Hightech kalibratietechniek wint tijd en beschermt tegen claims

Hightech kalibratietechniek wint tijd en beschermt tegen claims

Het gaat sneller dan we konden vermoeden: het hele ADAS-kalibratieproces van een auto die net uit de schadewerkplaats naar boven is gebracht, is letterlijk voorbij voor je het doorhebt. De chef werkplaats van ABS autoherstel Pijnaker heeft - alleen wel te verstaan - alles in stelling gebracht en het protocol doorlopen terwijl 'we' nog met een kop koffie over het systeem praten met procesmanager Tom Koudijs. "Die efficiëntie", zegt hij, "is nog maar één van de troefkaarten van deze geavanceerde BrainBee Connex Digital ADAS-oplossing."

De afgelopen maanden heeft het systeem zich al in de praktijk bewezen als onderdeel van de hightech aanpak die ze in Aalsmeer hoog in het vaandel hebben. De steeds verdergaande toepassing van  geavanceerde sensortechnologie vraagt om een bijpassend eigentijdse techniek in de werkplaats.

'Het is als popcorn'

Koudijs: “Het is als popcorn. Pof, opeens is het er. In steeds meer automodellen. De ADAS-techniek vraagt bij herstelwerk om extreme precisie, exact volgens fabrieksnormen. Voorheen ging daar bij ons veel tijd in zitten en was het een heel gedoe met wel 22 ballenpanelen voor de metingen. Vierhonderd euro per stuk.” Bij deze techniek hoef je hoogstens via de software een nieuwe auto toe te voegen. Dat gebeurt online vanuit een database van leverancier Rocar-Tech.

Kalibreren-ADAS-Rocar-TechVerdienmodel

Cruciale vraag: hoe efficiënt werkt de nieuwe digitale ADAS-oplossing? Dat heeft men bij ABS Pijnaker tot op de cent berekend. Voor hun hightech schadeherstel was dat na de eerste testfase dus een  inkopper. “Minstens zo belangrijk is dat je het hele proces en de metingen digitaal in een rapport opslaat”, vertelt Koudijs.

“Samen met die van het uitlijnen van de auto. Dat voer je altijd eerst uit voor je de kalibratie uitvoert. De basis moet goed zijn. Er speelt nog iets anders mee waar je niemand over hoort. Deze techniek is er voor veiligheid en automatische rijhulpfuncties en je kunt erop wachten dat er bij een ongeval na schadeherstel ooit aansprakelijkheidsclaims komen. Dan redje je bedrijf misschien wel omdat je aan kunt tonen dat de auto perfect met de juiste materialen hersteld en gekalibreerd is weggereden.”

Dongle aansluiten, verbinding maken, testscherm exact opstellen en je kunt met het tablet in de hand de hele procedure stap voor stap doorlopen”

Schadelast verlagen

Een derde belangrijke troefkaart is volgens Koudijs dat het de schadelast verlaagt. Uitbesteden is niet langer nodig en de auto hoeft niet lang stil te staan voor hij elders aan de beurt is. De opmars van de techniek – meer sensoren – is voor de verzekeraars een zorgpunt. Efficiënt herstel zien ze in Aalsmeer dan ook als een troefkaart richting verzekeraar en bijvoorbeeld fleetowners. Die krijgen ze in toenemende mate over de vloer.

Extreem precies

In de werkplaats heeft het BrainBee Connex Digital ADAS-systeem iedereen snel overtuigd. De chef werkplaats: “Je kunt het in de werkplaats alleen doen. Steeds meer fabrikanten stappen over naar statisch kalibreren, soms met een testrit ter controle. Ook de twee stappen meting met verschillende  afstanden tot het meetbord van sommige merken lost de techniek via het grote beeldscherm voor
je op door de afstand te simuleren”.

Kalibreren-Rocar-Tech-3Kalibreren voor dummies

Moet je veel leren? “Je hebt het met wat uitleg snel onder controle. Je kunt bovendien op elke redelijk vlakke vloer werken. Lasers helpen bij het instellen van afstand en hoogte, vele malen preciezer dan met een rolmaat natuurlijk. Zelfs als de opstelling iets schuin staat corrigeert de computer achter het  scherm dat.”

De chef werkplaats is zichtbaar enthousiast: “Dongle aansluiten, verbinding maken, testscherm exact opstellen en je kunt met het tablet in de hand de hele procedure stap voor stap doorlopen. Met storingsbegeleiding. Als je er niet uitkomt, neem je contact op met de helpdesk. Die kan meekijken dan.”

Rocar-Tech levert het systeem voor diagnose, storingsbegeleiding en ADAS in één pakket. Wie de investering niet zelf wil doen kan ook gebruik maken van een lease-constructie.

Dit artikel is gesponsord door Rocar-Tech

Jaap Zwaan van IBKI over de Launch EVO van AA Equipment Support: "Het is de enige oplossing die zowel praktisch als betaalbaar was."

Hoe ga je efficiënt om met OBFCM?

Bij de APK2 is het meten en doorsturen van OBFCM brandstofgegevens essentieel. Om deze uitdaging aan te gaan, kiest exameninstituut IBKI voor een...

De nieuwe ADAS-kalibratietool CSC-Tool X 20 van Hella Gutmann voor de moderne werkplaatsroutine. Foto: Hella Gutmann

Hella Gutmann introduceert nieuwe tool voor foutloze...

Hella Gutmann onthulde onlangs tijdens Automechnika de CSC-Tool X 20, een volledig digitale en modulaire tool voor ADAS-kalibratie. De tool zal voor...

EV in de werkplaats. Serenco komt met een hele reeks gereedschappen om snel en efficiënt aan EV's te werken. - Foto: Rob Engelaar / ANP

Serenco introduceert oplossingen voor onderhoud en reparatie van EV's

Serenco introduceert tijdens Automechanika Frankfurt 2024 een reeks innovatieve voor onderhoud aan en reparatie van EV's.

Zero Emission | Ecomobiel toont duurzame vernieuwing in mobiliteit

Zero Emission | Ecomobiel toont duurzame vernieuwing in mobiliteit

Energietekorten, prijsstijgingen en leveringsonzekerheid. Woningnood en de stikstofcrisis. Hardnekkige maatschappelijke vraagstukken die van invloed...

De volautomatische Gear Tronic III van LIQUI MOLY is een ideale klantenbinder. Je voorkomt er typische automaatklachten mee en lost er problemen mee op.

Gear Tronic III lost olieproblemen op

Bij een standaard ATF-verversing blijft zowat de helft van de ATF achter in de koppelomvormer, oliekoeler en -leidingen. Daardoor veroorzaakt het...

OOMT begeleidt en adviseert leermeesters voor succesvolle studenten

OOMT begeleidt en adviseert leermeesters voor succesvolle studenten

Om studenten succesvol hun opleiding af te laten ronden is de rol van een leermeester essentieel. Sinds afgelopen jaar richt een BBL-adviseur van...

Fuchs Service Equipment is importeur van onder meer Hunter Engineering. - Foto: Fuchs Service Equipment

Fuchs Service Equipment viert jubileum met open dagen

Op 26 en 27 september opent Fuchs zijn deuren voor het publiek en toont de nieuwste ontwikkelingen op gebied van werkplaatsequipment.

Annemiek van de Heg: "Laten we niet vergeten dat de meerderheid van de auto's nog steeds een verbrandingsmotor heeft."

Dankzij TECH360 krijgt Robert Visser een gratis training

Robert Visser is derde geworden in de AMT Kennistest. Hij mag van TECH360 een Pro-training volgen. Maar welke?