Autodealers halen gemiddeld 0,58 procent rendement in 2019

Autodealers halen gemiddeld 0,58 procent rendement in 2019

De nettowinst voor de gemiddelde autodealer in Nederland bedroeg over het hele afgelopen kalenderjaar 0,58 procent, zo blijkt uit de periodieke BOVAG Branche Barometer. Over 2018 bedroeg het rendement 0,65 procent. In 2015 bedroeg de nettowinst 1,1 procent en sindsdien daalt het resultaat jaar op jaar.

Tot en met het derde kwartaal van 2019 lag de gemiddelde nettowinst op 0,36 procent, maar door de eindsprint qua verkoop van nieuwe (vooral elektrische) auto’s in het laatste kwartaal verbeterde het resultaat nog enigszins.

Door de verhoging van de fiscale bijtelling per 1 januari 2020 profiteerden eind vorig jaar vooral de dealers van merken met elektrische auto’s in het assortiment. De gemiddelde netto-omzet per vestiging steeg in 2019 weliswaar met 5,1 procent tot ruim 12 miljoen euro, de nettowinst daalde van bijna 75.000 euro over 2018 tot minder dan 70.000 euro vorig jaar. Het totale aantal FTE’s per vestiging steeg met 6,7 procent tot 17,1.

Lagere omloopsnelheid

Ruim helft (6,1 miljoen euro) van de totale omzet werd behaald uit de verkoop van nieuwe auto’s. Een toename van 7 procent ten opzichte van 2018, maar het volume per vestiging daalde wel met 2,5 procent tot 305 stuks.

Uit de hogere verkoopprijzen per nieuwe auto (bijna 2.000 euro gestegen tot ruim 20.000 euro) valt ook meteen het effect van de nieuwe emissietest WLTP op de aanschafbelasting BPM op te maken; de verkoopaantallen in het goedkopere A-segment -en dan voornamelijk aan particulieren- zijn fors gedaald.

Stadagen occasions van 14 naar 85!

Het gemiddelde aantal stadagen van nieuwe auto’s nam toe van 69 naar 76, terwijl de omloopsnelheid daalde van 5,3 naar 4,8. Voor occasions is de omloopsnelheid afgenomen van 5,1 naar 4,3 en steeg het aantal stadagen met maar liefst 14 tot 85.

De voorraad gebruikte auto’s steeg van 43 naar 51 eenheden en de waarde daarvan nam 28,8 procent toe tot meer dan 717.000 euro. Dat betekent dat er eind 2019 ruim 160.000 euro meer kapitaalbeslag was dan een jaar eerder. Er werden 2 procent minder occasions verkocht per vestiging dan in 2018.

autoshowroom

Minder productiviteit in de werkplaats

In de werkplaats werd in het laatste kwartaal ook een eindsprint getrokken en kwam het aantal gefactureerde uren monteur afgelopen jaar op 1.318 uit, oftewel 21 uren minder dan een jaar eerder. Tot en met het derde kwartaal van 2019 bedroeg de prognose nog 1.220 uren en de oorzaak van het hogere eindtotaal is gelieerd aan het rijklaarmaken van meer nieuwe auto’s in het vierde kwartaal.

De personele bezetting in de werkplaats is daarnaast toegenomen van 6,1 tot 6,4 FTE, maar de productiviteit daalde met 1,5 procentpunt tot 93,1 procent en de efficiency met 1 procentpunt tot 81,4 procent. De absorptieratio, oftewel de mate waarin aftersales de totale kosten van het bedrijf dekken, bleef nagenoeg stabiel op 75,1 procent.

In het magazijn was sprake van een nagenoeg onveranderde omzet van ruim 970.000 euro en een licht gedaald resultaat van 22 procent.

Liquiditeit zorgelijk

Bert de Kroon, voorzitter van BOVAG Autodealers, benadrukt de grote invloed van fiscale maatregelen op het rendement: “De eindsprint qua registraties van nieuwe auto’s in het vierde kwartaal afgelopen jaar heeft de forse daling in de rest van het jaar niet weten te compenseren.

De impact van emissietest WLTP op de BPM was daarvoor simpelweg te groot en onze branche is te zeer afhankelijk geworden van fiscaliteit. Dat zien we ook terug in te lage omloopsnelheden en te hoge voorraden. Dat is met de kennis van nu eens te meer een zorgelijke situatie, want liquiditeit is en was het grote thema voor autodealers. Vooral nú.”

Rogier Roet, formulemanager van AutoFirst.

AutoFirst: topservice en efficiënte bedrijfsvoering

AutoFirst komt uit het BOVAG ROSA onderzoek als een van de best gewaardeerde garageformules van Nederland. Dankzij effectieve marketingondersteuning en een modulaire aanpak helpt AutoFirst autobedrijven met een hogere klanttevredenheid, een betere bedrijfsvoering en personeelswerving. Hoe doet AutoFirst dat?

Foto: ANP

Werkgevers Metaal en Techniek doen verbeterd cao-bod

De werkgevers in de Metaal en Techniek sector, waaronder Bovag-schadeherstelbedrijven, poetsbedrijven en Dutch Car Restorers, hebben de vakbonden uitgenodigd om opnieuw te onderhandelen over een cao met een verbeterd loonbod.

Er is per vestiging voor 13.000 euro meer versleuteld en het afdelingsresultaat is gemiddeld met 2.300 euro gestegen. Dat is niet genoeg om de gestegen kosten te  compenseren. - Foto: ANP

Dalende winsten autodealers door stijgende kosten

Uit de Bovag Branche Barometer blijkt dat het gemiddelde rendement per autodealervestiging in het eerste kwartaal van 2024 is gedaald naar 1,45 procent. In dezelfde periode vorig jaar was dit nog 2,04 procent, wat neerkomt op een winstdaling van 27,5 procent.

Het team van Stolk Autoservice bij het winnen van de titel in 2023. Wie volgt hen op?

Dit zijn de 10 genomineerden voor Bovag Onafhankelijk Autobedrijf van...

Wie wordt in 2024 Bovag Onafhankelijk Autobedrijf van het Jaar? Dat weten we op 1 oktober van dit jaar. De jury heeft 10 bedrijven genomineerd.

Bovag rapporteert half miljoen EV's in Nederland

Bovag rapporteert half miljoen EV's in Nederland

Het aantal volledige elektrische personenauto's (EV's) in Nederland is deze maand de grens van 500.000 gepasseerd. Dat signaleert Bovag op basis van cijfers van RDC.

Foto: Shutterstock

Bovag Autowasbon als klantenbinder voor het autobedrijf

Bovag lanceert de Bovag Autowasbon. Autobedrijven kunnen die cadeau doen aan klanten na een APK of onderhoudsbeurt.

Foto: Shutterstock

Schadeherstelmarkt in 2030: complexe en meer gestuurde schade vraagt...

Hoe staat de schadeherstelmarkt ervoor in 2030? Het antwoord op die vraag was het belangrijkste ingrediënt van Bovags eerste schadeherstelcongres. Het leukste ingrediënt? De inspiratiesessie over samenwerken door ondernemer en oud-topscheidsrechter Björn Kuipers…

Foto: Jan Lieftink

Werkplaats verdiende in 2023 minder aan EV en plug-in hybride

Het aantal onderhoudsmomenten en het bedrag per onderhoudsmoment steeg in 2023, maar niet voor elektrische en plug-in hybride auto's. Bij die auto's daalde het gefactureerde bedrag per onderhoudsmoment. Dat blijkt uit de Aftersales Monitor 2023 van Bovag en Rai Vereniging.