Brandstofverbruiksscan, deeltjestest, EV's, verlichting, remmen…, RDW geeft antwoord op jouw APK-vragen!

Brandstofverbruiksscan, deeltjestest, EV's, verlichting, remmen…, RDW geeft antwoord op jouw APK-vragen!
Het bijhouden van de APK-regels is niet altijd gemakkelijk. RDW beantwoordt al je vragen op Auto Prof.

De autotechniek ontwikkelt zich in razend tempo, de APK ook. Dat maakt bijblijven lastig. Voor je de ins-en-outs van de deeltjestest kent, komen de spelingsdetector (APK 1) en uitlezen van het brandstofverbruik er alweer aan. En de controle van eCall, en…. Op Autoprof (31 januari t/m 2 februari) maken RDW en AMT een tour langs recente en toekomstige wijzigingen. En we geven antwoord op jouw APK-vragen. Welke? Laat maar weten!

“Eh…, vragen over de APK… die heb ik regelmatig. Maar juist nu schieten ze me net even niet te binnen.” Heel herkenbaar. Dus maakten wij alvast een lijstje van 10 vragen. Daar kan je die van jou zo aan toevoegen. We beginnen met het uitlezen van de brandstofverbruiksmeter.

Zijn brandstofverbruiksdata privacygevoelig?
Zijn brandstofverbruiksdata privacygevoelig?

Scannen brandstofverbruik

Vraag 1: Vanaf 20 mei 2023 moeten verbruiksdata van personenauto’s en lichte bedrijfsauto’s met DET vanaf 1-1 2021 bij de APK 2 worden geüpload naar het Europees Milieu Agentschap.

Is daar extra apparatuur voor nodig of kan de diagnosetester dit?

Vraag 2: Geldt het ook voor batterij-elektrische auto’s? En voor plug-in hybrides?

Vraag 3: Hoe gaat het uploaden naar het EMA?

Vraag 4: Zijn brandstofgegevens privacygevoelige data? Is er toestemming van de voertuigeigenaar nodig voor het uploaden daarvan? Wat doe je als de eigenaar die toestemming weigert?

Deeltjestest

Volgende onderwerp, de deeltjesteller. Na een halfjaar uitstel zijn we nu begonnen met de deeltjestest in de APK.  

Vraag 5: Hoeveel procent van de APK 2-erkenninghouders heeft nu een deeltjesteller?

Vraag 6: Gaat het goed met de deeltjestest? Waar zitten de valkuilen? Stuiten de steekproefcontroleurs op onverwachte zaken? Welke?

Waar zitten de valkeuilen van de APK-deeltjestest?
Waar zitten de valkeuilen van de APK-deeltjestest?

Vraag 7: Bij een voertuig met twee uitlaten zijn er twee mogelijkheden:

1 Het voertuig heeft voor iedere uitlaat een eigen roetfilter, dan moet je beide uitlaten controleren;

2 Het voertuig heeft 1 roetfilter, dan volstaat controle in 1 uitlaat.

Hoe weet je of een voertuig meerdere roetfilters heeft?

Vraag 8: Voor auto’s met ‘Roetfilter: ja’ in het raadpleegscherm komt de EOBD-test te vervallen. Had dat niet een goede aanvulling kunnen zijn op de deeltjestest?

Elektrische voertuigen

Dan de EV’s, de elektrische voertuigen. Hun aantal groeit nog steeds fors, dus de APK-keurmeester ziet er geleidelijk meer en meer.

Vraag 9: Een BEV heeft geen uitlaat. Dat maakt emissie testapparatuur overbodig. Komt er een aparte erkenning voor bedrijven die alleen EV’s keuren? Wanneer? En kunnen we meer van dit soort deelerkenningen verwachten?

Zijn er nieuwe regels nodig voor EV's in de APK?
Zijn er nieuwe regels nodig voor EV's in de APK?

Vraag 10: We kennen artikel 5.2.12a over de onderdelen van de elektrische aandrijflijn. Dat artikel gaat over dingen als ‘deugdelijke bevestiging’, ‘niet beschadigd’ en ‘geen lekkage’. Het gaat niet over het functioneren van die aandrijflijn. Toch kan dat wel de verkeersveiligheid in gevaar brengen. Zo kan een gedegradeerde batterij van een EV er al bij een nog redelijke SoC acuut mee stoppen. (Zoals ook de batterij van een ouder mobieltje ineens uit kan vallen.) Zou een State of Health-test van de batterij deel moeten uitmaken van de APK?

Jouw vragen!

Oef, dat zijn er al tien. En dan te bedenken dat er nog veel meer onderwerpen zijn die vragen oproepen, van verlichting tot veersysteem en van roest tot remmen. Heb jij vragen? Waar loop jij in je dagelijkse APK-praktijk tegenaan? Deel het met ons in het formulier hieronder en krijg antwoord tijdens de kennissessie van RDW en AMT op Auto Prof van 31 januari t/m 2 februari in de Evenementenhal in Gorinchem.

