Belangrijk: volg de reparatievoorschriften. Maar waarom?

Belangrijk: volg de reparatievoorschriften. Maar waarom?

Om autoschades veilig te kunnen herstellen, moeten reparaties uitgevoerd worden volgens de reparatievoorschriften van de fabrikant. Dat klinkt toch logisch? Maar waarom gaat het dan zo vaak mis? VOC heeft de oplossing.

Het gaat vaak mis, omdat merkgerichte reparatievoorschriften soms helemaal niet logisch lijken. Een voorbeeld. Autofabrikanten schrijven voor dat je bij een aanrijding de schokbrekertoren moet controleren op haarscheurtjes, als de schade in een bepaalde zone zit. Maar er is een automerk dat bij sommige modellen voorschrijft dat die schokbrekertorens sowieso vervangen moet worden, ook als er geen enkele beschadiging zichtbaar is aan de schokbrekertoren. Dat lijkt behoorlijk overdreven en je zou zelfs in de verleiding kunnen komen om die schokbrekertoren dan maar niet te vervangen. Niet verstandig. VOC-trainer Wim Meeldijk kent de reden. “Ik heb zo’n auto gezien waarvan de schokbrekertoren met schokbreker en al dwars door de motorkap ging.”

Ook als je twijfelt

Elk automerk en elk model heeft eigen reparatievoorschriften.
Elk automerk en elk model heeft eigen reparatievoorschriften.

In een nieuwe cursus laat VOC de schadeherstellers, autoschadetechnici en medewerkers van schadeherstelbedrijven het belang inzien van het werken met merkgerichte reparatievoorschriften. De cursus laat zien waar je die voorschriften kunt vinden, hoe je ze moet gebruiken en legt uit dat autofabrikanten tot bepaalde reparatievoorschriften komen op grond van bijvoorbeeld dynamische belastingen en crashtesten.

Wim: “Je kunt als schadehersteller niet weten of voorzien wat het effect is van de dynamische belasting op een niet-zichtbare beschadiging. Je twijfelt misschien aan de noodzaak van zo’n voorschrift, maar het is toch belangrijk dat je de merkgerichte voorschriften volgt.”

Hoe weet je dat?

Een van de zaken die je leert tijdens de VOC-cursus is dat je niet op de stoel van de fabrikant moet gaan zitten. Je kunt namelijk niet overzien wat de gevolgen zijn van een deelreparatie op de verkeerde plek.

Op sommige B-stijlen mag je aan de binnenkant een extra versterking aanbrengen om een deelreparatie te stabiliseren. Dat moet je lijmen en puntlassen, maar ter hoogte van de gordelbevestiging mag je beslist niet lassen. Zou je dat wel doen dan is de kans bij een aanrijding groot dat de B-stijl precies op dat punt knikt. En dat is toevallig wel op hoofdhoogte. Hoe je dat moet weten? Door de merkgerichte reparatievoorschriften te volgen.

Meer vervangen dan logisch lijkt

Vinden en gebruiken van reparatievoorschriften.
Vinden en gebruiken van reparatievoorschriften.

Autofabrikanten geven aan waar je wel en geen deelreparatie mag uitvoeren. Als het niet mag, dan geeft de fabrikant exact aan met snijlijnen welk deel je dan wel zou moeten vervangen. Dat deel is vaak veel groter en kan zelfs onnodig groot lijken. Autofabrikanten doen dat niet alleen vanwege de crashveiligheid, die anders niet meer gewaarborgd kan worden, maar het kan ook zijn dat er verstevigingen onder dat deel zitten of akoestische schuimen, die je helemaal moet vervangen.

