Blog: Standje overleven

Blog: Standje overleven
Thuiswerkdag nummer 3 en de deadlinedag van AMT 3. Voor vele in de autobranche is thuiswerken geen optie.

Ontastbaar, onzichtbaar, ver weg en ineens heel dichtbij. Met afschuw zie ik de gevolgen van het coronavirus. Een griepvariant waarvan we begin van het jaar nog dachten: Ach, dat daar in China, dat waait verder wel over. En nu is mijn derde, verplichte thuiswerkdag een feit...

Dankzij online systemen kan de AMT-redactie blijven werken, al vraagt dat wel wat van ons aanpassingsvermogen. Voor veel autobedrijven vergt het meer, thuiswerken is lastig en dus zie je in allerijl bedachte antivirusmaatregelen.

“Wij dragen handschoenen, desinfecteren stuur en versnellingspook en als het kan laten we een brug tussen de werkplekken vrij”, stuurde een van de AMT Garageforum Topmonteurs in de groepsapp. Een eenpitter legt uit dat hij zo min mogelijk contact met klanten heeft. Hij kan geen risico nemen.

De coronacrisis vraagt aanpassingsvermogen van iedereen, de gevolgen zijn nog niet in te schatten. Autofabrieken zijn dicht, toeleveranciers hebben of krijgen leveringsproblemen. Komen onderdelen nog aan? Gaat de APK opgeschort worden? Hoe pakken collega-autobedrijven het aan? Wij zitten er bovenop en houden je online op de hoogte van de ontwikkelingen.

Ik wens iedereen, ook namens de AMT-redactie alle gezondheid toe. Zorg voor je personeel, jezelf en je naasten. Ik ben ervan overtuigd dat de situatie nieuwe (bedrijfs)inzichten oplevert en laat zien over hoeveel aanpassingsvermogen we beschikken. Het zal ons sterker maken, ook al doet het van alle kanten even pijn.

Tom Polman, hoofdredacteur AMT

Tom Polman

Tom Polman

Product Owner AMT

Tom studeerde HTS-Autotechniek aan de Hogeschool Arnhem-Nijmegen en specialiseerde zich in Automotive Services. Met zijn afstudeeropdracht stond hij aan de basis van het AMT Garageforum. Hierna groeide hij door binnen AMT. Eerst enkele jaren als redacteur en sinds mei 2013 naar hoofdredacteur van AMT.

Tom rijdt Renault, heeft een vrouw en twee dochters en zijn interesses liggen in snelle vierwielers en alles met vooruitstrevende techniek in zich.

Email: tompolman@vakmedianet.nl
Telefoon: (0)88-5840 706

Je zult in 2030 al nauwelijks wegkomen met minstens plug-in hybride aandrijving.

Doodvonnis verbrandingsmotor getekend? Dit betekent Green Deal voor...

Deze week keurde het Europarlement enkele Green Deal plannen van de Europese Commissie goed. Lang niet alles vond al genade, wel de regeling die verkoop van lichte voertuigen met verbrandingsmotor vanaf 2035 verbiedt. Via snel strikter wordende CO2-eisen voor nieuwe auto's. Wat staat ons te wachten?

Branchepartijen over grootste uitdagingen in de automotive - Je leest het in AMT De Top!

Branchepartijen over grootste uitdagingen in de automotive - Je leest...

In deze speciale uitgave van AMT maken we 'de toekomst' praktisch en helpen we je echt op weg. Grossiers, werkplaatsformules, opleiders, leveranciers en brancheorganisaties bieden je handvatten én je leert de man of vrouw achter de organisatie kennen. Daarnaast zijn we op onderzoek gegaan. Wat betekent EV nou echt voor het autobedrijf, nu en straks? Je leest het allemaal in AMT De Top.

Uiteindelijk moet er voor zwaar vervoer over langere afstand brandstofcel-elektrisch gereden worden. Maar dan moet er wel tijdig een internationaal net van H₂-tankstations klaarstaan.

Zware bedrijfswagens fossielvrij in 2040? Zo pakken fabrikanten het...

Al lang voor de COP 21-klimaatconferentie in Glasgow speelde in de transportbranche de vraag hoe en wanneer voertuigen op een CO2-arm of CO2-vrij dieet gaan. Een feitelijk al gegeven antwoord is dat personenauto's af moeten van benzine en diesel. Kleinere bedrijfswagens moeten daarin mee. Maar kan dat ook bij zware bedrijfswagens?

[update dec 2021] Nieuwe corona-lockdown: wat doet dat met het autobedrijf?

[update dec 2021] Nieuwe corona-lockdown: wat doet dat met het...

Vanaf 19 december, 05.00 uur is Nederland opnieuw in lockdown. Niet-essentiële winkels, scholen, musea, kapsalons en theaters zijn dicht. Wat de nieuwe maatregelen zijn en wat ze betekenen voor het autobedrijf zet AMT in deze corona update voor je op een rij.

Zelf ervaren: elektrisch rijden op circuit van Zandvoort

Zelf ervaren: elektrisch rijden op circuit van Zandvoort

Op vrijdag 24, zaterdag 25 en zondag 26 september 2021 kon je zelf op het Circuit van Zandvoort scheuren; niet met een Formule 1 auto's, maar met elektrische auto's, fietsen en scooters.

Links in de auto, rechts de adapters voor type 2- en huishoudelijke stekkers.

Bosch: één laadkabel voor thuis én onderweg

Eén kabel om thuis én onderweg je elektrische auto opladen. Dat is het idee. Bosch gaat in de loop van volgend jaar een laadkabel verkopen, waarmee elektrische auto's zowel thuis als onderweg kunnen worden opgeladen tot 22 kW.

Onzekere tijden voor werkgevers en werknemers: wat kun je doen?

Onzekere tijden voor werkgevers en werknemers: wat kun je doen?

In vele sectoren is de toekomst momenteel op z'n minst onzeker. Hoe lang gaat de coronacrisis nog duren? Zullen er nog meer ontslagen vallen? Medewerkers zijn in dit soort situaties helemaal niet zo machteloos en stuurloos als ze zelf vaak denken. En leidinggevenden staan heus niet altijd alleen als ze moeten besluiten een medewerker te laten gaan. Wat voor hulp is beschikbaar?

Whitepaper: hoe rendabel is investeren in zonnepanelen voor jouw autobedrijf?

Whitepaper: hoe rendabel is investeren in zonnepanelen voor jouw...

Deze paper is specifiek uitgegeven voor ondernemers in de autobranche en gaat in op: ✅ Is verduurzamen een noodzaak en tegen welk prijs? ✅ Wat zijn de huidige subsidieregelingen? ✅ Leasen versus kopen? Voor- en nadelen. ✅ Inclusief praktijkvoorbeeld en berekening Vul het formulier op deze pagina in en ontvang de whitepaper `Zonnepanelen: duurzame en rendabele oplossing voor