Vorig jaar besloot Exide de distributie uit te besteden aan distributiespecialisten, waaronder Ecobat Benelux, De Hoeve en Wessels + Müller (WM Automaterialen). Jochen Gräfe, die sinds 2015 bij Exide werkt en sinds april 2022 directeur verkoop en marketing van Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en de Benelux is, ging daardoor in Nederland van vierhonderd klanten terug naar veertig. “Sindsdien krijgen we een groter volume accu’s sneller bij de garagebedrijven; de beschikbaarheid en de aantallen zijn toegenomen. Exide is flexibeler geworden en we hebben meer tijd voor technische trainingen. Daardoor kunnen onze klanten de technische voordelen beter commercieel benutten.”
Voor start-stopsystemen en remenergie-regeneratiesystemen zijn nieuwe accusystemen nodig. Exide is de uitvinder van de AGM-accu (Absorbent Glass Mat). Jochen Gräfe: “Ook als je het start/stop-systeem van je auto niet gebruikt, kun je geen normale standaard start- of gelaccu’s monteren, want ‘normale’ accu’s kunnen de cyclische lading niet aan.” Exide voorziet daarom de Exide Excell en Premium (twee krachtige accu’s voor de vervangingsmarkt met respectievelijk vijftien en dertig procent meer startkracht dan andere normale standaard startaccu’s) van een gele waarschuwingssticker: ‘niet geschikt voor auto’s met een start-stop systeem.’ Qua constructie, prestaties en prijs zitten EFB accu’s (Enhanced Flooded Battery) een beetje tussen de normale standaard start- en gelaccu’s en de AGM’s in. EFB-accu’s zijn geschikt voor start-stopsystemen, maar sommige kunnen ook energieoverschotten en vermogenstekorten bufferen.
Hoe kies je de juiste accu?
Er zijn normale standaard start-, gel-, AGM- en EFB-accu’s. Door het samenspel van auto, accu en accumanagementsysteem is de consequentie van een verkeerde keuze groot: defecte accu’s, foutcodes, vreemde storingen of noodloop. En dan speelt ook nog de capaciteit in ampère uur (Ah) en het ampèrage aan koudstartstroom (CCA, Cold Cranking Ampères) een rol. Hoe kies je met zoveel variabelen toch de juiste accu?
Jochen Gräfe: “Volg het advies van de autofabrikant; vervang AGM door AGM en EFB door EFB en let op de etiketten. Exide heeft een Nederlandstalige app -de Exide Battery Finder- met verschillende zoekmogelijkheden. Zoals op kenteken, merk/type auto en op de typenummers van alle bekende accumerken. Je leest ook of je de accu moet inleren en waar deze is gemonteerd, want soms is dat onder een luchtfilter. Onderschat het belang van een goede accukeuze niet. De juiste accu gaat lang mee en zorgt dat het batterijmanagementsysteem de dynamo minder hard laat werken; dat bespaart brandstof.”
Volop kansen op de accumarkt
De eerste generatie accu’s van de start-stopsystemen (zo rond 2008) en die van remenergie-regeneratiesystemen (2014/2015) zijn nu aan vervanging toe. Voor autobedrijven liggen er enorme kansen op de vervangingsmarkt; de Wegenwacht verkoopt nu al tienduizenden accu’s per jaar. Jochen Gräfe: “Maar als jij de accu doormeet, verkoop jij die accu. Als een klant voor bijvoorbeeld een bandenwissel komt, meet dan gelijk de accu door.”
Veel automobilisten denken dat accu’s zomaar kapot gaan, maar accufalen is aan het verloop van de meetresultaten voorspelbaar. Met de Exide EBT965P accutester meet en analyseer je de resterende energie en het gebruik van alle verschillende accutypen. Je kunt de resultaten uitprinten of naar de klant mailen. Jochen Gräfe: “Met goede kwaliteit accu’s komen de klanten terug en niet de goederen."
Dit artikel is gesponsord door Exide.