“Eh…, vragen over de APK… die heb ik regelmatig. Maar juist nu schieten ze me net even niet te binnen.” Heel herkenbaar. Dus maakten wij alvast een lijstje van 10 vragen. Daar kan je die van jou zo aan toevoegen. We beginnen met het uitlezen van de brandstofverbruiksmeter.
Scannen brandstofverbruik
Vraag 1: Vanaf 20 mei 2023 moeten verbruiksdata van personenauto’s en lichte bedrijfsauto’s met DET vanaf 1-1 2021 bij de APK 2 worden geüpload naar het Europees Milieu Agentschap.
Is daar extra apparatuur voor nodig of kan de diagnosetester dit?
Vraag 2: Geldt het ook voor batterij-elektrische auto’s? En voor plug-in hybrides?
Vraag 3: Hoe gaat het uploaden naar het EMA?
Vraag 4: Zijn brandstofgegevens privacygevoelige data? Is er toestemming van de voertuigeigenaar nodig voor het uploaden daarvan? Wat doe je als de eigenaar die toestemming weigert?
Deeltjestest
Volgende onderwerp, de deeltjesteller. Na een halfjaar uitstel zijn we nu begonnen met de deeltjestest in de APK.
Vraag 5: Hoeveel procent van de APK 2-erkenninghouders heeft nu een deeltjesteller?
Vraag 6: Gaat het goed met de deeltjestest? Waar zitten de valkuilen? Stuiten de steekproefcontroleurs op onverwachte zaken? Welke?
Vraag 7: Bij een voertuig met twee uitlaten zijn er twee mogelijkheden:
1 Het voertuig heeft voor iedere uitlaat een eigen roetfilter, dan moet je beide uitlaten controleren;
2 Het voertuig heeft 1 roetfilter, dan volstaat controle in 1 uitlaat.
Hoe weet je of een voertuig meerdere roetfilters heeft?
Vraag 8: Voor auto’s met ‘Roetfilter: ja’ in het raadpleegscherm komt de EOBD-test te vervallen. Had dat niet een goede aanvulling kunnen zijn op de deeltjestest?
Elektrische voertuigen
Dan de EV’s, de elektrische voertuigen. Hun aantal groeit nog steeds fors, dus de APK-keurmeester ziet er geleidelijk meer en meer.
Vraag 9: Een BEV heeft geen uitlaat. Dat maakt emissie testapparatuur overbodig. Komt er een aparte erkenning voor bedrijven die alleen EV’s keuren? Wanneer? En kunnen we meer van dit soort deelerkenningen verwachten?
Vraag 10: We kennen artikel 5.2.12a over de onderdelen van de elektrische aandrijflijn. Dat artikel gaat over dingen als ‘deugdelijke bevestiging’, ‘niet beschadigd’ en ‘geen lekkage’. Het gaat niet over het functioneren van die aandrijflijn. Toch kan dat wel de verkeersveiligheid in gevaar brengen. Zo kan een gedegradeerde batterij van een EV er al bij een nog redelijke SoC acuut mee stoppen. (Zoals ook de batterij van een ouder mobieltje ineens uit kan vallen.) Zou een State of Health-test van de batterij deel moeten uitmaken van de APK?
Jouw vragen!
Oef, dat zijn er al tien. En dan te bedenken dat er nog veel meer onderwerpen zijn die vragen oproepen, van verlichting tot veersysteem en van roest tot remmen. Heb jij vragen? Waar loop jij in je dagelijkse APK-praktijk tegenaan? Deel het met ons in het formulier hieronder en krijg antwoord tijdens de kennissessie van RDW en AMT op Auto Prof van 31 januari t/m 2 februari in de Evenementenhal in Gorinchem.
Heb je nog geen tickets voor jou en je team? Met de code (onderaan dit artikel) van AMT haal je ze gratis in huis.