In een gezamenlijke sessie maken RDW en AMT een tour langs recente en toekomstige wijzigingen. En we geven antwoord op jouw APK-vragen.
In een gezamenlijke sessie maken RDW en AMT een tour langs recente en toekomstige wijzigingen. En we geven antwoord op jouw APK-vragen.

Heb je nog geen tickets voor jou en je team? Met de code (onderaan dit artikel) van AMT haal je ze gratis in huis.

Erwin den Hoed

Erwin den Hoed

Adjunct Hoofdredacteur

Erwin deed HTS Autotechniek, werkte bij DAF Trucks en werd bedrijfseconoom in Tilburg. Hij maakte een uitstapje naar de bakkerijwereld en kwam in 2001 naar AMT. Zijn doel toen: "Artikelen maken waar ik trots op ben". Zijn doel nu: "Mijn lezers en websitegebruikers blij maken." Eigenlijk is er in al die jaren dus niets veranderd...

Email: erwindenhoed@vmnmedia.nl

Een particulier biedt op Marktplaats twee koplampunits van een Porsche Cayenne. Hoe weet je dat ze niet van diefstal afkomstig zijn?

Geen DOL? Burgemeester berispt autobedrijf

Eerst een bezoekje van twee BOA's, daarna een 'Bestuurlijke waarschuwing' van de gemeente op de mat. Het overkwam een klein autobedrijf in de omgeving Rotterdam. Reden: geen inschrijving in het 'Digitaal Opkopers Loket'. In het wat? Wat is hier aan de hand? En wat betekent dat voor autobedrijven?

Oprichter van Carteam Martin Bedorf (links) en Dennis van Eijkelenborg van Moobi.

Moobi en EV-Team versterken EV-service met nieuw partnerschap

Moobi en EV-Team slaan de handen ineen om EV-service in Nederland naar een hoger niveau te tillen. Dankzij trainingen en technische ondersteuning kunnen Carteam-garages nu hun service aan elektrische voertuigbezitters verbeteren.

Licht en ruimte. Mooie werkplekken, verwarmde vloer, alle equipment onder handbereik en ruitensproeiervloeistof, twee typen olie en perslucht op iedere werkplek beschikbaar.

Van garage naar mobiliteitscentrum: zo bouwde De Beijer nieuw op...

Droom even mee. Stel je eens voor dat je helemaal nieuw kon bouwen. Hoe zou dat er dan uitzien? Autobedrijf De Beijer maakte die droom waar, ging van een C-locatie in Randwijk naar een A-locatie bij knooppunt Valburg en bouwde daar een heus mobiliteitscentrum. Wat dat inhoudt? Kijk maar.

VA Motorsport is gespecialiseerd in het maken van rolkooien. Maar het bedrijf doet veel meer. AMT ging er op bezoek.. Foto's: Mike Tekst en beeld

De werkplaats van VA Motorsport: het geheim van goede rolkooien

Als je je passie volgt, kom je vanzelf terecht op de plek waar je thuishoort. Misschien geldt dit niet voor iedereen, maar het geldt beslist voor Ad Verkuijlen (64) en Guus van Lankveld (28). Ondanks het leeftijdsverschil hebben de twee dezelfde grote liefde voor hun werk en voor hun onderneming. Als het met autosport, rolkooien of metaalbewerking te maken heeft, dan is de kans groot dat VA Motorsport een maatwerkoplossing in huis heeft.

Bovag Onafhankelijk Autobedrijf van het Jaar 2024 is… BIE OLTHOF!!!

Bie Olthof is Autobedrijf van het jaar 2024!

Bie Olthof uit Nijverdal is Bovag Onafhankelijk Autobedrijf van het jaar 2024. Dit Twentse familiebedrijf staat voor kwaliteit met een dorpse mentaliteit. Is dat het geheim van het succes van de winnaar?

Trainer Marcel van der Cruijsen beoordeelt de garantieclaims van aircocomponenten bij Nissens.

Aircocompressor vervangen? Voorkom herhalingsbezoek! Deel 1: het...

Als je de aircocompressor vervangt kan je één keer een factuur maken. Reparaties aan het aircosysteem doe je dus maar beter in één keer goed. Nissens-garantie-expert Marcel van der Cruijsen geeft praktische tips in drie delen.

Aftermarket of origineel? Wat is wijsheid? AMT lezers aan het woord. (Foto: Shutterstock)

Aftermarket of origineel? AMT lezers aan het woord over nieuwe...

Nieuwe onderdelen, moeten die van de Original Equipment Manufacturer (OEM) komen of mogen ze ook van een Independent Aftermarket Manufacturer (IAM) zijn? OEM zeggen 31 van de 59 AMT-lezers die we ernaar vroegen. Meest genoemde reden: kwaliteit.

Foto: Eurol

Eurol ruitensproeiervloeistof mag zonder restricties opgeslagen worden

Eurol lanceert Screenwash Safe Storage ruitensproeiervloeistof. Deze valt niet onder de PGS15-normen voor opslag van gevaarlijke stoffen.