Gaan we straks volledig elektrisch remmen?

Gaan we straks volledig elektrisch remmen?

De automotive industrie maakt enorme vooruitgang op het gebied van elektrische voertuigen en geavanceerde technologieën, waaronder volledig elektrisch remmen. Deze innovatie kan de rijveiligheid en prestaties naar nieuwe hoogten tillen. Volledig elektrisch remmen verschillen van traditioneel hydraulisch remmen, omdat er gebruik wordt gemaakt van elektrische actuatoren in plaats van een hydraulisch systeem. Dit biedt verschillende voordelen ten opzichte van traditionele remmen.

De voordelen van elektrisch remmen

Een van de belangrijkste voordelen van volledig elektrisch remmen is het regeneratief remmen, waarbij kinetische energie direct wordt omgezet in elektrische energie, zonder dat mechanische componenten nodig zijn. Hierdoor is de omzetting en opslag van energie efficiënter, omdat er geen energieverlies is door mechanische wrijving, zoals bij hydraulische systemen. Bovendien reageren elektrische remmen veel sneller dan hydraulische componenten, omdat de communicatie tussen het rempedaal en de remmen elektronisch verloopt. Dit resulteert in een nauwkeurigere remrespons, waardoor de veiligheid en controle over het voertuig sterk verbeteren.

Naast deze voordelen kunnen elektrische remmen ook extra mogelijkheden bieden voor geavanceerde remfuncties. Denk bijvoorbeeld aan het aanpassen van de remkracht op basis van de rijomstandigheden of het terugwinnen van energie tijdens het bergafwaarts rijden. Deze functionaliteiten verbeteren niet alleen de remprestaties, maar dragen ook bij aan een efficiëntere terugwinning van energie voor regeneratief remmen. Dit zorgt voor meer flexibiliteit en geavanceerde remregeling en energiebeheer.

Dus, wanneer wordt de eerste auto met volledig elektrische remmen gelanceerd?

Hoewel volledig elektrische remmen veel potentieel hebben, zijn er nog technische en regelgevende uitdagingen die moeten worden overwonnen voordat ze op grote schaal kunnen worden geïmplementeerd. Het waarborgen van betrouwbaarheid en voldoen aan internationale veiligheidsnormen zijn bijvoorbeeld cruciaal. Desondanks zijn autofabrikanten, zoals Lamborghini, al bezig met de ontwikkeling van vergelijkbare technologieën. Zoals bij elke nieuwe technologie zal er een aanloopperiode nodig zijn voordat deze noviteit een alledaags kenmerk wordt. Het is dan ook niet verrassend dat het traditionele hydraulische remsysteem met remklauwen, remschijven en remblokken uiteindelijk zal verdwijnen. 

ACTRONICS, een toonaangevend revisiebedrijf en expert in automotive technologie, volgt nauwlettend de ontwikkelingen op het gebied van volledig elektrische remmen. Ze zetten hun kennis en expertise in om klanten te voorzien van revisie-oplossingen voor complexe auto-elektronica. 

De rembekrachtiger en elektrische auto’s: hoe zit dat precies?

Naast volledig elektrisch remmen is er ook aandacht voor de rembekrachtiging bij elektrische auto's. Een conventionele rembekrachtiger verhoogt de pedaaldruk met een factor 3 tot 4 door gebruik te maken van het vacuüm dat ontstaat bij een draaiende verbrandingsmotor. Dit vormt echter een uitdaging bij elektrische voertuigen die geen vacuüm creëren. Om dit probleem op te lossen, zijn er nieuwe generaties rembekrachtigers ontwikkeld, zoals de elektromechanische rembekrachtiger iBooster van Bosch en het MK C1-systeem van Continental. 

Elektromechanisme biedt de uitkomst

Het iBooster-systeem van Bosch maakt gebruik van een elektromotor met een vrijlopend tandwielstelsel om de pedaalkracht te versterken. Hierdoor kan de mate van bekrachtiging per situatie worden aangepast, wat kan resulteren in een ondersteuning van maar liefst 8 kN (ruim 10 keer de pedaaldruk). Dit systeem is al te vinden in meerdere modellen van Tesla. Het MK C1-systeem van Continental, een nieuw ABS-systeem, maakt gebruik van de hydraulische pomp om het rempedaal te bekrachtigen. In dit systeem is de hoofdremcilinder geïntegreerd in het ontwerp en verdeeld in twee delen: een deel dat het hydraulische gevoel in het pedaal geeft en een deel dat daadwerkelijk de remfunctie verzorgt. De ECU bepaalt op basis van input van de pedal travel sensor zelf of en hoeveel remdruk er moet worden opgebouwd. Hierdoor is een rembekrachtiger overbodig geworden. Het MK C1-systeem is geïmplementeerd in modellen van Audi (E-tron) en Alfa Romeo (Giulia). 

