Zo pakt Mercedes-Benz tekort aan autotechnici aan

Zo pakt Mercedes-Benz tekort aan autotechnici aan
Foto: Peter Roek

Mercedes-Benz presenteerde op de Autotechnica-beurs in Brussel zijn strategie om personeelstekorten in de werkplaats aan te pakken. Het merk leidt jongeren zelf actief op, die vervolgens volop doorstromen naar de werkplaats.

Tijdens de Autotechnica-beurs in Brussel presenteerde Mercedes-Benz hun initiatief om het nijpende tekort aan autotechnici binnen de branche aan te pakken.

De autobranche, inclusief Mercedes-Benz, kampt met uitdagingen zoals vergrijzing, felle concurrentie op de arbeidsmarkt, een kloof tussen onderwijs en praktijk, en een voortdurend negatief imago onder jongeren. In antwoord hierop lanceerde het merk in 2017 het programma BePartOfUs, een combinatie van een wervingscampagne en een duaal leertraject. Het doel: het bruggen van de kloof tussen theorie en praktijk en het aantrekken van nieuw talent. Hoe werkt het?

Doorstromen naar Mercedes-Benz werkplaats

In België werkt Mercedes-Benz in het kader van BePartOfUs samen met opleider Educam aan een duaal leerprogramma, waar jaarlijks zo'n 50 jongeren aan beginnen. Opmerkelijk is dat 78% van de afgestudeerden een vaste aanstelling krijgt binnen een Mercedes-Benz werkplaats.

Scholieren wisselen werkzaamheden in de werkplaats af met lesdagen op school en in gespecialiseerde opleidingscentra. Onder toezicht voert de scholier diverse werkzaamheden uit zoals inspecties en onderhoudsbeurten aan personenauto’s en bedrijfswagens, de montage van accessoires en het klaarmaken van voertuigen voor aflevering aan klanten.

Niet alleen technische skills, ook communicatieve vaardigheden en werken in teamverband maken deel uit van het traject. De opleiding duurt drie jaar en wordt afgesloten met een erkend schooldiploma én met de titel van Gecertificeerd Onderhoudsmonteur van Mercedes-Benz.

Met het in-house ontwikkelde BePartOfUs programma zet Mercedes-Benz resoluut in op een gerichte opleiding van studenten in een technische automobielopleiding. Daardoor worden onderwijs en praktijk dichter bij elkaar gebracht. - Foto: Mercedes-Benz
Met het in-house ontwikkelde BePartOfUs programma zet Mercedes-Benz resoluut in op een gerichte opleiding van studenten in een technische automobielopleiding. Daardoor worden onderwijs en praktijk dichter bij elkaar gebracht. - Foto: Mercedes-Benz

TopClass

Voor Nederland en Vlaanderen biedt het merk sinds 2018 daarnaast het TopClass leertraject aan, voor graduaatsstudies (België) en mbo Niveau 3 en Niveau 4 (Nederland). Met TopClass ligt in België de focus op 18-plussers in de graduaatsopleiding Voertuigtechnieken. Dit is een tweejarige gespecialiseerde opleiding die zeer praktijkgericht is.

In Nederland richt TopClass zich specifiek op opleidingen niveau 3 en 4. Met TopClass lopen studenten tijdens hun opleiding stage in een Mercedes-Benz werkplaats in combinatie met vier intensieve trainingsonderdelen in een van de nationale trainingscentra (in Brussel en Nijkerk) en soft skills-opleidingen via onderwijsinstituut Censes.

Ook hier leidt het succesvol afleggen van het studietraject tot een diploma van de onderwijsinstelling en behaalt de student ook meteen het Mercedes-Benz Certificaat van Servicemonteur. Dit is volgens Mercedes-Benz voor de helft van de studenten het startpunt voor een loopbaan in één van hun werkplaatsen.

Onderhoud in universele kanaal

Naast het opleiden van technici voor de eigen servicepunten, streeft Mercedes-Benz ernaar om de kwaliteit van onderhoud binnen het universele kanaal te verhogen. Het PARTSpro-label en het B2B Connect-platform zijn hier voorbeelden van.

PARTSpro is een kwaliteitsgarantie voor de B2B-onderdelenbusiness van Mercedes-Benz aan onafhankelijke werkplaatsen en carrosseriebedrijven. Om het PARTSpro-label te behalen staan verschillende criteria centraal, zoals een dedicated team en een dagelijkse levering van onderdelen. Aan de hand van de negen criteria wordt de werking van de universeel op het vlak van onderdelen in kaart gebracht en worden actieplannen ontwikkeld om kwaliteit en professionalisme te realiseren en op lange termijn te waarborgen.

Op regelmatige tijdstippen worden werkprocessen door een externe auditeur aan een controle onderworpen. Daarna kan de betrokken Mercedes-Benz werkplaats steeds verder groeien om uiteindelijk op alle PARTSpro-criteria de vereiste score te halen. Dankzij het kwaliteitslabel weet de B2B-klant dat hij bij zijn universele garage aan het juiste adres is, zegt Mercedes.

