Hoe radarsensoren ons rijdend leven makkelijker maken

Hoe radarsensoren ons rijdend leven makkelijker maken

Iedereen kent ze wel: rijhulpsystemen in de auto. Systemen met radarsensoren die ons rijdend leven makkelijker, comfortabeler en veiliger moeten maken. Welke toepassingen kennen we inmiddels, wat is er verkrijgbaar en wat is de link met diagnose?

Bij het begrip 'radar' denk je misschien in de eerste plaats aan de lucht- of scheepvaart. Daar zijn deze systemen al jaren bekend en bewezen. 'Radar' is de afkorting van 'Radio Detection and Ranging' en betekent vrij vertaald 'radiodetectie en afstandsmeting'. Dit wil zeggen dat een radartoestel gebundelde elektromagnetische golven in lichtsnelheid zendt, de zogenaamde primaire signalen. Als deze golven op een object stoten, worden ze als echo's (secundaire signalen) gereflecteerd en door het systeem ontvangen en geanalyseerd. In de analyse-elektronica van het systeem kunnen dan richting, afstand en snelheid worden bepaald.

Toename in systemen met radarsensoren

Radarsensoren worden gebruikt voor afstandsmeting in bestuurdersassistentiesystemen aan voor- en achterzijde. Systemen als Adaptive Cruise Control zijn al enige jaren gemeengoed in veel moderne voertuigen. In het kader van de verdere vergroting van de veiligheid en het voorkomen van ongevallen, zijn ook systemen aan de achterzijde steeds meer in de spotlight komen te staan. Omdat in het algemeen de interesse en ontwikkeling is toegenomen, is het onderwerp radarsensoren niet alleen maar weggelegd voor merkgarages maar zullen ook universele garages er steeds meer mee te maken krijgen.

Toepassingen van deze sensoren

De meest veel voorkomende toepassingsgebieden zijn:

  • Bewaking van de dode hoek: waarschuwt de bestuurder als er een ander voertuig in zijn dode hoek zit.
  • Lane assist: zorgt ervoor dat de bestuurder op een veilige manier van rijstrook kan wisselen.
  • Precrash-systeem achterzijde: dit systeem observeert van achteren naderende voertuigen en activeert bij acuut botsingsgevaar. veiligheidsmaatregelen, zoals airbags en autogordels.
  • Uitparkeerassistent: deze assistent waarschuwt de bestuurder bij het uitparkeren voor naderende voertuigen.
  • Voertuig-uitstapassistent: dit systeem bewaakt het bereik rechts en links van de voertuigdeuren, zowel aan bestuurders- als aan bijrijderszijde, voor en achter.

Pionier in radarsensoren

Hella produceert al meer dan tien jaar radarsensoren in het bereik van 24 GHz-smalband. Al in 2005 paste het bedrijf de eerste generatie 24 GHz-radarsensoren seriematig toe. De sensoren zijn geschikt voor inmiddels welbekende functies zoals herkenning van de dode hoek, lane assist en hulp bij achteruit uitparkeren.

De radarsensor registreert snelheids-, hoek- en afstandsinformatie van objecten in een bereik tot 70 meter achter het voertuig en analyseert deze. Al vanaf de eerste generatie wordt hier de modulatiemethode LFMSK (Linear Frequency Modulation Shift Keying) gebruikt. Met behulp van deze methode kunnen afstand en relatieve snelheid van meerdere doelen met slechts één signaal (chirp) worden geregistreerd en bepaald.

In de derde radargeneratie wordt een verder ontwikkelde FMvariant gebruikt, waarbij de modulatiebandbreedte is beperkt tot max. 200 MHz. Het systeem werkt met een gemiddeld zendvermogen van 13 dBm (EIRP) in een frequentieband tussen 24,05 en 24,25 GHz. De hieruit resulterende ruimtelijke resolutie van 0,75 m is geschikt voor de gerealiseerde achterzijde-functies. Voor de hoekbepaling wordt hier de monopuls-methode gebruikt. Het systeem voert op basis van specifieke signaalverwerkingsmethoden een fasevergelijking uit van de radarreflexies via de verschillende ontvangstvertakkingen.

In de vierde generatie radarsensoren is een extra veiligheidsfunctie geïntegreerd: de uitstapassistent. Daarmee kunnen gevaarlijke situaties zoals voorbij rijdende voertuigen vroegtijdig, vóór het uitstappen worden herkend en de inzittenden worden gewaarschuwd.

Goede diagnose en kalibratie onmisbaar

De systeemfuncties van bijvoorbeeld een rijstrookwisselassistent worden constant bewaakt. Optredende fouten worden in het foutgeheugen van de regeleenheid geregistreerd en kunnen met een diagnoseapparaat worden uitgelezen. Naargelang het systeem kunnen nog andere parameters worden weergegeven en worden geraadpleegd om fouten op te sporen.

Om een veilige werking van een rijstrookwisselassistent te garanderen, moet deze na de volgende werkzaamheden worden aangepast:

  • Als een of beide regeleenheden zijn vervangen.
  • Als er reparatiewerkzaamheden aan de carrosserie aan de achterzijde zijn uitgevoerd.
  • Als er een verandering van de positie van de achterbumper is uitgevoerd.
  • Bij verandering van de montagepositie van de regeleenheden door montage en demontage.