Belang van parate kennis neemt af

Elk automerk en elk model heeft eigen reparatievoorschriften. Die reparatievoorschriften kunnen ook nog eens per bouwjaar verschillen. Wat in het ene modeljaar niet mag, is in het volgende modeljaar verplicht. Of andersom. De hoeveelheid reparatievariaties neemt zo snel toe, dat reparatiemethoden voor schadeherstellers niet meer uit hun hoofd te leren zijn. Parate kennis over de exacte reparatievoorschriften voor een specifieke auto is daarom ook niet meer zo belangrijk. Maar de vaardigheden, zoals het opzoeken en interpreteren van informatie, weegt wel veel zwaarder. En dat is precies waar de nieuwe VOC-cursus over merkgerichte reparatievoorschriften over gaat.

Weet waar je zoeken moet

Je moet weten waar je moet zoeken. Schadeherstellers moeten zich daarom een zekere zelfredzaamheid aanleren om de merkgerichte reparatievoorschriften te vinden. Er zijn namelijk verschillende aanbieders, variërend van de lokale dealer (met een hopelijk kundige onderdelenman) tot een wirwar van websites. Elk automerk is verplicht de informatie op internet te delen, maar het kan een hele studie vergen om de juiste auto te vinden. Bovendien moet je een account aanmaken, inloggen en dan betaal je - afhankelijk van het automerk - tussen de 2 en 16 euro per uur om toegang te krijgen tot de merk- en type-specifieke reparatievoorschriften. Al deze aanbieders komen in de VOC-cursus langs.

Dossiervorming en bewijslast

Deelnemers aan de nieuwe cursus
Deelnemers aan de nieuwe cursus.

De VOC-cursus gaat ook in op het interpreteren van bepaalde symbolen, die bij verschillende automerken andere betekenissen kunnen hebben en er is aandacht voor de meest voorkomende Duitse en Engelse terminologie. Ook de bewijslast komt aan bod. Als je kunt aantonen dat je een reparatie hebt uitgevoerd volgens de geldende voorschriften, voorkom je discussie achteraf. Voor de werkgevers is de bewijslast daarom van belang om eventuele schadeclaims te voorkomen.

Programma met theorie en praktijk

De VOC-cursus is heel geschikt voor schadeherstellers, autoschadetechnici en medewerkers van schadeherstelbedrijven. Het programma bestaat uit een theorie- en praktijkdeel. De theorie gaat over verbindingstechnieken, snijlijnen en symbolen, over de websites van de autofabrikanten en over dossiervorming. In het praktijkgedeelte wordt de leerstof geoefend en besproken, zodat de deelnemers ook van elkaar leren; een goede VOC-traditie.

Na de cursus heb je een half jaar toegang tot de online leeromgeving en kun je filmpjes terugkijken, bijvoorbeeld hoe je bij verschillende automerken een account aanmaakt en reparatievoorschriften opzoekt. VOC geeft de cursus zelfs op locatie, zodat alle medewerkers van het bedrijf begeleiding in hun eigen werkomgeving krijgen. Informatie en inschrijven kan via 0252 - 242322 en klantcontact@voc.nl.

Het belang van een merkgericht voorschrift

Een autofabrikant schrijft voor dat bij een schade aan de voorzijde alleen de voorste 20 centimeter van de langsdrager vervangen mag worden. Is de schade groter, dan moet de hele langsdrager vervangen worden. Er is een reparatiedeel met een lengte van 60 cm beschikbaar, maar daarvan mag dus alleen de voorste 20 cm worden gebruikt; de rest dient als ‘vlees’.

VOC-trainer Wim Meeldijk: “Maar iemand heeft dit reparatiedeel gebruikt om een schade op 40 cm te repareren, omdat het goedkoper was dan de hele langsdrager. Helaas is die auto later opnieuw betrokken bij een ongeval. Door de verkeerde reparatie absorbeerde de auto de klap veel sneller dan normaal, waardoor de gordelspanners en airbags een fractie te laat afgingen. Inmiddels is bewezen dat de dwarslaesie die de bestuurder opliep een gevolg was van deze verkeerde reparatie. Zo belangrijk zijn merkgerichte reparatievoorschriften dus.”

Dit artikel is gesponsord door VOC.

