Turbo's van Nissens, wat mogen we daar van verwachten?

Turbo's van Nissens, wat mogen we daar van verwachten?
Binnenkort leverbaar: aftermarket turbo’s van het Deense Nissens. Het programma omvat zowel VNT- als wastegate-turbo’s.

Nissens kennen we van motorkoeling- en airco-onderdelen voor de aftermarket. De Deense fabrikant breidt zijn programma nu uit met de productgroep: 'Efficiency & Emissions'. Wat dat betekent? Nissens-turbo's in het systeem van de grossier vanaf de Automechanika en EGRs vanaf 2019. Bestellen?

Nissens bestaat al sinds 1921. De Denen produceren van oudsher radiateurs, oliekoelers, condensors, verdampers en intercoolers. Natuurlijk zijn daar in de loop van de jaren allerlei gerelateerde producten bijgekomen. Denk aan blowers, fans, ventilatorkoppelingen en aircocompressors.

Andere koek

Maar EGR-kleppen en vooral turbo’s, dat is andere koek: een heel ander productieproces, en een heel lastige aftermarket. Bij de vervanging van een turbo kan immers veel misgaan, maar als dat gebeurt, waar ligt het dan aan? Is er een fout gemaakt bij de reparatie of was de turbo niet goed?

“Kom met turbo’s”

Senior vicepresident van Nissens Automotive, Klavs Pedersen is zich bewust maar al te goed bewust van die problemen. Sterker nog: “Voor ons is het belangrijk te luisteren naar onze klanten. Een aantal van hen benaderden ons met de vraag of wij niet met een hoogwaardig alternatief voor OE-turbo’s konden komen.”

Presteert een Nissens-turbo net zo goed als een originele? Nissens liet het testen door TüV Nord.

Hoogbelast product

Die vraag was ook voor Nissens een pittige. Nissens levert wel eerste montage onderdelen voor bussen maar niet voor personenauto’s. Daar is Nissens alleen actief in de aftermarket en heeft het bedrijf toch echt wel enige ervaring in het lanceren van geavanceerde producten.

Maar een turbo is een complex en hoogbelast product en het ontwikkelen en testen van turbo’s heeft Nissens dan ook veel tijd gekost. Al in 2014 gingen de Deense ontwikkelaars er mee aan de slag. Tot nu toe deden ze dat in het diepste geheim. Alhoewel, toen Nissens eind 2016 aandacht vroeg voor de gevolgen van een verstopte of lekke intercooler voor de turbo, hadden we natuurlijk al kunnen vermoeden dat ze met turbo’s bezig waren…

Al in gebruik

Meer over die vier jaar aan ontwikkeling (en over hoe lastig het is om een topkwaliteit turbo te produceren) lees je eind september in AMT 9. Voor nu is van belang dat Nissens voorafgaand aan de officiële introductie op 11 september op Automechanika al 750 turbo’s in bruine dozen leverde. Die zijn zich nu op straat aan het bewijzen.

Net zo goed als OE

Nissens schakelde ook onderzoeksinstituut TüV-Nord in om de prestaties van een Nissens-turbo te vergelijken met een origineel gemonteerd exemplaar. De uitslag? Bekijk de video, en kijk scherp naar de grafieken. Presteert de Nissens-turbo net een fractie minder op laagtoerig koppel en brandstofverbruik dan de originele, of lijkt dat maar zo? “Dat laatste”, zegt Pedersen. “Temperatuur luchtdruk en nog veel meer omstandigheden hebben invloed op de meting. Logisch dus dat de waarden niet precies gelijk zijn, maar dit valt volledig binnen de toleranties.”

In een tien jaar oude auto heeft een turbo meer stress”

Of beter

Hij voegt er nog iets aan toe: “In een nieuwe auto is alles schoon en nog vrij van slijtage. In een tien jaar oude auto heeft een turbo meer stress. Daarom moeten onze turbo’s niet net zo goed zijn als OE, maar minstens zo goed. Daar houden we ook rekening mee in de bewerkingen, keuze van de materialen en de toleranties.”

Zonder goede montage functioneert ook een goede turbo niet. Nissens helpt met een pakkingsset, rekbouten, smeermiddelen, instructies én een scholingsprogramma.

Nissens helpt

Mooi, daarmee mogen we ervanuit gaan dat het met die kwaliteit wel goed zit. Maar dan moet ook de montage nog goed gaan. Nissens helpt daarbij door pakkingsset, rekbouten, smeermiddelen en een instructiehandleiding mee te leveren. En door een uitgebreid trainingsprogramma voor professionele autotechnici. Ook op dat programma komen we terug in het AMT-magazine.

Vanaf 11 september?

