge op hebt? En: het allerbelangrijkste, je hoeft er zelf niet eens naar te zoeken?” Met dat idee ging De Beer aan de slag, en het resultaat is Finderz.
Ontzorgen met Finderz
Met dit concept wil Morien het autobedrijf volledig ontzorgen bij het zoeken en bestellen van gebruikte onderdelen. Finderz is een online onderdelenplatform (of eigenlijk: onderdelenzoekdienst) van Automotive Ronald Morien. Waarin onderscheidt het zich van bijvoorbeeld de Onderdelenlijn? Op die laatste moet je zelf zoeken, zegt Rudolf de Beer. “Bij onze Finderz Zoekdienst gebruikte auto-onderdelen wordt er voor je gezocht en weet je 100 procent zeker dat je het juiste onderdeel krijgt.” Je kunt bij Finderz terecht voor onderdelen van alle automerken.
De Beer: “De service-adviseur gaat online, voert een chassisnummer, kenteken en beschrijving van het onderdeel in, een foto kan ook. Wij hebben tien verkopers in huis. Die gaan direct met het verzoek aan de slag en laten het autobedrijf binnen 2 á 3 uur weten of het onderdeel leverbaar is, per wanneer en wat het kost. Het garagebedrijf kan dan bliksemsnel zijn klant een goedkoper alternatief bieden voor een onderdeel dat nieuw prijzig is, of niet eens leverbaar.”
Daarbij hoeft het autobedrijf zich geen zorgen te maken over eerder genoemde drempels, zegt De Beer. “Wij hebben 25 jaar ervaring met zoeken van onderdelen. We hebben leveranciers in heel Europa, waarvan we weten dat ze betrouwbaar zijn, dat de onderdelen herleidbaar zijn en dat we er garantie op kunnen geven.”
Sturen op gebruikt
Finderz is volgens De Beer voor het autobedrijf een soort virtuele magazijnmedewerker voor gebruikte onderdelen. En die gebruikte onderdelen, die zijn volgens hem keihard nodig. “Je ziet nu al dat alle onderdelengroepen buiten de slijtagedelen steeds schaarser en duurder worden. Terwijl ze gebruikt volop beschikbaar zijn! En reken er maar op dat er steeds meer gestuurd gaat worden op gebruikte onderdelen. Wij hebben veel ervaring met leasemaatschappijen. Als die een vervangingsverzoek krijgen voor een nieuwe radio/navigatiemodule van pakweg 2.400 euro, met een paar dagen vergoeding voor een leenauto, gaat die lease-auto ineens in de min. Maar als wij die module kunnen leveren aan het autobedrijf, gegarandeerd passend mét garantie, voor de helft van het geld, verliezen ze geen geld op die auto. Dus kiest de leasemaatschappij daarvoor.”
Dan is er nog het milieu-aspect. “In Frankrijk is het al verplicht voor autobedrijven om twee offertes aan te bieden: één met nieuwe, en één met gebruikte onderdelen”, zegt De Beer. NIet ondenkbaar dat dit op Europees niveau verplicht wordt. Maar er speelt ook nog wat anders volgens hem. “De werkplaatsen puilen nu uit, de wachttijden lopen op tot wel zes weken. Maar er komt een tijd dat er ook weer jongens aan de bezem staan. Dus is het zaak om klanten aan je te binden. Dat kan met gebruikte onderdelen. Een klant met een smallere beurs help je dan ook, en die blijft bij je.”
Service-adviseur als ambassadeur
Autobedrijven en klanten moeten er wel voor open staan. De Beer is ervan overtuigd dat dat kan. “Gebruikt mag er zijn! Elk onderdeel verdient een tweede leven, zei Ronald Morien 25 jaar geleden al. Bovendien: waarom zou je in een auto van pakweg tien, twaalf jaar oud alleen maar nieuwe vervangingsonderdelen monteren? Dat hoeft helemaal niet. Met Finderz ontzorgen we de service-adviseur volledig. Maar alleen door 100 procent betrouwbare onderdelen te leveren, kunnen we een ambassadeur van die service-adviseur maken”, weet De Beer.
Met Finderz wil Automotive Ronald Morien de demontagebranche als geheel een boost geven. “Het is een wat onderbelichte branche. Maar we mogen als demontagebedrijven in Nederland best een beetje trots zijn op wat we doen. 98 procent van een auto wordt gerecycled. Vanuit Nederland gaan talloze gebruikte onderdelen de hele wereld over. Maar alles valt of staat met kwaliteit en betrouwbaarheid.” Daarom werkt Automotive Ronald Morien samen met andere grote demontagebedrijven, zoals Klein-Gunnewiek in Groenlo, aan een premium-platform voor gebruikte onderdelen. Onder de naam Green Used Parts (GUP) gaan de bedrijven gezamenlijk premium-geselecteerde gebruikte onderdelen aanbieden.