Sinds 1 januari 2021 zijn alle auto's die van de fabrieksband rollen uitgerust met On‑Board Fuel Consumption Monitoring (OBFCM). Daarmee kun je het energieverbruik van personenauto's en lichte bedrijfsauto's uitlezen. Vanaf 1 januari 2024 moeten die gegevens bij elke APK2 uitgelezen en doorgestuurd worden naar RDW. Met ingang van 2024 kun je vooral APK-plichtige dieselvoertuigen verwachten (die na 3 jaar voor het eerst APK-gekeurd moeten worden), en vanaf 2025 benzineauto's ((inclusief plug-in hybridevarianten). Het uitlezen van het brandstofverbruik is voor alle voertuigen (behalve EV's) verplicht vanaf 1 januari 2024.
Wim van Dijk van Garage Remko in Eindhoven kon niet zo lang wachten. "Ik heb een klant die met zijn dieselauto voor langere tijd naar Spanje vertrok en nog even snel een APK2 wilde."
"Je moet mij even helpen"
Wim van Dijk pakte de telefoon en belde met AA-Equipment Support. "Help mij, er is spoed bij." AA-Equipment Support bood Wim gelijk twee oplossingen aan: de eerste is een software-update van zijn huidige Launch X‑431 Euro Pro 5 Link diagnoseapparaat. Die update bestaat uit een APK2 EOBD & OBFCM module en kost 230 euro voor twee jaar. Als Wim een Launch CRP MOT-serie had gehad, dan zou dezelfde update voor dezelfde prijs beschikbaar zijn geweest. Als hij een Autocom (ICON) had gebruikt, dan was zo'n update (325 euro voor één jaar) zelfs met een fraudecheck uit te breiden (665 euro voor update inclusief fraudecheck). Ook RDW en Dekra gebruiken deze software, want het is ideaal om auto's op foutcodes, kilometerstanden en VIN-code te controleren of ermee gerommeld is. Ideaal voor bedrijven die regelmatig auto's in- en verkopen voor de handel.
Handheld scantool
Wim van Dijk koos de tweede oplossing van AA-Equipment Support: de aanschaf van een scantool. Wim: "Wij gebruiken twee EOBD-readers, waarvan er eentje al negen jaar oud is, dus die hebben we bij AA-Equipment Support ingeruild op een nieuwe scantool." Wim had de keuze uit drie scantools; één van Autocom en twee van Launch. De Autocom AIR is een cloudgebaseerde oplossing voor smartphone/tablet/laptop, die via Bluetooth communiceert en zelfstandig is te gebruiken (prijs 1.290 euro, inclusief een jaar softwarelicentie). De Launch EVO heeft een vijf inch werkplaatsbestendig touchscreen en communiceert via een kabelverbinding met de auto. De andere optie is de Launch MOT, die een tien inch touchscreen en meer servicegerelateerde diagnosefuncties heeft en via Bluetooth communiceert. De prijs is 1095 euro, inclusief twee jaar softwarelicentie. Alle drie de oplossingen hebben geïntegreerde Wifi-antenne en stuurt de OBFCM-rapportage zonder tussenkomst van een PC of laptop door naar RDW. Dit verklaart waarom een update licentie nodig is; het zorgt voor nog meer gebruikersgemak.
Normale werkzaamheden
Wim en zijn collega's kozen de Launch EVO scantool, die 695 euro kost, inclusief twee jaar softwarelicentie. Met de EVO kun je APK2-, EOBD- en OBFCM-werkzaamheden plus veelvoorkomende servicegerelateerde werkzaamheden uitvoeren. Wim en zijn collega's hoeven voor een APK nooit meer te wachten op een collega, die met de Launch X‑431 Pro 5 Link een diagnose uitvoert.
Hoeveel werk is de OBFCM-rapportage eigenlijk? Wim van Dijk: "Het uitlezen en rapporteren is een extra handeling, maar dat zal snel een normaal onderdeel van de werkzaamheden worden. Voertuigeigenaren moeten wel toestemming geven voor het doorsturen van de data in verband met de privacywetgeving, maar ik verwacht geen problemen. Het is nu nog allemaal nieuw, ook voor RDW en daarom komt RDW volgende week bij ons kijken. Wij zijn er klaar voor!"
Vanaf 1 januari 2024 is de OBFCM-rapportage verplicht voor de APK2. Zorg dat je net als Wim van Dijk er tijdig bij bent.
Dit artikel is gesponsord door AA-Equipment Support.