"Leverbaar bij de grootste grossiersorganisaties vanaf het begin van de Automechanika", zegt Nissens. Even navragen bij Fource: "Wij zijn uitgenodigd om tijdens Automechanikade turbo's van Nissens te bekijken en met hen in gesprek te gaan over deze lijn." Ok, nog even geduld dus.

Erwin den Hoed

Erwin den Hoed

Adjunct Hoofdredacteur

Erwin deed HTS Autotechniek, werkte bij DAF Trucks en werd bedrijfseconoom in Tilburg. Hij maakte een uitstapje naar de bakkerijwereld en kwam in 2001 naar AMT. Zijn doel toen: "Artikelen maken waar ik trots op ben". Zijn doel nu: "Mijn lezers en websitegebruikers blij maken." Eigenlijk is er in al die jaren dus niets veranderd...

Email: erwindenhoed@vmnmedia.nl

Foto: BMTS Technology

Turbo's Hoet levert nu ook BMTS turbo's

Turbo's Hoet wil zijn internationale marktpositie vergroten en is daarom per september officieel distributeur van BMTS Technology.

Om leidend te zijn in elektrische auto’s wil Mercedes-Benz de elektromotor, de aansturing van de aandrijving en de batterij controleren en beheersen.

Mercedes eCampus: EV-aandrijflijn in eigen hand

Midden op hoofdvestiging Stuttgart-Untertürkheim opent Mercedes Benz zijn eCampus. Dat EV-ontwikkelingscentrum komt juist nu het gedaan is met de riante EV-subsidies op Mercedes' thuismarkt. En niet alleen daar. Is die eCampus daarmee weggegooid geld of juist een onmisbare toekomstpijler?

De proeffabriek op de Mercedes-Benz eCampus produceert electrodes, assembleert die in cellen en maakt die klaar voor gebruik.

Mercedes eCampus: hoe produceer je accucellen?

De proeffabriek op de Mercedes-Benz eCampus produceert zogenoemde prismatische accucellen. Die zijn opgebouwd als een stapel pakketjes van anodes, separators en kathodes in een metalen behuizing met elektrolyt. Hoe je die bouwt? Een recept in acht stappen.

100 % SoC is niet helemaal vol en 0 % SoC niet helemaal leeg. Zowel aan de boven- als aan de onderkant is een buffer. Een gedeelte van de buffer aan de onderkant is bruikbare reservecapaciteit. Hoe groot dat deel is? Dat verschilt per automerk en -type.

Hoe lang rijdt een EV door met een lege batterij?

"Hoe groot is de actieradius?" Het is de eerste vraag die autoconsumenten stellen bij een EV. In de praktijk gebruiken EV-rijders de volledige actieradius maar zelden. Maar als je dat nou wel doet, wat gebeurt er dan bij 0 % ladingstoestand van de batterij? Valt de auto stil of kan je nog een heel stuk verder?

Drie autobedrijven strijden om de titel Bovag Onafhankelijk Autobedrijf van het Jaar 2024. Vakgarage Voskuilen is een van hen.

Maak kennis met de finalisten van Bovag Autobedrijf van het Jaar 2024!

Welk bedrijf wordt Bovag Onafhankelijk Autobedrijf van het Jaar 2024? De jury maakte de drie finalisten bekend. Maak kennis met Autobedrijf Bie Olthof uit Nijverdal, CarProf Garage Ekelschot uit Kaatsheuvel en Vakgarage Voskuilen uit Houten.

Foto: Shutterstock

11 tips voor het vervangen van de turbo

Online een turbo bestellen kun je snel en eenvoudig doen bij Turbo's Hoet. Zo gepiept. Maar een turbo vervangen, hoe gaat dat eigenlijk precies in zijn werk? Waar moet je op letten?

Turbo vervangen, hoe gaat dat in zijn werk? AMT laat het stap voor stap zien. - Foto's: Peter Aansorgh

Turbo vervangen: zo doe je dat

Turbo vervangen, wat komt daar bij kijken? Samen met Turbo's Hoet en autobedrijf Harold Arendsen laten we dat zien aan de hand van de dieselmotor uit een Opel Vivaro.

Gebroken lager bij turbo van nog geen vier maanden oud

Gebroken lager bij turbo van nog geen vier maanden oud

Bij Turbo's Hoet ligt een turbo die werkelijk gruwelijk kapot is: het radiaal lager ligt in drieën. Nog geen vier maanden oud... en z'n voorganger vertoonde hetzelfde schadebeeld. Als turbodokter weten we dan: dit is geen domme pech, maar een kraakhelder geval van herhaalschade. Nu nog de oorzaak vinden, samen met de monteur gaan we op onderzoek.