9 voorraadtips voor het managen van grote assortimenten

9 voorraadtips voor het managen van grote assortimenten

Bedrijven in de automotive hebben vaak enorme assortimenten aan reservedelen op voorraad. Sommige worden maar heel weinig verkocht. Waar legt u welke voorraad neer voor de beste service en de laagste kosten? In dit artikel leest u negen tips om grip te krijgen op een uitdijend spare parts assortiment.

In essentie is voorraadbeheer heel eenvoudig. Het draait om twee vragen: wanneer en hoeveel moet je bestellen? Wat voorraadmanagement complex maakt, is het feit dat iedereen er anders naar kijkt. Zo kijkt een financieel directeur naar de kapitaalkosten en incourantie. Een logistiek manager denkt vaak in aantal palletplaatsen en aantal orderregels. De verkoopdirecteur vertaalt voorraad in meer omzet, meer marge en een tevreden eindklant.

Supply chains meer hybride

De traditionele supply chain bestaat niet meer in de automotive. In plaats van goederen die via producent, grossier en garagist naar de consument gaan, zijn supply chains veel meer hybride geworden. Waar leg je dan de voorraad neer voor de beste service? Met een groeiend assortiment, meer verkoopkanalen en meer voorraadpunten, blijkt dit in de praktijk heel lastig aan te sturen voor bedrijven. Op basis van onze ervaringen bij meer dan duizend klanten wereldwijd die onze software gebruiken voor het optimaliseren van hun voorraad, komen wij tot onderstaande tips.

Tip 1: Van strategie naar executie

Maak de juiste vertaling van je bedrijfsstrategie naar business rules met bijbehorende automatische scenario’s. Parts-producenten, auto-importeurs, importeurs, grossiers: ze zijn allen actief in spare parts maar hun rol en hun voorraad- en inkoopstrategie is volledig anders.

Tip 2: Statistiek liegt niet

Maak gebruik van (big) data! Dit maakt het mogelijk om ook voor extreem grote assortimenten dagelijks met statistisch verantwoorde modellen de juiste forecast en (vaak nog belangrijker) de juiste bijbehorende veiligheidsvoorraad te calculeren.

Tip 3: ABC voor de juiste focus

Het is onmogelijk om bij grote long tail assortimenten elk artikel evenveel aandacht te geven. Breng focus aan door frequent een gedegen ABC/XYZ-analyse op basis van de forecast te maken. Welke producten leveren de meest toegevoegde waarde op in marge, omzet en/of aantal klanten?

Tip 4: Op voorraad leggen of juist niet?

Houd hierbij rekening met het 3-staps-model. Past het artikel in het assortiment? Moet je het artikel zelf op voorraad leggen? Hoeveel stuks? Hierbij is de tweede stap de belangrijkste. Veel hangt af van de bereidheid van de klant om te wachten en de wijze waarop de toeleverancier zijn back office heeft ingericht.

Tip 5: Product Life Cycle

Houd de product life cycle van het spare part goed in de gaten. Zit er nog groei in de afzet of moet je juist uitfaseren? Elke fase kent binnen een organisatie een andere eigenaar en een ander sturingsmechanisme. Pas je voorraad- en inkoopstrategie hier op aan.

Tip 6: Management by exception

Het is onmogelijk alle artikelen dagelijks handmatig te checken. Hoeveel excepties kun en wil je managen? Wat wil je automatiseren en wat moet / mag een planner nog zelf beslissen? Zorg hierbij voor de juiste trade off tussen efficiency en effectiviteit.

Tip 7: Samenwerking

Samenwerking is key, zowel extern als intern. Deel informatie met je leveranciers voor betere prestaties. Deel tijdig informatie met sales om issues rondom overvoorraad en mogelijke tekorten zo effectief mogelijk op te lossen.

Tip 8: Bouwstenenmodel

Professionaliseer je supply chain stap voor stap. Zorg daarbij voor het juiste fundament. Het Slimstock bouwstenenmodel helpt om structuur aan te brengen.

Tip 9: Blijf trainen

Voorraad management is topsport. Blijf investeren in je mensen om ze beter te maken en om ze langer voor je bedrijf te behouden.

