Zijn hybride auto's veiliger dan normale auto's?

Zijn hybride auto's veiliger dan normale auto's?

Hybride auto's hebben zowel een verbrandingsmotor als een elektrische motor. Auto's met elektromotor worden alsmaar populairder. De auto's zien we dan ook steeds meer op de wegen verschijnen.

Terwijl het kopen van een hybride auto enkele jaren geleden nog flink werd afgeraden, zijn de auto’s nu niet meer weg te denken uit het straatbeeld. De auto’s hebben een aantal voordelen ten opzichte van auto’s die alleen een verbrandingsmotor hebben. Zijn de auto’s echter ook veiliger dan reguliere auto’s?

De veiligheid van een hybride auto

Auto’s met een elektromotor hebben niet alleen een verbrandingsmotor, maar ook een accu. Er is onderzoek gedaan of de accu na een crash eerder vlam vat dan de reguliere verbrandingsmotor. Dit is niet het geval, maar dankzij de accu kunnen er bij een brand wel giftige dampen vrijkomen. De vlammen die dankzij de accu zouden kunnen ontstaan na een crash, verspreiden zich echter wel minder snel. Een hybride auto heeft zowel een reguliere verbrandingsmotor en een accu.

Maar wat betekent dit voor de veiligheid? Tegenwoordig wordt er goed op brandgevaar gelet. De hybride auto’s hebben zich op dit gebied flink ontwikkeld. Hier hoef je tegenwoordig dan ook niet heel bang meer voor te zijn.

Uit een onderzoek uit 2011 blijkt dat passagiers minder risico lopen om gewond te raken met een hybride auto. Uit het onderzoek, uitgevoerd door The Highway Loss Data Institute, blijkt dat het extra gewicht van de auto’s voor extra veiligheid zorgt. De auto’s wegen zwaarder dan de varianten zonder elektromotor. De kans op verwondingen zou zelfs 25% lager zijn dan bij auto’s zonder elektromotor. Dit is natuurlijk een goede reden om voor zo’n auto te kiezen.

Is het kopen van een hybride slim?

Moet je een hybride kopen puur omdat dit veiliger zou zijn? Deze keuze is natuurlijk geheel aan de consument. Echter de auto’s hebben ook een aantal andere voordelen. Zo hebben ze bijvoorbeeld een milieuvriendelijk imago, iets dat tegenwoordig steeds belangrijker wordt. Bovendien wordt ook veel minder betaald aan brandstofkosten, doordat de auto’s ook op elektriciteit kunnen rijden.

De hybride auto’s hebben echter ook een nadeel: de autoverzekering is vaak duurder, doordat de auto’s een hogere aanschafwaarde hebben. Bovendien houden de verzekeraars er ook rekening mee dat eventuele reparatiekosten waarschijnlijk hoger zullen liggen. Een autoverzekering afsluiten mag dan misschien wel minder voordelig zijn met deze auto’s, maar de maandelijkse kosten zullen al met al waarschijnlijk wel een stuk lager liggen dan bij een auto met verbrandingsmotor.

Dit artikel is gesponsord door Lequal. 

Jan-Paul Poldervaart, de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions: “Zolang de overheid een inconsistent beleid voert, zal het een uitdaging blijven om nieuwe en tweedehands EV’s aan de man te brengen.”

De klantreis moet kort en aangenaam zijn

Jan-Paul Poldervaart is de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions, bekend van occasionsites als AutoTrack, Gaspedaal.nl en AutoWereld.nl. Als schakel tussen het autobedrijf en de consument is het zijn missie om het koopproces zo goed mogelijk te stroomlijnen.

Een particulier biedt op Marktplaats twee koplampunits van een Porsche Cayenne. Hoe weet je dat ze niet van diefstal afkomstig zijn?

Geen DOL? Burgemeester berispt autobedrijf

Eerst een bezoekje van twee BOA's, daarna een 'Bestuurlijke waarschuwing' van de gemeente op de mat. Het overkwam een klein autobedrijf in de omgeving Rotterdam. Reden: geen inschrijving in het 'Digitaal Opkopers Loket'. In het wat? Wat is hier aan de hand? En wat betekent dat voor autobedrijven?

Wie niet beter weet, zou denken dat het in de moderne werkplaats vooral om EV en hybride draait. Maar hoe zit het in de praktijk? Dat leert het AMT Garageforum. En: welke storingen zien de forumleden voorbij komen? - Foto: Shutterstock

EV en hybride op AMT Garageforum: welke storingen zien we in de...

Wie niet beter weet, zou denken dat het in de moderne werkplaats vooral om EV en hybride draait. Maar hoe zit het in de praktijk? Dat leert het AMT Garageforum. En: welke storingen zien de forumleden voorbij komen?

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

Veilig werken is een belangrijk thema in de autobranche, vooral nu elektrische auto's steeds meer voorkomen. Het onderhoud van deze vervoersmiddelen vereist specifieke vaardigheden en procedures. Daarnaast blijft het onderhoud van de grootste groep - de traditionele brandstofauto's - een essentieel onderdeel van het werk. Hoe zorg je ervoor dat je risico's vermijdt? En hoe breng je veilig en gezond werken onder de aandacht? Daarover gaat het komende OOMT-webinar.

FNV vindt dat het tijd is voor aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden.

Onderhandelingen cao gestart, bonden eisen 7% loonsverhoging

Deze week zijn de onderhandelingen over de nieuwe cao voor medewerkers van onder meer auto-, truck- en fietsbedrijven van start gegaan.

Niels Smelter: “De service van AA-Equipment Support is uitstekend; een betrouwbare partner.”

Launch X-431 optimaliseert werkplaats-efficiëntie

Niels en Saskia Smelter namen in 2017 het bedrijf van hun (schoon)vader over. Sindsdien concentreren zij zich als ervaren universele garagisten op het wagenpark van Hengelo en omgeving, én op kampeerauto's. Auto en Camper Smelter beschikt sinds 2019 zelfs over een eigen werkplaats en stallingsruimte voor campers. Waarom kiest Niels voor het Launch X-431 diagnoseapparaat?

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

Ruth Lokhorst van Autobedrijf Lokhorst-Zoet in Elburg liet onlangs een gastvrijheidscheck via OOMT doen om te kijken wat hun klanten ervaren en waar de verbeterpunten zitten. Dat kan veel waardevolle inzichten opleveren, ook als je juist een heel fijn bedrijf weet te runnen. "Ik zie genoeg dingen die verbeterd kunnen worden."

Zo ziet verontreiniging door koelvloeistof in een EGR-koeler eruit

Koelvloeistof in het uitlaatsysteem: een serieus probleem - maar wat...

Het probleem van koelvloeistof in het uitlaatsysteem is een serieuze kwestie, vooral als er een turbo in het spel is. Gewaarschuwd door eerdere berichten over dit onderwerp, vermoedt een ervaren monteur dat hij alert te werk moet gaan bij een Volkswagen Golf 1.5 TSI uit 2018. Bij een korte inspectie zag hij namelijk in het uitlaatsysteem sporen van vermoedelijk koelvloeistof. Hoe kan dat en nog belangrijker: hoe los je het op?