Stel de deeltjesteller telt meer dan een miljoen deeltjes bij een diesel van voor 2016. De eigenaar kan dan kiezen voor een opslag op de MRB. Daarvoor gebruikt hij zijn DigiD. Maar hoe werkt de procedure precies? En hoe werkt dat bij voorraadauto’s? Geldt de procedure ook voor bestellers? En voor busjes van particulieren? Of campers?
Afzuiging bij de deeltjesteller
En wat als je zo’n diesel die inmiddels ‘nee’ in het raadpleegscherm heeft, toch weer herstelt. Hoe komt de eigenaar dan van zijn MRB-opslag af? Oh ja, en dan de afzuiging. Wat mag nou precies wel en wat niet? Beïnvloedt directe afzuiging echt de meting? Hoe ga je om met design-uitlaten en moet je de deeltjesmeting in beide uitlaten doen?
Meer wijzigingen
Goh en dat is dan alleen nog maar de deeltjesteller. Over al die andere veranderingen poppen ook allerlei vragen op. Neem de vlakke vloer voor de koplamptest. Doe je de test op een brug, dan moet die natuurlijk waterpas staan. Maar zo’n rijbaan staat altijd onder voorspanning. In een boog dus. Is dat wel oké? Is er verschil tussen brug en vloer?
Scantool? Wat voor scantool?
Laatste voorbeeld: in 2023 moet de eCall-functie gecontroleerd gaan worden net als de brandstofverbruiksgegevens. Het schijnt dat daar een speciale scantool voor nodig is. 2023 is het zo, kan de RDW al iets vertellen over die scantool?
Antwoord op jouw vragen!
Kortom, vragen te over. In zijn kennissessie op AMT Live geeft Arthur van Lee namens de RDW alle antwoorden. Ook op jouw vragen? Als je ze hier alvast stelt wel, ja. Dus, kom maar op met je vragen, en graag tot ziens op AutoProf-AMT Live in Gorinchem op 19, 20 en 21 april in de Evenementenhal in Gorinchem. Gratis registreren doe je hier.