Livestream 'Hoe los je die lastige storing op?' terugkijken

Livestream 'Hoe los je die lastige storing op?' terugkijken
Op 28 april deelde Iwan Kennis zijn storingsdiagnose tips en ervaringen middels een Livestream.

Dinsdag 28 april gaf diagnosetechnicus Iwan Kennis de digitale lezing: 'Hoe los je die lastige storing op?'. In deze Livestream hield Iwan honderden kijkers aan het beeld gekluisterd. Hij besprak lastige storingen én beantwoordde live vragen. Gemist? Geen nood, je kan de lezing simpel terugkijken.

Iwan nam de kijkers mee naar diverse storingen uit de diagnosewerkplaats van Autobedrijf Wout Bouman waar hij werkzaam is.

Zo gaf een Renault Kangoo geen voertuigsnelheid weer. Diverse onderdelen zijn vervangen en zelfs de helpdesk van Renault Nederland dacht mee. Zonder resultaat.

Iwan kreeg de Kangoo binnen met een compleet uitgebouwd dashboard. Hoe vond hij de oorzaak van de storing?

Iwan had nog drie andere lastige storingen voor de kijkers in petto. Een VW Crafter stond al een jaar stil met een storing in de Shiftmatic. Twee dealers en een specialist kwamen er niet uit. Iwan vond de oorzaak.

Dat lukte hem ook bij een Audi A8 met een kickdown-probleem en een Land Rover Discovery waarbij de ruitbediening aan de voorzijde niet werkte.

Kijkers hadden veel vragen, over de storingen maar ook: "Welke diagnoseapparatuur gebruik je Iwan?" en "Spreek je vooraf iets af qua kosten met de klant? Vaak weet je niet hoeveel tijd je ermee bezig gaat zijn." Iwan gaf antwoord.

Kijk de Livestream terug

Heb je de AMT-ATC digitale lezing met Iwan gemist? Via deze pagina kun je de terugkijklink toegestuurd krijgen per e-mail.

Tot slot: noteer 26 mei - 19.30uur in je agenda want dan vindt de volgende AMT-ATC digitale lezing plaats. Een expert van Vialle vertelt je dan alles over het DirectBlue LPG-systeem voor direct ingespoten benzinemotoren. Aanmelden kan vanaf half mei, hou onze website en de nieuwsbrief daarvoor in de gaten.

Tom Polman

Tom Polman

Product Owner AMT

Tom studeerde HTS-Autotechniek aan de Hogeschool Arnhem-Nijmegen en specialiseerde zich in Automotive Services. Met zijn afstudeeropdracht stond hij aan de basis van het AMT Garageforum. Hierna groeide hij door binnen AMT. Eerst enkele jaren als redacteur en sinds mei 2013 naar hoofdredacteur van AMT.

Tom rijdt Renault, heeft een vrouw en twee dochters en zijn interesses liggen in snelle vierwielers en alles met vooruitstrevende techniek in zich.

Email: tompolman@vakmedianet.nl
Telefoon: (0)88-5840 706

Meten met de multimeter. In de praktijk krijgt de multimeter de voorkeur boven de scope. - Foto: Shutterstock

Multimeter of scope: wat is in de praktijk onmisbaar?

Elke autotechnicus die diagnose stelt, weet: meten is weten. Maar welke tools gebruiken we daarvoor? Het AMT garageforum geeft antwoord.

Verbrandingsmotoren spelen nog de hoofdrol in de universele werkplaats. Welke problemen komen het vaakst voor? - Foto: Shutterstock

Emissie en efficiency brandstofmotoren houdt de werkplaats bezig

Auto's met reguliere aandrijflijnen staan centraal in bijna 99% van alle onderwerpen op het AMT Garageforum. In ongeveer de helft van de gevallen is de motor het onderwerp van het topic, hierbij spelen nieuwe technieken een belangrijke rol. Nieuwe technieken die de emissies en het verbruik moeten terugdringen, welteverstaan.

Honda Insight met startproblemen | diagnose in de praktijk met AA-Equipment Support

Honda Insight met startproblemen | diagnose in de praktijk met...

AA-Equipment Support schiet te hulp bij een lastige diagnosecase: een Honda Insight met een langzaam startende motor. Kunnen de diagnosespecialisten deze slow starter sneller uit de startblokken krijgen?

Wie niet beter weet, zou denken dat het in de moderne werkplaats vooral om EV en hybride draait. Maar hoe zit het in de praktijk? Dat leert het AMT Garageforum. En: welke storingen zien de forumleden voorbij komen? - Foto: Shutterstock

EV en hybride op AMT Garageforum: welke storingen zien we in de...

Wie niet beter weet, zou denken dat het in de moderne werkplaats vooral om EV en hybride draait. Maar hoe zit het in de praktijk? Dat leert het AMT Garageforum. En: welke storingen zien de forumleden voorbij komen?

De KTS-diagnosetesters hebben nu ook features om aan EV’s te werken.

Bosch KTS diagnosetesters - Zwitsers zakmes voor de werkplaats

Diagnoseapparatuur is al jaren onmisbaar in de werkplaats. Wat je ermee kunt en welke merken je ermee kunt bedienen, is in hoge mate afhankelijk van de software in het apparaat. Dat is waar de Bosch KTS diagnosetesters in uitblinken, zo leren we bij een bezoek aan het Bosch opleidingscentrum in Brussel.

Iwan Kennis is diagnosetechnicus bij Autobedrijf Wout Bouman in Wijk en Aalburg. - Foto: Remco Lassche / Studio 38C

Column Iwan Kennis: 'Kennis is macht, maar niet gratis'

Diagnose blijft voor veel autobedrijven een lastig thema. Het kost tijd, je moet over veel kennis en de juiste tools beschikken, en het is lastig rendabel te maken. Gelukkig zijn er specialisten. Maar die moeten wel de kans krijgen hun investeringen in al die kennis en tools terug te verdienen, betoogt Iwan Kennis.

De KTS Truck-diagnosemodule voor bedrijfsvoertuigen werkt samen met de nieuwe ESI[tronic] Evolution software, waarvoor nu ook een geoptimaliseerde versie beschikbaar is. - Foto: Bosch

Bosch introduceert nieuwe KTS Truck-diagnosemodule voor...

Bosch introduceert de nieuwe KTS Truck-diagnosemodule en het OHW3-softwarepakket, waarmee werkplaatsen voor bedrijfsvoertuigen hun onderhoud en diagnose kunnen verbeteren.

De Opel Vivaro tijdens zijn debuut in 2019 op de autoshow in Brussel. - Foto: Shutterstock

Opgelost op Garageforum - Opel Vivaro met 'accukluchten'

Forumlid DeVylder kreeg een Opel Vivaro in de werkplaats met de 1.6 biturbo diesel, 5 jaar oud en net geen ton op de teller. De Vivaro heeft meermaals met een lege accu gestaan waardoor er geen fut meer in zit. Tijd voor een nieuwe accu en een check van het elektrische systeem. Een klusje waar onverwacht toch meerdere werkdagen aan op gingen.