Dit artikel is gesponsord door Slimstock.

Jan-Paul Poldervaart, de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions: “Zolang de overheid een inconsistent beleid voert, zal het een uitdaging blijven om nieuwe en tweedehands EV’s aan de man te brengen.”

De klantreis moet kort en aangenaam zijn

Jan-Paul Poldervaart is de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions, bekend van occasionsites als AutoTrack, Gaspedaal.nl en AutoWereld.nl. Als schakel tussen het autobedrijf en de consument is het zijn missie om het koopproces zo goed mogelijk te stroomlijnen.

Een particulier biedt op Marktplaats twee koplampunits van een Porsche Cayenne. Hoe weet je dat ze niet van diefstal afkomstig zijn?

Geen DOL? Burgemeester berispt autobedrijf

Eerst een bezoekje van twee BOA's, daarna een 'Bestuurlijke waarschuwing' van de gemeente op de mat. Het overkwam een klein autobedrijf in de omgeving Rotterdam. Reden: geen inschrijving in het 'Digitaal Opkopers Loket'. In het wat? Wat is hier aan de hand? En wat betekent dat voor autobedrijven?

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

Veilig werken is een belangrijk thema in de autobranche, vooral nu elektrische auto's steeds meer voorkomen. Het onderhoud van deze vervoersmiddelen vereist specifieke vaardigheden en procedures. Daarnaast blijft het onderhoud van de grootste groep - de traditionele brandstofauto's - een essentieel onderdeel van het werk. Hoe zorg je ervoor dat je risico's vermijdt? En hoe breng je veilig en gezond werken onder de aandacht? Daarover gaat het komende OOMT-webinar.

Niels Smelter: “De service van AA-Equipment Support is uitstekend; een betrouwbare partner.”

Launch X-431 optimaliseert werkplaats-efficiëntie

Niels en Saskia Smelter namen in 2017 het bedrijf van hun (schoon)vader over. Sindsdien concentreren zij zich als ervaren universele garagisten op het wagenpark van Hengelo en omgeving, én op kampeerauto's. Auto en Camper Smelter beschikt sinds 2019 zelfs over een eigen werkplaats en stallingsruimte voor campers. Waarom kiest Niels voor het Launch X-431 diagnoseapparaat?

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

Ruth Lokhorst van Autobedrijf Lokhorst-Zoet in Elburg liet onlangs een gastvrijheidscheck via OOMT doen om te kijken wat hun klanten ervaren en waar de verbeterpunten zitten. Dat kan veel waardevolle inzichten opleveren, ook als je juist een heel fijn bedrijf weet te runnen. "Ik zie genoeg dingen die verbeterd kunnen worden."

Zo ziet verontreiniging door koelvloeistof in een EGR-koeler eruit

Koelvloeistof in het uitlaatsysteem: een serieus probleem - maar wat...

Het probleem van koelvloeistof in het uitlaatsysteem is een serieuze kwestie, vooral als er een turbo in het spel is. Gewaarschuwd door eerdere berichten over dit onderwerp, vermoedt een ervaren monteur dat hij alert te werk moet gaan bij een Volkswagen Golf 1.5 TSI uit 2018. Bij een korte inspectie zag hij namelijk in het uitlaatsysteem sporen van vermoedelijk koelvloeistof. Hoe kan dat en nog belangrijker: hoe los je het op?

Hoe AD Garage de groei van Bergmans Auto's versnelt

Hoe AD Garage de groei van Bergmans Auto's versnelt

Stel je een krachtig trio voor van distributeur, grossier en garagebedrijf. Samen vormen ze een drietrapsraket naar succes en dat is precies wat Doyen Auto, Autodistribution en AD Garage doen. Tom Bergmans van Bergmans Auto's in Veldhoven legt uit hoe AD Garage hem helpt groeien.

QR-code scannen en je hebt meteen toegang tot alle mogelijke montage-info. - Foto: DRiV

DRiV biedt technici snelle toegang tot technische info

Met de nieuwe QR-codes op verpakkingen van Monroe, Ferodo, Jurid en MOOG krijgen autotechnici direct toegang tot technische tekeningen en montage-instructies.