B2B Connect

Een belangrijk platform binnen het PARTSpro-label is B2B Connect. Daarmee gaat de aftersales-wereld van Mercedes-Benz open voor onafhankelijke werkplaatsen en schadebedrijven met als centrale aanspreekpunt de Mercedes-Benz dealers. Via het online platform heeft de universele werkplaats toegang tot de onderdelencatalogus, het digitale serviceboekje, reparatiehandleidingen en diagnoseoplossingen. Ook vind je er speciaalgereedschap.

Het Duitse automerk heeft 184 officiële servicepunten in de Benelux. Voor de eigen technici worden in Brussel en Nijkerk technische trainingen verzorgd. Jaarlijks zijn dat circa 30 trainingen, waaraan zo'n 5000 technici deelnemen.

Hugo Claver

Hugo Claver

Hoofdredacteur AMT

Hugo deed de hogeschool voor journalistiek, en rolde via een korte carrière in de dagbladjournalistiek in de autojournalistiek. Voor diverse automagazines vervulde hij verschillende functies, van redacteur tot hoofdredacteur, én die van eindredacteur van AMT. Na dit acht jaar als zelfstandig ondernemer te hebben gedaan, kwam Hugo in 2023 in vaste dienst bij AMT als hoofdredacteur.

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

Veilig werken is een belangrijk thema in de autobranche, vooral nu elektrische auto's steeds meer voorkomen. Het onderhoud van deze vervoersmiddelen vereist specifieke vaardigheden en procedures. Daarnaast blijft het onderhoud van de grootste groep - de traditionele brandstofauto's - een essentieel onderdeel van het werk. Hoe zorg je ervoor dat je risico's vermijdt? En hoe breng je veilig en gezond werken onder de aandacht? Daarover gaat het komende OOMT-webinar.

FNV vindt dat het tijd is voor aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden.

Onderhandelingen cao gestart, bonden eisen 7% loonsverhoging

Deze week zijn de onderhandelingen over de nieuwe cao voor medewerkers van onder meer auto-, truck- en fietsbedrijven van start gegaan.

De batterij-recyclingfabriek in Kuppenheim combineert   mechanische scheiding met hydro-metalurgische. "De mijn van de toekomst", zegt Mercedes-Benz over deze fabriek.

Batterijrecycling: 'Mijn van de toekomst' volgens Mercedes-Benz

Mercedes-Benz CEO Ola Källenius is overtuigd: "De EV is de toekomst van de persoonlijke mobiliteit. En de HV-batterij is de kern van die mobiliteit." Logisch dus dat Mercedes economisch én milieu verantwoord over de grondstoffen voor batterijen wil beschikken. Gevolg: binnen 18 maanden verrees op Mercedes 'standort' Kuppenheim een recyclingfabriek. Hoe dat werkt, batterijrecycling? Kijk maar.

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

Ruth Lokhorst van Autobedrijf Lokhorst-Zoet in Elburg liet onlangs een gastvrijheidscheck via OOMT doen om te kijken wat hun klanten ervaren en waar de verbeterpunten zitten. Dat kan veel waardevolle inzichten opleveren, ook als je juist een heel fijn bedrijf weet te runnen. "Ik zie genoeg dingen die verbeterd kunnen worden."

OOMT begeleidt en adviseert leermeesters voor succesvolle studenten

OOMT begeleidt en adviseert leermeesters voor succesvolle studenten

Om studenten succesvol hun opleiding af te laten ronden is de rol van een leermeester essentieel. Sinds afgelopen jaar richt een BBL-adviseur van OOMT zich op deze groep, waarbij hij in een driehoek werkt met het leerbedrijf, de student en het ROC. "Als een leermeester succesvol is, dan is de kans groter dat een student dat ook is."

Om leidend te zijn in elektrische auto’s wil Mercedes-Benz de elektromotor, de aansturing van de aandrijving en de batterij controleren en beheersen.

Mercedes eCampus: EV-aandrijflijn in eigen hand

Midden op hoofdvestiging Stuttgart-Untertürkheim opent Mercedes Benz zijn eCampus. Dat EV-ontwikkelingscentrum komt juist nu het gedaan is met de riante EV-subsidies op Mercedes' thuismarkt. En niet alleen daar. Is die eCampus daarmee weggegooid geld of juist een onmisbare toekomstpijler?

De proeffabriek op de Mercedes-Benz eCampus produceert electrodes, assembleert die in cellen en maakt die klaar voor gebruik.

Mercedes eCampus: hoe produceer je accucellen?

De proeffabriek op de Mercedes-Benz eCampus produceert zogenoemde prismatische accucellen. Die zijn opgebouwd als een stapel pakketjes van anodes, separators en kathodes in een metalen behuizing met elektrolyt. Hoe je die bouwt? Een recept in acht stappen.

Met een VR bril beleef je in een virtuele realiteit hoe de wereld van het autobedrijf er in de toekomst uit kan zien.

Opladen voor de toekomst: OOMT en innovatie in de AMT Kennistest

Nu de AMT Kennistest er op zit en de winnaars bekend zijn, blikken we terug met OOMT op hun ervaringen. Jessica Spithoven: "Wij vinden het leuk om met de AMT Kennistest mensen te prikkelen over onderwerpen waar ze misschien niet elke dag over nadenken."