Verschillende variaties op het concept

Verschillende fabrikanten experimenteren dus met diverse benaderingen binnen het concept van volledig elektrische remmen en rembekrachtiging voor elektrische voertuigen. Deze ontwikkelingen wijzen op een toekomst waarin volledig elektrische remmen en elektromechanische rembekrachtigers de norm zullen worden, terwijl traditionele hydraulische systemen geleidelijk verdwijnen. Deze innovaties beloven verbeterde rijprestaties, efficiënter energiegebruik en geavanceerde remfuncties, waardoor de automotive-industrie nieuwe mogelijkheden en verbeteringen kan realiseren. 


Dit artikel is gesponsord door ACTRONICS.

Jan-Paul Poldervaart, de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions: “Zolang de overheid een inconsistent beleid voert, zal het een uitdaging blijven om nieuwe en tweedehands EV’s aan de man te brengen.”

De klantreis moet kort en aangenaam zijn

Jan-Paul Poldervaart is de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions, bekend van occasionsites als AutoTrack, Gaspedaal.nl en AutoWereld.nl. Als schakel tussen het autobedrijf en de consument is het zijn missie om het koopproces zo goed mogelijk te stroomlijnen.

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

Veilig werken is een belangrijk thema in de autobranche, vooral nu elektrische auto's steeds meer voorkomen. Het onderhoud van deze vervoersmiddelen vereist specifieke vaardigheden en procedures. Daarnaast blijft het onderhoud van de grootste groep - de traditionele brandstofauto's - een essentieel onderdeel van het werk. Hoe zorg je ervoor dat je risico's vermijdt? En hoe breng je veilig en gezond werken onder de aandacht? Daarover gaat het komende OOMT-webinar.

Niels Smelter: “De service van AA-Equipment Support is uitstekend; een betrouwbare partner.”

Launch X-431 optimaliseert werkplaats-efficiëntie

Niels en Saskia Smelter namen in 2017 het bedrijf van hun (schoon)vader over. Sindsdien concentreren zij zich als ervaren universele garagisten op het wagenpark van Hengelo en omgeving, én op kampeerauto's. Auto en Camper Smelter beschikt sinds 2019 zelfs over een eigen werkplaats en stallingsruimte voor campers. Waarom kiest Niels voor het Launch X-431 diagnoseapparaat?

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

Ruth Lokhorst van Autobedrijf Lokhorst-Zoet in Elburg liet onlangs een gastvrijheidscheck via OOMT doen om te kijken wat hun klanten ervaren en waar de verbeterpunten zitten. Dat kan veel waardevolle inzichten opleveren, ook als je juist een heel fijn bedrijf weet te runnen. "Ik zie genoeg dingen die verbeterd kunnen worden."

Zo ziet verontreiniging door koelvloeistof in een EGR-koeler eruit

Koelvloeistof in het uitlaatsysteem: een serieus probleem - maar wat...

Het probleem van koelvloeistof in het uitlaatsysteem is een serieuze kwestie, vooral als er een turbo in het spel is. Gewaarschuwd door eerdere berichten over dit onderwerp, vermoedt een ervaren monteur dat hij alert te werk moet gaan bij een Volkswagen Golf 1.5 TSI uit 2018. Bij een korte inspectie zag hij namelijk in het uitlaatsysteem sporen van vermoedelijk koelvloeistof. Hoe kan dat en nog belangrijker: hoe los je het op?

Hoe AD Garage de groei van Bergmans Auto's versnelt

Hoe AD Garage de groei van Bergmans Auto's versnelt

Stel je een krachtig trio voor van distributeur, grossier en garagebedrijf. Samen vormen ze een drietrapsraket naar succes en dat is precies wat Doyen Auto, Autodistribution en AD Garage doen. Tom Bergmans van Bergmans Auto's in Veldhoven legt uit hoe AD Garage hem helpt groeien.

Rogier Roet, formulemanager van AutoFirst.

AutoFirst: topservice en efficiënte bedrijfsvoering

AutoFirst komt uit het BOVAG ROSA onderzoek als een van de best gewaardeerde garageformules van Nederland. Dankzij effectieve marketingondersteuning en een modulaire aanpak helpt AutoFirst autobedrijven met een hogere klanttevredenheid, een betere bedrijfsvoering en personeelswerving. Hoe doet AutoFirst dat?

OOMT begeleidt en adviseert leermeesters voor succesvolle studenten

OOMT begeleidt en adviseert leermeesters voor succesvolle studenten

Om studenten succesvol hun opleiding af te laten ronden is de rol van een leermeester essentieel. Sinds afgelopen jaar richt een BBL-adviseur van OOMT zich op deze groep, waarbij hij in een driehoek werkt met het leerbedrijf, de student en het ROC. "Als een leermeester succesvol is, dan is de kans groter dat een student dat ook is."