Auto Prof - AMT Live 2020: Hoe pak je die lastige storing aan?

Auto Prof - AMT Live 2020: Hoe pak je die lastige storing aan?

Geen foutcodes maar toch blijft de auto kuren vertonen. Een ander autobedrijf heeft er zijn hoofd al over gebroken, en ook de dealer kwam er niet uit. Ver vandaan blijven? Of als een uitdaging aanpakken? Iwan Kennis lost de meest lastige storingen op. Hoe pakt hij zo'n storing aan? Welke tools gebruikt hij? En komt hij ook wel eens ergens niet uit? Leer van een topdiagnosetechnicus op 11, 12 en 13 februari aanstaande.

Iwan Kennis is werkzaam in de diagnosewerkplaats bij Autobedrijf Wout Bouman in Wijk en Aalburg. Je kent hem ook van AMT Garageforum, blogs en Diagnosetips in AMT.
Iwan lost samen met zijn collega’s lastige storingen, waar echt niemand meer uit komt, op. Hoe? Hij bespreekt de lastigste storingen tijdens zijn kennissessie op Auto Prof - AMT Live.

Iwan: "Het begint natuurlijk met de juiste kennis, tools en informatie. Ik ga veel praktijkstoringen doornemen tijdens mijn kennissessie. Wat was er aan de hand? Wat was er al aan de auto gedaan en hoe kwam ik tot de oplossing."

Duik samen met Iwan de diagnosepraktijk in. Laat je inspireren, maar stel ook vooral al je (relevante) vragen aan deze topdiagnosetechnicus. Dat kan op 11, 12 en 13 februari aanstaande in de Evenementenhal Gorinchem.

Spreker Iwan Kennis

Na de MTS motorvoertuigtechniek repareerde Iwan Kennis acht jaar klassieke Mini’s. Hij kreeg echter steeds meer interesse voor diagnose aan hedendaagse voertuigelektronica. Door middel van technische opleidingen, cursussen en heel veel zelfstudie is hij nu een diagnose specialist van hoog niveau. Hij werkt in het Diagnose Centrum van Autobedrijf Wout Bouman. Daar gaat hij fulltime de strijd aan met complexe storingen in voertuigen uit het hele land.


Meer Kennissessies?

Van 11 t/m 13 februari vindt de 2020-editie in Gorinchem plaats. Drie dagen lang automotive vakmanschap met standhouders, innovaties, demo's en natuurlijk een vol programma kennissessies. Daar ben je bij toch?

Registreer je gratis als gast van AMT via autoprof-amtlive.nl/tickets met registratiecode 2501.

Meten met de multimeter. In de praktijk krijgt de multimeter de voorkeur boven de scope. - Foto: Shutterstock

Multimeter of scope: wat is in de praktijk onmisbaar?

Elke autotechnicus die diagnose stelt, weet: meten is weten. Maar welke tools gebruiken we daarvoor? Het AMT garageforum geeft antwoord.

Verbrandingsmotoren spelen nog de hoofdrol in de universele werkplaats. Welke problemen komen het vaakst voor? - Foto: Shutterstock

Emissie en efficiency brandstofmotoren houdt de werkplaats bezig

Auto's met reguliere aandrijflijnen staan centraal in bijna 99% van alle onderwerpen op het AMT Garageforum. In ongeveer de helft van de gevallen is de motor het onderwerp van het topic, hierbij spelen nieuwe technieken een belangrijke rol. Nieuwe technieken die de emissies en het verbruik moeten terugdringen, welteverstaan.

Honda Insight met startproblemen | diagnose in de praktijk met AA-Equipment Support

Honda Insight met startproblemen | diagnose in de praktijk met...

AA-Equipment Support schiet te hulp bij een lastige diagnosecase: een Honda Insight met een langzaam startende motor. Kunnen de diagnosespecialisten deze slow starter sneller uit de startblokken krijgen?

Wie niet beter weet, zou denken dat het in de moderne werkplaats vooral om EV en hybride draait. Maar hoe zit het in de praktijk? Dat leert het AMT Garageforum. En: welke storingen zien de forumleden voorbij komen? - Foto: Shutterstock

EV en hybride op AMT Garageforum: welke storingen zien we in de...

Wie niet beter weet, zou denken dat het in de moderne werkplaats vooral om EV en hybride draait. Maar hoe zit het in de praktijk? Dat leert het AMT Garageforum. En: welke storingen zien de forumleden voorbij komen?

De KTS-diagnosetesters hebben nu ook features om aan EV’s te werken.

Bosch KTS diagnosetesters - Zwitsers zakmes voor de werkplaats

Diagnoseapparatuur is al jaren onmisbaar in de werkplaats. Wat je ermee kunt en welke merken je ermee kunt bedienen, is in hoge mate afhankelijk van de software in het apparaat. Dat is waar de Bosch KTS diagnosetesters in uitblinken, zo leren we bij een bezoek aan het Bosch opleidingscentrum in Brussel.

De bypassklep is uitgerust met een dubbele potentiometer die ten opzichte van elkaar tegengesteld werken. Gaat de ene omhoog, dan gaat de andere omlaag; van 0,5V tot 4,5V en van 4,5V naar 0,5V.

Nissan Note met foutcodes op smoorklep | GMTO Storingsdiagnose in de...

Bij de praktische ondersteuning van GMTO wordt een Nissan Note uit 2015 met 1.2 viercilinder benzinemotor aangeboden. De auto genereert foutcodes op de laaddruk-bypassklep. Het autobedrijf krijgt de storing niet verholpen, de diagnosespecialisten van GMTO wel? En wat heeft verwachtingsmanagement hiermee te maken?

Aircocompressorgarantiecases: als het leergeld toch al betaald is, kunnen we er maar beter van leren

Aircocompressor vervangen? Voorkom herhalingsbezoek. Deel 3:...

Vaak gaat het goed, maar soms gaat het mis in de montage van de aircocompressor. Vervelend, maar als het leergeld toch al betaald is, kunnen we er maar beter van leren. Nissens-garantiespecialist Marcel van der Cruijsen bespreekt vier garantiecases.

Als je een aircocompressor vervangt kan je één keer een factuur maken. Nissens-garantiespecialist Marcel van der Cruijsen helpt te voorkomen dat die nieuwe compressor er na korte tijd zo uitziet.

Aircocompressor vervangen? Voorkom herhalingsbezoek! Deel 2:...

Als je de aircocompressor vervangt kan je één keer een factuur maken. Reparaties aan het aircosysteem doe je dus maar beter in één keer goed. Nissens-garantie-expert Marcel van der Cruijsen geeft praktische tips. In deel 2 bespreekt hij de analyse van de defecte aircocompressor.