Waarom deden jullie weinig met voortgangsgesprekken?
“Ik ging ervan uit dat het niet nodig was. Mijn idee was: als het goed gaat, dan hoef je de gesprekken alleen administratief bij te houden. Daarom sloegen we ook weleens een jaartje over. Alleen als er een directe aanleiding was, gingen we met elkaar in gesprek. Achteraf bleek dat ons team dat helemaal niet fijn vond.”
Waardoor hebben jullie het roer omgegooid?
“Twee jaar geleden zijn we begonnen met een coaching-traject. Een OOMT-coach heeft met alle medewerkers gepraat en voor iedereen een persoonlijk ontwikkelplan opgesteld. Uit de gesprekken kwam ook naar voren dat iedereen vaker over het werk wilde praten. Vorig jaar zijn we daarom begonnen met de gesprekskaarten van OOMT. Op de kaarten staan voorbeeldvragen die je kunt gebruiken voor elk gesprek.”
Hoe bevallen de gesprekskaarten?
“De kaarten geven richting aan het gesprek. Vooraf kiezen we samen twee of drie onderwerpen uit waarover we bijpraten. De vragen gaan over van alles. Van werkafspraken en ontwikkelwensen tot hoe het thuis gaat. De kaarten maken het gesprek positiever en effectiever.'
'We praten korter en vaker. Daardoor voelen medewerkers zich nauwer betrokken bij alles wat er in het bedrijf gebeurt, en kan ik sneller bijsturen als dat nodig is. Pas als je echt met elkaar praat, weet je wat er bij de ander leeft.”
De gesprekskaarten zijn een handig hulpmiddel voor zowel leidinggevende als medewerker. Interesse in een set kaarten? Neem dan contact op met een van de coaches van OOMT via coaches@oomt.nl of bel De OOMT Servicedesk op 0800-0155 voor meer informatie.
Dit is een partnerartikel van OOMT – bekijk hier ook hun partnerdossier.