De voordelen van elektrisch remmen
Een van de belangrijkste voordelen van volledig elektrisch remmen is het regeneratief remmen, waarbij kinetische energie direct wordt omgezet in elektrische energie, zonder dat mechanische componenten nodig zijn. Hierdoor is de omzetting en opslag van energie efficiënter, omdat er geen energieverlies is door mechanische wrijving, zoals bij hydraulische systemen. Bovendien reageren elektrische remmen veel sneller dan hydraulische componenten, omdat de communicatie tussen het rempedaal en de remmen elektronisch verloopt. Dit resulteert in een nauwkeurigere remrespons, waardoor de veiligheid en controle over het voertuig sterk verbeteren.
Naast deze voordelen kunnen elektrische remmen ook extra mogelijkheden bieden voor geavanceerde remfuncties. Denk bijvoorbeeld aan het aanpassen van de remkracht op basis van de rijomstandigheden of het terugwinnen van energie tijdens het bergafwaarts rijden. Deze functionaliteiten verbeteren niet alleen de remprestaties, maar dragen ook bij aan een efficiëntere terugwinning van energie voor regeneratief remmen. Dit zorgt voor meer flexibiliteit en geavanceerde remregeling en energiebeheer.
Dus, wanneer wordt de eerste auto met volledig elektrische remmen gelanceerd?
Hoewel volledig elektrische remmen veel potentieel hebben, zijn er nog technische en regelgevende uitdagingen die moeten worden overwonnen voordat ze op grote schaal kunnen worden geïmplementeerd. Het waarborgen van betrouwbaarheid en voldoen aan internationale veiligheidsnormen zijn bijvoorbeeld cruciaal. Desondanks zijn autofabrikanten, zoals Lamborghini, al bezig met de ontwikkeling van vergelijkbare technologieën. Zoals bij elke nieuwe technologie zal er een aanloopperiode nodig zijn voordat deze noviteit een alledaags kenmerk wordt. Het is dan ook niet verrassend dat het traditionele hydraulische remsysteem met remklauwen, remschijven en remblokken uiteindelijk zal verdwijnen.
ACTRONICS, een toonaangevend revisiebedrijf en expert in automotive technologie, volgt nauwlettend de ontwikkelingen op het gebied van volledig elektrische remmen. Ze zetten hun kennis en expertise in om klanten te voorzien van revisie-oplossingen voor complexe auto-elektronica.
De rembekrachtiger en elektrische auto’s: hoe zit dat precies?
Naast volledig elektrisch remmen is er ook aandacht voor de rembekrachtiging bij elektrische auto's. Een conventionele rembekrachtiger verhoogt de pedaaldruk met een factor 3 tot 4 door gebruik te maken van het vacuüm dat ontstaat bij een draaiende verbrandingsmotor. Dit vormt echter een uitdaging bij elektrische voertuigen die geen vacuüm creëren. Om dit probleem op te lossen, zijn er nieuwe generaties rembekrachtigers ontwikkeld, zoals de elektromechanische rembekrachtiger iBooster van Bosch en het MK C1-systeem van Continental.
Elektromechanisme biedt de uitkomst
Het iBooster-systeem van Bosch maakt gebruik van een elektromotor met een vrijlopend tandwielstelsel om de pedaalkracht te versterken. Hierdoor kan de mate van bekrachtiging per situatie worden aangepast, wat kan resulteren in een ondersteuning van maar liefst 8 kN (ruim 10 keer de pedaaldruk). Dit systeem is al te vinden in meerdere modellen van Tesla. Het MK C1-systeem van Continental, een nieuw ABS-systeem, maakt gebruik van de hydraulische pomp om het rempedaal te bekrachtigen. In dit systeem is de hoofdremcilinder geïntegreerd in het ontwerp en verdeeld in twee delen: een deel dat het hydraulische gevoel in het pedaal geeft en een deel dat daadwerkelijk de remfunctie verzorgt. De ECU bepaalt op basis van input van de pedal travel sensor zelf of en hoeveel remdruk er moet worden opgebouwd. Hierdoor is een rembekrachtiger overbodig geworden. Het MK C1-systeem is geïmplementeerd in modellen van Audi (E-tron) en Alfa Romeo (Giulia).
Verschillende variaties op het concept
Verschillende fabrikanten experimenteren dus met diverse benaderingen binnen het concept van volledig elektrische remmen en rembekrachtiging voor elektrische voertuigen. Deze ontwikkelingen wijzen op een toekomst waarin volledig elektrische remmen en elektromechanische rembekrachtigers de norm zullen worden, terwijl traditionele hydraulische systemen geleidelijk verdwijnen. Deze innovaties beloven verbeterde rijprestaties, efficiënter energiegebruik en geavanceerde remfuncties, waardoor de automotive-industrie nieuwe mogelijkheden en verbeteringen kan realiseren.
Dit artikel is gesponsord door ACTRONICS.