Chef werkplaats Andrew van Doorn (36) en diagnosespecialist Geert Gremmen (59) weten alles van Hyundai. Zelfs de allernieuwste modellen hebben weinig geheimen voor de twee autotechnici.
Andrew van Doorn begon zijn loopbaan als assistent autotechnicus en volgde aansluitend de opleiding tot tweede autotechnicus, apk keurmeester, eerste autotechnicus en diagnosetechnicus.
“Toen ik begon, was er weinig aandacht voor elektronica en storingdiagnose”, vertelt Andrew. “CAN-bus was net nieuw. In de werkplaats kwam je nauwelijks computers tegen. Dat is nu wel anders. Tegenwoordig is een laptop of diagnose-apparatuur net zo onmisbaar voor het werk als een gereedschapskar.”
Abacadabra
Collega Geert heeft van huis uit geen autotechnische achtergrond. Hij is opgeleid als elektrotechnicus. “Op mijn 32e ben ik overgestapt naar de autowerkplaats. Mijn ervaring met elektrotechniek is een voordeel. Storingdiagnose, de scope en werken aan hoogspanningssystemen zijn voor mij geen abacadabra.”
Andrew en Geert hebben zelf meegemaakt hoe snel de ontwikkelingen in het autobedrijf kunnen gaan. De afgelopen drie jaar introduceerde Hyundai nieuwe modellen met nieuwe aandrijftechnieken: hybride, plug-in hybride, elektrisch en waterstof. De nieuwe elektrische Hyundai Kona en ook de Hyundai Ioniq zijn erg populair onder leaserijders. In korte tijd zijn er heel veel van verkocht.
50.000 kilometer
Andrew: “Sinds de introductie van de Hyundai Kona is het hard gegaan. Vóór 2018 kregen we nooit elektrische auto’s in de werkplaats. Nu is gemiddeld 10 procent elektrisch. Daarnaast werken we veel aan hybrides en plug-in hybrides. De komende jaren wordt dat alleen maar meer. Sommige klanten rijden 50.000 kilometer per jaar met hun elektrische auto. Die auto’s komen regelmatig terug voor onderhoud en software-updates.”
De boodschap is duidelijk: elke werkplaats krijgt vroeg of laat met de nieuwe aandrijftechniek te maken. Hoe bereid je jezelf daar op voor? “Wij volgen alle introductiecursussen van Hyundai”, vertelt Geert. “Daar leren we alles over de nieuwste modellen en technieken. En we hebben met het team een NEN 9140-cursus gedaan.”
Niet bang zijn
De NEN 9140-cursus is voor elke werkplaats een goede start, vindt Geert. “Je leert er de basis over elektrische auto’s. Op het hoogspanningssysteem van een elektrische auto kan 300 tot 400 Volt staan. Als je de auto niet eerst spanningsvrij maakt, is dat levensgevaarlijk. Zonder basiscursus mag je in de werkplaats bij wijze van spreken niet eens naar een elektrische auto kijken. Laat staan er aan werken.” Andrew vult aan: “Je merkt soms dat autotechnici wat bang zijn voor elektrotechniek. Dat is nergens voor nodig. Een elektromotor is net als een verbrandingsmotor: de basistechniek is altijd hetzelfde. Met de juiste vakkennis en het juiste gereedschap kan iedere autotechnicus leren om aan een elektrische auto te werken.”
Ben jij klaar voor de toekomst?
Volg het AMT/OOMT Webinar op 18 juni 2019! De auto van de toekomst heeft jou zeker nodig. Maar hoe? Welke technieken kom je straks in de werkplaats tegen? Welke vakkennis en equipment heb je daarvoor nodig? Tijdens het AMT/OOMT Webinar ontdek je hoe je jezelf zo goed mogelijk voorbereid op de auto van morgen. Aanmelden voor het webinar kan via www.amt.nl/aanmelden-webinar