Auto Prof - AMT Live 2020: Schema-lezen, weet wat je meet!

Auto Prof - AMT Live 2020: Schema-lezen, weet wat je meet!
Schema met alle bedrading ingekleurd waarvan je de spanning vooraf kan bepalen.

Vaak wijst een foutcode de weg richting de oorzaak van een probleem. Handig voor een snelle diagnose, maar niet altijd voldoende. Dikwijls is het meten aan stekkers nodig. Is de voeding aanwezig? Is er een overgangsweerstand? Pak jij meteen de multimeter, scope of andere tool erbij? Of raadpleeg je eerst documentatie? Marco van Wijk vertelt je in een Kennissessie waarom dat laatste de beste stap is in Weet wat je meet!.

Al enige jaren is 'Back to Basics' een terugkerende rubriek in AMT in samenwerking met StichtingCOM. In deze rubriek gaan we terug naar de basis van autotechnische onderwerpen die we ooit allemaal op school geleerd hebben. Hoe doe je een V4-meting?Hoe zoek je een storing in LIN-bus?Back to basics: Stoeien met de laadstroom.

Begin bij de basis

Waarom we dit doen? Bij het stellen van een goede diagnose is het belangrijk niet de basis over het hoofd te zien. Heeft die module voeding en massa? Zijn er nog andere signalen nodig alvorens de module zijn werk goed kan doen?

De meest gebruikte aanpak: Meteen spanning, weerstanden en/of stroom gaan meten. Ok, en dan meet je een bepaalde hoeveelheid volts, ohms of ampères. En dan? Is dat goed. of juist niet?

Marco van Wijk is een van de docenten verenigd in StichtingCOM. Marco: "Als je meteen gaat meten kan je verstrikt raken in een lastige diagnose. Bepaal van te voren waar je gaat meten én wat je zou moeten meten op die plek. Wijkt het af, dan heb je direct aanleiding om verder te zoeken."

Kennissessie: Schema-lezen, weet wat je meet!

Na volle kennissessiezalen vorig jaar tijdens 'Diagnosestellen met Fuel trims' staat Marco op 11, 12 en 13 februari aanstaande opnieuw in een kennistheater. In zijn kennissessie richt Marco zich op het gebruik van elektrische schema's en meettechnieken om een diagnose te stellen. Daarbij komen verschillende soorten sensoren en actuatoren en hun (aanstuur)signalen aan bod. Doel? Je bewust maken van de belangrijke basis. "Met de juiste kennis weet je vooraf al wat je moet gaan meten en kan het diagnosestellen beginnen!"

Spreker Marco van Wijk

Marco van Wijk is docent autotechniek op een ROC. Hier geeft hij theorie, practicum en praktijklessen aan de toekomstige autotechnici. Voorheen was hij werkzaam als technisch specialist in de werkplaats. Anderhalf jaar geleden is hij afgestudeerd aan de HTS autotechniek (HAN Automotive). In zijn vrije tijd verdiept hij zich graag in de nieuwste technieken en werkt hij aan zijn grootste hobby: zijn website over autotechniek.


Meer Kennissessies?

Van 11 t/m 13 februari vindt de 2020-editie in Gorinchem plaats. Drie dagen lang automotive vakmanschap met standhouders, innovaties, demo's en natuurlijk een vol programma kennissessies. Daar ben je bij toch?

Registreer je gratis als gast van AMT via autoprof-amtlive.nl/tickets met registratiecode 2501.

Meten met de multimeter. In de praktijk krijgt de multimeter de voorkeur boven de scope. - Foto: Shutterstock

Multimeter of scope: wat is in de praktijk onmisbaar?

Elke autotechnicus die diagnose stelt, weet: meten is weten. Maar welke tools gebruiken we daarvoor? Het AMT garageforum geeft antwoord.

Verbrandingsmotoren spelen nog de hoofdrol in de universele werkplaats. Welke problemen komen het vaakst voor? - Foto: Shutterstock

Emissie en efficiency brandstofmotoren houdt de werkplaats bezig

Auto's met reguliere aandrijflijnen staan centraal in bijna 99% van alle onderwerpen op het AMT Garageforum. In ongeveer de helft van de gevallen is de motor het onderwerp van het topic, hierbij spelen nieuwe technieken een belangrijke rol. Nieuwe technieken die de emissies en het verbruik moeten terugdringen, welteverstaan.

Honda Insight met startproblemen | diagnose in de praktijk met AA-Equipment Support

Honda Insight met startproblemen | diagnose in de praktijk met...

AA-Equipment Support schiet te hulp bij een lastige diagnosecase: een Honda Insight met een langzaam startende motor. Kunnen de diagnosespecialisten deze slow starter sneller uit de startblokken krijgen?

Wie niet beter weet, zou denken dat het in de moderne werkplaats vooral om EV en hybride draait. Maar hoe zit het in de praktijk? Dat leert het AMT Garageforum. En: welke storingen zien de forumleden voorbij komen? - Foto: Shutterstock

EV en hybride op AMT Garageforum: welke storingen zien we in de...

Wie niet beter weet, zou denken dat het in de moderne werkplaats vooral om EV en hybride draait. Maar hoe zit het in de praktijk? Dat leert het AMT Garageforum. En: welke storingen zien de forumleden voorbij komen?

De KTS-diagnosetesters hebben nu ook features om aan EV’s te werken.

Bosch KTS diagnosetesters - Zwitsers zakmes voor de werkplaats

Diagnoseapparatuur is al jaren onmisbaar in de werkplaats. Wat je ermee kunt en welke merken je ermee kunt bedienen, is in hoge mate afhankelijk van de software in het apparaat. Dat is waar de Bosch KTS diagnosetesters in uitblinken, zo leren we bij een bezoek aan het Bosch opleidingscentrum in Brussel.

Iwan Kennis is diagnosetechnicus bij Autobedrijf Wout Bouman in Wijk en Aalburg. - Foto: Remco Lassche / Studio 38C

Column Iwan Kennis: 'Kennis is macht, maar niet gratis'

Diagnose blijft voor veel autobedrijven een lastig thema. Het kost tijd, je moet over veel kennis en de juiste tools beschikken, en het is lastig rendabel te maken. Gelukkig zijn er specialisten. Maar die moeten wel de kans krijgen hun investeringen in al die kennis en tools terug te verdienen, betoogt Iwan Kennis.

De KTS Truck-diagnosemodule voor bedrijfsvoertuigen werkt samen met de nieuwe ESI[tronic] Evolution software, waarvoor nu ook een geoptimaliseerde versie beschikbaar is. - Foto: Bosch

Bosch introduceert nieuwe KTS Truck-diagnosemodule voor...

Bosch introduceert de nieuwe KTS Truck-diagnosemodule en het OHW3-softwarepakket, waarmee werkplaatsen voor bedrijfsvoertuigen hun onderhoud en diagnose kunnen verbeteren.

De Opel Vivaro tijdens zijn debuut in 2019 op de autoshow in Brussel. - Foto: Shutterstock

Opgelost op Garageforum - Opel Vivaro met 'accukluchten'

Forumlid DeVylder kreeg een Opel Vivaro in de werkplaats met de 1.6 biturbo diesel, 5 jaar oud en net geen ton op de teller. De Vivaro heeft meermaals met een lege accu gestaan waardoor er geen fut meer in zit. Tijd voor een nieuwe accu en een check van het elektrische systeem. Een klusje waar onverwacht toch meerdere werkdagen aan op gingen.