Menno van Beusekom is in 2005 met Autocentrum Gennep gestart en was toen op 20-jarige leeftijd de jongste Ford-dealer van Nederland. Autocentrum Gennep is ook Suzuki-servicedealer en was Chevrolet-dealer. Menno van Beusekom: "We zijn met CarProf begonnen toen Chevrolet zich in 2015 van de Europese markt terugtrok. Ons bedrijf heeft een dorpsfunctie, dus met alleen dealerschappen is de markt heel klein. Toen CarProf in 2015 begon, zagen we veel dealers overstappen. CarProf lijkt veel op de dealerwereld, mede door de nadruk op cijfermatige onderbouwing. Ook bij ons was er gelijk een klik."
Chevrolet Volt
Van Beusekom heeft zich tevens bij NexDrive aangesloten: het servicenetwerk voor experts in elektrische auto's van alle merken. De ondernemer is zich al geruime tijd bewust van de opkomst van elektrische auto's: "Wij hebben vanaf 2011 ervaring opgedaan met de elektrische Chevrolet Volt. Wij waren één van de Chevrolet-dealers die de meeste Volt's verkochten. Er werkt hier een jong team van vijf monteurs, waarvan er drie volledig NEN9140-gecertificeerd zijn. De opleidingen doen we deels via de Ford-importeur en deels via TECH360, dat een onderdeel van de NexDrive-formule is."
Marketingmachine
NexDrive-bedrijven zijn experts in alle merken hybride en elektrische auto's, hebben de modernste uitleesapparatuur, de nieuwste gereedschappen en werken met gekwalificeerde autotechnici. Ze hebben toegang tot originele fabrieksdata, beschikken over actuele software en storingsinformatie en monteren originele onderdelen. Dat is de technische kant. Menno van Beusekom: "NexDrive is ook een marketingmachine. Onze lokale klanten weten dat ze met hybride en elektrische auto's hier welkom zijn. We zien geregeld Tesla's in de werkplaats."
Handvatten nodig
Autocentrum Gennep heeft zich eveneens aangesloten bij Tyres-On; ook een concept van Alliance. Het gaat Menno om wat hij 'handvatten' noemt. "We willen geen bandenspecialist worden, maar zien wel dat banden steeds belangrijker worden. De concepten WESP, LeaseProf, TECH360, Tyres-On en NexDrive - waar we allemaal bij aangesloten zijn - regelen zaken die individueel niet te regelen zijn. Ik heb de kalibratie van rijhulpsystemen inmiddels op de agenda gezet." Door die transformatie veranderde ook de rol van de grossier. "De grossier is nu een partner waar we mee samenwerken, een spin in het web en veel meer dan alleen een onderdelenleverancier."
Sneltreinvaart
Hoe reageren de klanten die (nog) geen hybride of elektrische auto hebben op NexDrive? "Nu consumenten de laatste tijd wat kritischer over elektrische rijden zijn, willen ze onze mening weten. Klanten zijn ermee bezig."
En wat zou je willen zeggen tegen de ondernemers, die zich afvragen of ze moeten investeren in onderhoud van elektrische auto's? "Ga mee! De ontwikkelingen gaan in een sneltreinvaart en als je niet meedoet, kun je over tien jaar alleen nog maar oldtimers restaureren. Wacht niet af, maar sluit je aan bij een gerenommeerde formule. In je eentje ga je het niet redden."
Dit artikel is gesponsord door NexDrive (Alliance Automotive Group Benelux).