Jong talent boeien en binden aan de autobranche? Dat doe je zo!

Jong talent boeien en binden aan de autobranche? Dat doe je zo!

"Door vergrijzing en doordat er relatief minder jongeren zijn, moet de autobranche er alles aan doen om talent te behouden", zegt Haydée van Turnhout, projectleider bij OOMT. "Dat kan lastig zijn, bijvoorbeeld wanneer een financieel aantrekkelijk bod vanuit een andere branche wordt gedaan. Maar daar heb je weinig grip op. De vraag is daarom eerder hoe je jongeren beter kunt laten landen in én binden aan de autobranche? Daarvoor organiseren we op 20 juni een webinar over dit onderwerp."

Studenten zijn de medewerkers van de toekomst. Maar om jongeren voor de lange termijn aan het vak en aan het bedrijf te binden, is goede begeleiding noodzakelijk. “Daarbij is het belangrijk dat we samen ervoor zorgen dat we het beroepsbeeld goed vormen”, legt Haydée van Turnhout uit. Hiervoor is samenwerking in de driehoek, mbo, bedrijven en jongeren nodig.

Geen 40 jaar voor dezelfde werkgever werken

In de praktijk speelt mee dat er verschillende generaties op de werkvloer zijn. Elke generatie heeft z’n eigen kansen, waarbij je zo’n 20-25 jaar geleden andere mogelijkheden had. Haydée van Turnhout: De jongere generatie heeft een andere kijk op werken. Het draait niet alleen om werken, maar ook andere zaken zijn belangrijk. Als werkgever betekent dit dat je moet realiseren dat een medewerker niet meer 40 jaar voor jou zal blijven werken. Bovendien moet je benadering anders zijn, want de beleving van jongeren bij werk is anders dan die van andere generaties. Je moet ze daarom op andere manier in het werk meenemen.”

Verdiep je eerst in de mens

“Tijdens het webinar draait het ook om bewustwording. Vanuit de eerder genoemde driehoek laten we zien hoe je jonge talenten kunt behouden en wat ieder z’n rol daarin is en hoe je die kunt pakken.” Van Turnhout merkt daarbij op dat het onderwijs en bedrijf verschillende zaken vragen van een student. Als advies geeft ze mee dat je door de houding van een tiener heen moet kijken. “Verdiep je eerst in de mens, ga voor de relatie voordat je resultaat kunt boeken. Pak signalen op, anders kan het te laat zijn om een jonge medewerker te behouden. Zorg voor werk waar jongeren in uitgedaagd worden en een vorm van vrijheid hebben. Je zult zien dat ook deze generatie keihard kan werken.” 

Ieder een eigen rol

In de samenwerking mbo, bedrijf en student is het belangrijk om de rolverdeling goed te bespreken. Dit zodat de student een optimale begeleiding kan krijgen en daardoor te binden is aan de branche. Haydée van Turnhout ziet dat bij werkgevers de wil om te binden en te boeien er wel is, maar dat het vaak aan tijd ontbreekt. “Ook een leermeester moet de tijd krijgen én weten welke kerntaken moeten worden gedaan. Daarbij moet voor de jongere ook ruimte zijn om fouten te mogen maken. Het onderwijs op zijn beurt moet zorgen voor een goede afstemming met- en aansluiting bij de praktijk, waarbij de opleiding en de jongere zelf bijdragen aan een succesvolle start van de student in onze branche. Je ziet al veel mbo-instellingen die vanuit het vmbo de aansluiting zoeken met een werkgever en sommige scholen werken met hybride docenten. Die combinatie tussen theorie en praktijk is heel mooi. Voor werkgevers geldt dat de bedrijfscultuur belangrijk wordt gevonden en dat er daarbij een goed leerklimaat is. Ook daarmee kun je jong talent namelijk een toekomstperspectief bieden en het gesprek aangaan. Dat gebeurt helaas nog te weinig. Terwijl BBL een bewuste keuze is om te leren in de branche.”

Hoewel er nog kansen liggen om jonge medewerkers goed te begeleiden, ziet Van Turnhout dat veel zaken goed gaan. “Ik zie dat er veel zelfstandige initiatieven zijn en dat daarbij ook ruimte is om bij te leren én te leren van elkaar. Sommige leermeesters stellen hun eigen garage zelfs ‘s avonds of in het weekend open zodat studenten werkzaamheden kunnen leren. En er wordt volop gewerkt aan betrokkenheid, dat varieert van teamuitjes tot het meenemen van familieleden naar het bedrijf. Zo raken ook zij betrokken en enthousiast over de branche. De autobranche is er namelijk één die je moet zien.”