Om het systeem te kalibreren, zijn behalve een diagnoseapparaat ook een Doppler-generator en een kalibratieplaat nodig. De testinstrumenten worden volgens de voorschriften van de fabrikant achter het voertuig uitgelijnd. De Doppler-generator simuleert een zich bewegend object. Het kalibratieproces wordt door het diagnoseapparaat gestart en volgens de vastgelegde werkstappen uitgevoerd. Binnen dit volautomatische proces herkent de regeleenheid de vereiste correctiewaarden uit de werkelijke en gewenste positie en slaat deze voor toekomstige afstandsmetingen op.

OE-competence meets diagnostics

Omdat Hella OE-leverancier is van radarsensoren en tevens met Hella Gutmann Solutions een uitgekiend assortiment heeft aan diagnose en kalibratie apparaten, zijn parts en tools uitstekend op elkaar ingespeeld. De combinatie van het gebruik van onze radarsensoren, de diagnose stellen via een mega macs tester en het kalibreren met onze beproefde CSC-Tool zorgt ervoor dat je altijd een maximaal resultaat boekt in de werkplaats.

Voor meer uitgebreide info over radarsensoren, diagnose tools, concrete probleemoplossingen maar ook online trainingen, ga naar www.hellatechworld.nl.

Dit artikel is gesponsord door Hella. 

Foto: ANP / Hollandse Hoogte / Stock Images Zeeland

Valeo Tech Academy schoolt je bij op gebied van EV en ADAS

Valeo Tech Academy biedt technici trainingen in EV- en ADAS-reparaties met digitale modules en praktijkgerichte simulatoren.

Jan-Paul Poldervaart, de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions: “Zolang de overheid een inconsistent beleid voert, zal het een uitdaging blijven om nieuwe en tweedehands EV’s aan de man te brengen.”

De klantreis moet kort en aangenaam zijn

Jan-Paul Poldervaart is de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions, bekend van occasionsites als AutoTrack, Gaspedaal.nl en AutoWereld.nl. Als schakel tussen het autobedrijf en de consument is het zijn missie om het koopproces zo goed mogelijk te stroomlijnen.

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

Veilig werken is een belangrijk thema in de autobranche, vooral nu elektrische auto's steeds meer voorkomen. Het onderhoud van deze vervoersmiddelen vereist specifieke vaardigheden en procedures. Daarnaast blijft het onderhoud van de grootste groep - de traditionele brandstofauto's - een essentieel onderdeel van het werk. Hoe zorg je ervoor dat je risico's vermijdt? En hoe breng je veilig en gezond werken onder de aandacht? Daarover gaat het komende OOMT-webinar.

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

Ruth Lokhorst van Autobedrijf Lokhorst-Zoet in Elburg liet onlangs een gastvrijheidscheck via OOMT doen om te kijken wat hun klanten ervaren en waar de verbeterpunten zitten. Dat kan veel waardevolle inzichten opleveren, ook als je juist een heel fijn bedrijf weet te runnen. "Ik zie genoeg dingen die verbeterd kunnen worden."

Zo ziet verontreiniging door koelvloeistof in een EGR-koeler eruit

Koelvloeistof in het uitlaatsysteem: een serieus probleem - maar wat...

Het probleem van koelvloeistof in het uitlaatsysteem is een serieuze kwestie, vooral als er een turbo in het spel is. Gewaarschuwd door eerdere berichten over dit onderwerp, vermoedt een ervaren monteur dat hij alert te werk moet gaan bij een Volkswagen Golf 1.5 TSI uit 2018. Bij een korte inspectie zag hij namelijk in het uitlaatsysteem sporen van vermoedelijk koelvloeistof. Hoe kan dat en nog belangrijker: hoe los je het op?

Hoe AD Garage de groei van Bergmans Auto's versnelt

Hoe AD Garage de groei van Bergmans Auto's versnelt

Stel je een krachtig trio voor van distributeur, grossier en garagebedrijf. Samen vormen ze een drietrapsraket naar succes en dat is precies wat Doyen Auto, Autodistribution en AD Garage doen. Tom Bergmans van Bergmans Auto's in Veldhoven legt uit hoe AD Garage hem helpt groeien.

Hella Gutmann en VARTA Automotive willen samen de efficiëntie van werkplaatsen op het gebied van batterijservice te verbeteren. - Foto: Hella

Accudiagnose in de werkplaats sneller en beter door samenwerking...

VARTA en Hella Gutmann Solutions bundelen krachten om de accudiagnose in werkplaatsen te optimaliseren. Samen ontwikkelen ze diagnose-oplossingen die de efficiëntie en nauwkeurigheid van batterijservice verhogen.

Rogier Roet, formulemanager van AutoFirst.

AutoFirst: topservice en efficiënte bedrijfsvoering

AutoFirst komt uit het BOVAG ROSA onderzoek als een van de best gewaardeerde garageformules van Nederland. Dankzij effectieve marketingondersteuning en een modulaire aanpak helpt AutoFirst autobedrijven met een hogere klanttevredenheid, een betere bedrijfsvoering en personeelswerving. Hoe doet AutoFirst dat?