Meten met de multimeter. In de praktijk krijgt de multimeter de voorkeur boven de scope. - Foto: Shutterstock

Multimeter of scope: wat is in de praktijk onmisbaar?

Elke autotechnicus die diagnose stelt, weet: meten is weten. Maar welke tools gebruiken we daarvoor? Het AMT garageforum geeft antwoord.

Verbrandingsmotoren spelen nog de hoofdrol in de universele werkplaats. Welke problemen komen het vaakst voor? - Foto: Shutterstock

Emissie en efficiency brandstofmotoren houdt de werkplaats bezig

Auto's met reguliere aandrijflijnen staan centraal in bijna 99% van alle onderwerpen op het AMT Garageforum. In ongeveer de helft van de gevallen is de motor het onderwerp van het topic, hierbij spelen nieuwe technieken een belangrijke rol. Nieuwe technieken die de emissies en het verbruik moeten terugdringen, welteverstaan.

Jan-Paul Poldervaart, de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions: “Zolang de overheid een inconsistent beleid voert, zal het een uitdaging blijven om nieuwe en tweedehands EV’s aan de man te brengen.”

De klantreis moet kort en aangenaam zijn

Jan-Paul Poldervaart is de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions, bekend van occasionsites als AutoTrack, Gaspedaal.nl en AutoWereld.nl. Als schakel tussen het autobedrijf en de consument is het zijn missie om het koopproces zo goed mogelijk te stroomlijnen.

Wie niet beter weet, zou denken dat het in de moderne werkplaats vooral om EV en hybride draait. Maar hoe zit het in de praktijk? Dat leert het AMT Garageforum. En: welke storingen zien de forumleden voorbij komen? - Foto: Shutterstock

EV en hybride op AMT Garageforum: welke storingen zien we in de...

Wie niet beter weet, zou denken dat het in de moderne werkplaats vooral om EV en hybride draait. Maar hoe zit het in de praktijk? Dat leert het AMT Garageforum. En: welke storingen zien de forumleden voorbij komen?

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

Veilig werken is een belangrijk thema in de autobranche, vooral nu elektrische auto's steeds meer voorkomen. Het onderhoud van deze vervoersmiddelen vereist specifieke vaardigheden en procedures. Daarnaast blijft het onderhoud van de grootste groep - de traditionele brandstofauto's - een essentieel onderdeel van het werk. Hoe zorg je ervoor dat je risico's vermijdt? En hoe breng je veilig en gezond werken onder de aandacht? Daarover gaat het komende OOMT-webinar.

De KTS-diagnosetesters hebben nu ook features om aan EV’s te werken.

Bosch KTS diagnosetesters - Zwitsers zakmes voor de werkplaats

Diagnoseapparatuur is al jaren onmisbaar in de werkplaats. Wat je ermee kunt en welke merken je ermee kunt bedienen, is in hoge mate afhankelijk van de software in het apparaat. Dat is waar de Bosch KTS diagnosetesters in uitblinken, zo leren we bij een bezoek aan het Bosch opleidingscentrum in Brussel.

Niels Smelter: “De service van AA-Equipment Support is uitstekend; een betrouwbare partner.”

Launch X-431 optimaliseert werkplaats-efficiëntie

Niels en Saskia Smelter namen in 2017 het bedrijf van hun (schoon)vader over. Sindsdien concentreren zij zich als ervaren universele garagisten op het wagenpark van Hengelo en omgeving, én op kampeerauto's. Auto en Camper Smelter beschikt sinds 2019 zelfs over een eigen werkplaats en stallingsruimte voor campers. Waarom kiest Niels voor het Launch X-431 diagnoseapparaat?

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

Ruth Lokhorst van Autobedrijf Lokhorst-Zoet in Elburg liet onlangs een gastvrijheidscheck via OOMT doen om te kijken wat hun klanten ervaren en waar de verbeterpunten zitten. Dat kan veel waardevolle inzichten opleveren, ook als je juist een heel fijn bedrijf weet te runnen. "Ik zie genoeg dingen die verbeterd kunnen worden."