Meld je hier aan voor het webinar.

Dit artikel is gesponsord door OOMT.

Jan-Paul Poldervaart, de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions: “Zolang de overheid een inconsistent beleid voert, zal het een uitdaging blijven om nieuwe en tweedehands EV’s aan de man te brengen.”

De klantreis moet kort en aangenaam zijn

Jan-Paul Poldervaart is de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions, bekend van occasionsites als AutoTrack, Gaspedaal.nl en AutoWereld.nl. Als schakel tussen het autobedrijf en de consument is het zijn missie om het koopproces zo goed mogelijk te stroomlijnen.

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

Veilig werken is een belangrijk thema in de autobranche, vooral nu elektrische auto's steeds meer voorkomen. Het onderhoud van deze vervoersmiddelen vereist specifieke vaardigheden en procedures. Daarnaast blijft het onderhoud van de grootste groep - de traditionele brandstofauto's - een essentieel onderdeel van het werk. Hoe zorg je ervoor dat je risico's vermijdt? En hoe breng je veilig en gezond werken onder de aandacht? Daarover gaat het komende OOMT-webinar.

FNV vindt dat het tijd is voor aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden.

Onderhandelingen cao gestart, bonden eisen 7% loonsverhoging

Deze week zijn de onderhandelingen over de nieuwe cao voor medewerkers van onder meer auto-, truck- en fietsbedrijven van start gegaan.

Innovam en OOMT willen zich ook in 2025 en 2026 inzetten voor een sterkere regionale samenwerking tussen MBO-scholen en leerbedrijven. - Foto: ANP/Olaf Kraak

Samenwerking OOMT en Innovam focust op instroom jeugd en behoud van...

OOMT en Innovam werken ook de komende twee jaar intensief samen. Het opleidings- en ontwikkelingsfonds en de brancheopleider hebben dat nu formeel vastgelegd in een nieuwe samenwerkingsovereenkomst.

Niels Smelter: “De service van AA-Equipment Support is uitstekend; een betrouwbare partner.”

Launch X-431 optimaliseert werkplaats-efficiëntie

Niels en Saskia Smelter namen in 2017 het bedrijf van hun (schoon)vader over. Sindsdien concentreren zij zich als ervaren universele garagisten op het wagenpark van Hengelo en omgeving, én op kampeerauto's. Auto en Camper Smelter beschikt sinds 2019 zelfs over een eigen werkplaats en stallingsruimte voor campers. Waarom kiest Niels voor het Launch X-431 diagnoseapparaat?

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

Ruth Lokhorst van Autobedrijf Lokhorst-Zoet in Elburg liet onlangs een gastvrijheidscheck via OOMT doen om te kijken wat hun klanten ervaren en waar de verbeterpunten zitten. Dat kan veel waardevolle inzichten opleveren, ook als je juist een heel fijn bedrijf weet te runnen. "Ik zie genoeg dingen die verbeterd kunnen worden."

Zo ziet verontreiniging door koelvloeistof in een EGR-koeler eruit

Koelvloeistof in het uitlaatsysteem: een serieus probleem - maar wat...

Het probleem van koelvloeistof in het uitlaatsysteem is een serieuze kwestie, vooral als er een turbo in het spel is. Gewaarschuwd door eerdere berichten over dit onderwerp, vermoedt een ervaren monteur dat hij alert te werk moet gaan bij een Volkswagen Golf 1.5 TSI uit 2018. Bij een korte inspectie zag hij namelijk in het uitlaatsysteem sporen van vermoedelijk koelvloeistof. Hoe kan dat en nog belangrijker: hoe los je het op?

Hoe AD Garage de groei van Bergmans Auto's versnelt

Hoe AD Garage de groei van Bergmans Auto's versnelt

Stel je een krachtig trio voor van distributeur, grossier en garagebedrijf. Samen vormen ze een drietrapsraket naar succes en dat is precies wat Doyen Auto, Autodistribution en AD Garage doen. Tom Bergmans van Bergmans Auto's in Veldhoven legt uit hoe AD Garage hem helpt groeien.