Tijdens de Autotechnica-beurs in Brussel presenteerde Mercedes-Benz hun initiatief om het nijpende tekort aan autotechnici binnen de branche aan te pakken.
De autobranche, inclusief Mercedes-Benz, kampt met uitdagingen zoals vergrijzing, felle concurrentie op de arbeidsmarkt, een kloof tussen onderwijs en praktijk, en een voortdurend negatief imago onder jongeren. In antwoord hierop lanceerde het merk in 2017 het programma BePartOfUs, een combinatie van een wervingscampagne en een duaal leertraject. Het doel: het bruggen van de kloof tussen theorie en praktijk en het aantrekken van nieuw talent. Hoe werkt het?
Doorstromen naar Mercedes-Benz werkplaats
In België werkt Mercedes-Benz in het kader van BePartOfUs samen met opleider Educam aan een duaal leerprogramma, waar jaarlijks zo'n 50 jongeren aan beginnen. Opmerkelijk is dat 78% van de afgestudeerden een vaste aanstelling krijgt binnen een Mercedes-Benz werkplaats.
Scholieren wisselen werkzaamheden in de werkplaats af met lesdagen op school en in gespecialiseerde opleidingscentra. Onder toezicht voert de scholier diverse werkzaamheden uit zoals inspecties en onderhoudsbeurten aan personenauto’s en bedrijfswagens, de montage van accessoires en het klaarmaken van voertuigen voor aflevering aan klanten.
Niet alleen technische skills, ook communicatieve vaardigheden en werken in teamverband maken deel uit van het traject. De opleiding duurt drie jaar en wordt afgesloten met een erkend schooldiploma én met de titel van Gecertificeerd Onderhoudsmonteur van Mercedes-Benz.
TopClass
Voor Nederland en Vlaanderen biedt het merk sinds 2018 daarnaast het TopClass leertraject aan, voor graduaatsstudies (België) en mbo Niveau 3 en Niveau 4 (Nederland). Met TopClass ligt in België de focus op 18-plussers in de graduaatsopleiding Voertuigtechnieken. Dit is een tweejarige gespecialiseerde opleiding die zeer praktijkgericht is.
In Nederland richt TopClass zich specifiek op opleidingen niveau 3 en 4. Met TopClass lopen studenten tijdens hun opleiding stage in een Mercedes-Benz werkplaats in combinatie met vier intensieve trainingsonderdelen in een van de nationale trainingscentra (in Brussel en Nijkerk) en soft skills-opleidingen via onderwijsinstituut Censes.
Ook hier leidt het succesvol afleggen van het studietraject tot een diploma van de onderwijsinstelling en behaalt de student ook meteen het Mercedes-Benz Certificaat van Servicemonteur. Dit is volgens Mercedes-Benz voor de helft van de studenten het startpunt voor een loopbaan in één van hun werkplaatsen.
Onderhoud in universele kanaal
Naast het opleiden van technici voor de eigen servicepunten, streeft Mercedes-Benz ernaar om de kwaliteit van onderhoud binnen het universele kanaal te verhogen. Het PARTSpro-label en het B2B Connect-platform zijn hier voorbeelden van.
PARTSpro is een kwaliteitsgarantie voor de B2B-onderdelenbusiness van Mercedes-Benz aan onafhankelijke werkplaatsen en carrosseriebedrijven. Om het PARTSpro-label te behalen staan verschillende criteria centraal, zoals een dedicated team en een dagelijkse levering van onderdelen. Aan de hand van de negen criteria wordt de werking van de universeel op het vlak van onderdelen in kaart gebracht en worden actieplannen ontwikkeld om kwaliteit en professionalisme te realiseren en op lange termijn te waarborgen.
Op regelmatige tijdstippen worden werkprocessen door een externe auditeur aan een controle onderworpen. Daarna kan de betrokken Mercedes-Benz werkplaats steeds verder groeien om uiteindelijk op alle PARTSpro-criteria de vereiste score te halen. Dankzij het kwaliteitslabel weet de B2B-klant dat hij bij zijn universele garage aan het juiste adres is, zegt Mercedes.
B2B Connect
Een belangrijk platform binnen het PARTSpro-label is B2B Connect. Daarmee gaat de aftersales-wereld van Mercedes-Benz open voor onafhankelijke werkplaatsen en schadebedrijven met als centrale aanspreekpunt de Mercedes-Benz dealers. Via het online platform heeft de universele werkplaats toegang tot de onderdelencatalogus, het digitale serviceboekje, reparatiehandleidingen en diagnoseoplossingen. Ook vind je er speciaalgereedschap.
Het Duitse automerk heeft 184 officiële servicepunten in de Benelux. Voor de eigen technici worden in Brussel en Nijkerk technische trainingen verzorgd. Jaarlijks zijn dat circa 30 trainingen, waaraan zo'n 5000 technici deelnemen.