AMT Blackbox: 5 onderdelen, 1460 antwoorden, 1 winnaar

AMT Blackbox: 5 onderdelen, 1460 antwoorden, 1 winnaar
Voelen, nadenken, nog eens voelen. Welk onderdeel voel ik nou?

Wie Auto Prof - AMT Live bezocht op 11, 12 of 13 februari in Gorinchem kon op de AMT stand zijn 'fingerspitzengefühl' testen. Welke vijf onderdelen verstopten we in onze stand? Tijd voor de antwoorden én, de winnaar van de Nintendo Switch!

De AMT Blackbox-actie, vijf vakken waarin een autotechnisch onderdeel ligt. Weet je ze met alleen voelen te raden? 292 deelnemers voerden hun vijf antwoorden in, en dat viel nog niet mee. “Wat is dit voor een rare flexibele ring?” en “Dit moet een oud onderdeel zijn”. Maar ook “Makkie, dit is een TPMS-sensor!”

Dit waren de onderdelen

We nemen de juiste antwoorden even met je door en hebben de onderdelen nog even op hun best op de foto gezet voor we de winnaar bekend maken.

1. (opengewerkte) turbo

Een turbo is van zichzelf natuurlijk niet heel moeilijk om te herkennen, maar deze opengewerkte variant die bij ons op kantoor stond maakte het een stuk lastiger. Toch, de meeste deelnemers hadden deze goed. Top!

2. CVT-duwband

Nummer twee maakten we lastiger. Deze CVT-duwband kregen we eens bij een reportage en wie heeft dit nou in de praktijk in de hand? Nagenoeg niemand. Goed voelen en je een beeld vormen wat er in het vakje ligt was dus nodig. Daar kwam lang niet iedereen uit…

3. Mechanische brandstofpomp

Ook deze was een uitdaging. Op een stoffige zolder vonden we deze mechanische brandstofpomp voor een Renault 9, 11 en 5. Ook hier was goed voelen nodig, maar het heveltje zou een punt van herkenning moeten zijn, net als de twee buisjes. Hier slaagde een kwart van alle deelnemers.

4. TPMS-sensor

Tja, na twee lastige wilden we niet iedereen ontmoedigen. Veel deelnemers wisten het binnen enkele seconden al: “Een bandenspanningssensor, super simpel!”. En dat bleek, want we tellen 287 keer een goed antwoord.

5. Spanrol

Ook deze spanrol was snel geraden. Sommigen hielden het op een looprol, dat is niet juist, want met goed voelen kon je ontdekken dat het toch echt een spanrol moest zijn.

Note: Soms bleek dat een onderdeel stiekem was gewisseld met een ander vakje. Uiteraard had dit geen invloed op je winkansen.

En de winnaar is…

292 ingevulde formulieren en lang niet iedereen had álles goed. We husselden in Excel alle deelnemers door elkaar zodat het niet uitmaakt of je op de eerste of laatste dag hebt deelgenomen. Vervolgens laten we een online nummer-trek programma een getal uitspugen tussen de 1 en 292.

Ah, nummer 75. Wie staat op regel 75? En heeft hij/zij alles goed?

Helaas, de mechanische brandstofpomp bleek een moeilijke, carburateur als antwoord is echt fout. Het volgende getal: 229. Eens kijken naar de antwoorden: Turbo, CVT-band, Mechanische benzinepomp, Bandenspanningssensor, Spanrol distributie. Allemaal goed!

Tijd om te bellen met de eigenaar van deze vijf goede antwoorden, Robert den Harder. Hij blijkt eigenaar van Garage de Dijk in Maasdijk.

Die komt goed van pas nu!

“Dag Robert, een maand geleden was je op AMT Live. Weet je nog wat de onderdelen waren?”

Robert: “Phoe, exact weet ik het niet meer, maar ik weet wel dat ik ze allemaal goed had naar mijn idee!”

“Dan weet je ook dat je de Nintendo Switch incl. MarioKart hebt gewonnen. Komt deze goed terecht?”

Robert: “Zeker! Ik heb twee jonge jongens thuis zitten die natuurlijk niet naar school mogen, dus laat die Nintendo maar zo snel mogelijk komen!”

Dat komt natuurlijk voor elkaar, morgen gaat de Switch aangetekend met de koerier mee. En de actiefoto vanuit de huiskamer kan naar ons Robert. Gefeliciteerd!

Update 23 maart:

"Dag AMT-redactie, een actiefoto uit ons geïmproviseerde kinderopvang/kantoor. Vanmorgen hebben ze netjes hun huiswerk gedaan dus vanmiddag mogen ze op de Switch. Zoals je ziet komt hij echt goed van pas", stuurt Robert via de mail.

Nu ook de zoontjes van Robert niet naar school mogen komt de Switch mooi van pas. Wel uiteraard nadat het huiswerk gemaakt is.

Tom Polman

Tom Polman

Product Owner AMT

Tom studeerde HTS-Autotechniek aan de Hogeschool Arnhem-Nijmegen en specialiseerde zich in Automotive Services. Met zijn afstudeeropdracht stond hij aan de basis van het AMT Garageforum. Hierna groeide hij door binnen AMT. Eerst enkele jaren als redacteur en sinds mei 2013 naar hoofdredacteur van AMT.

Tom rijdt Renault, heeft een vrouw en twee dochters en zijn interesses liggen in snelle vierwielers en alles met vooruitstrevende techniek in zich.

Email: tompolman@vakmedianet.nl
Telefoon: (0)88-5840 706

Hoe zit dat precies met die   opslag op de MRB als de auto niet voldoet?

Nieuwe APK-richtlijnen: stel hier jouw vragen aan de RDW!

De nieuwe eisen voor het testen van de verlichting zijn al ingevoerd, net als de APK 3. De deeltjesteller, de spelingsdetector in APK 1 en het uitlezen van voertuiggegevens in APK 2 komen eraan. En het examen bevoegdheidsverlenging gaat op de schop. Dat roept vragen op. Arthur van Lee beantwoordt ze op Auto Prof - AMT Live. Ook die van jou!

Vakbeurs Auto Prof & AMT Live 2022 op 19, 20 en 21 april: APK, diagnose, EV-techniek en nog veel meer!

Vakbeurs Auto Prof & AMT Live 2022 op 19, 20 en 21 april: APK,...

Ein-de-lijk… We mogen weer naar beurzen en evenementen! Nog even geduld en dan treffen we elkaar op 19, 20 en 21 april op Auto Prof 2022 in Gorinchem, hét evenement voor de automotive vak-professional. Natuurlijk vindt AMT Live gelijktijdig plaats. Wat is er te doen, te leren en te zien?

Kennis tanken op Auto Prof - AMT Live 2018 in Gorinchem

Kennis tanken op Auto Prof - AMT Live 2018 in Gorinchem

Wie kent ze niet: de AutoProf vakbeurzen in Gorinchem en Hardenberg, en kennisevenement AMT Live. Afgelopen november vond de zesde editie van AMT Live plaats. Eind januari volgt de zevende, in een nieuw jasje.

Finale op het AMT Ontmoetingsplein. Wie wordt de Autotechnicus van de Toekomst?

Wie is de Autotechnicus van de Toekomst?

Wat is de oorzaak van deze verlichtingsstoring? Zijn deze accu's aan vervanging toe en kun je de storing aan deze Fiat localiseren? Behalve deze drie praktische opdrachten kregen de vier finalisten in de strijd om de titel Autechnicus van de Toekomst een reeks theoretische vragen voorgeschoteld. En dat allemaal in een razend tempo op een bomvol AMT Ontmoetingsplein? Wie had in die heksenketel zijn zenuwen het best onder bedwang?

Als auto's slimmer worden moet de diagnoseapparatuur dat ook.

Slimme auto's, slimme diagnoseapparatuur

Diagnose is actueler dan ooit door de toenemende complexiteit van moderne auto's. Goede diagnoseapparatuur is cruciaal om auto's effectief en efficiënt te onderhouden en te repareren. We maken een rondje langs de leveranciers. Hoe gaan zij om met Pass-thru, remote diagnose, toegang tot Secure Gateway en wat zijn de trends?

Foto: Shutterstock

Column Hugo Claver: 'Maak van diagnose geen ding'

Diagnose is net zo bij auto-onderhoud gaan horen als olieservice. het verdient daarom realistische tarieven..

Meten met de multimeter. In de praktijk krijgt de multimeter de voorkeur boven de scope. - Foto: Shutterstock

Multimeter of scope: wat is in de praktijk onmisbaar?

Elke autotechnicus die diagnose stelt, weet: meten is weten. Maar welke tools gebruiken we daarvoor? Het AMT garageforum geeft antwoord.

Diagnosestellen. Hoe en waarmee doe je dat? Twintig diagnosetechnici geven antwoord.

Diagnose: tips van toppers

Een auto waarop iedereen zijn tanden heeft stukgebeten. Eindeloos veel uren én onderdelen zijn al in die hardnekkige storing gaan zitten en dan... Dan los jij de puzzel stap voor stap op. De diagnosedroom van iedere autotechnicus! Hoe maak je die waar? We vroegen het aan twintig diagnosespecialisten. Hoe stellen zij diagnose?

Autel-diagnosetesters hebben een app-gebaseerde interface. Technisch trainer Tom Weeber onthult het geheim van hun succes.

Waarom kiezen 11 van de 20 diagnosetechnici Autel?

Van de twintig diagnosetechnici die AMT ondervroeg hebben er elf een Autel-tester in hun toolbox. Waarom Autel? We vragen het aan Autel-trainer Tom Weeber.

Verbrandingsmotoren spelen nog de hoofdrol in de universele werkplaats. Welke problemen komen het vaakst voor? - Foto: Shutterstock

Emissie en efficiency brandstofmotoren houdt de werkplaats bezig

Auto's met reguliere aandrijflijnen staan centraal in bijna 99% van alle onderwerpen op het AMT Garageforum. In ongeveer de helft van de gevallen is de motor het onderwerp van het topic, hierbij spelen nieuwe technieken een belangrijke rol. Nieuwe technieken die de emissies en het verbruik moeten terugdringen, welteverstaan.

Een particulier biedt op Marktplaats twee koplampunits van een Porsche Cayenne. Hoe weet je dat ze niet van diefstal afkomstig zijn?

Geen DOL? Burgemeester berispt autobedrijf

Eerst een bezoekje van twee BOA's, daarna een 'Bestuurlijke waarschuwing' van de gemeente op de mat. Het overkwam een klein autobedrijf in de omgeving Rotterdam. Reden: geen inschrijving in het 'Digitaal Opkopers Loket'. In het wat? Wat is hier aan de hand? En wat betekent dat voor autobedrijven?

Wie niet beter weet, zou denken dat het in de moderne werkplaats vooral om EV en hybride draait. Maar hoe zit het in de praktijk? Dat leert het AMT Garageforum. En: welke storingen zien de forumleden voorbij komen? - Foto: Shutterstock

EV en hybride op AMT Garageforum: welke storingen zien we in de...

Wie niet beter weet, zou denken dat het in de moderne werkplaats vooral om EV en hybride draait. Maar hoe zit het in de praktijk? Dat leert het AMT Garageforum. En: welke storingen zien de forumleden voorbij komen?