OBFCM-rapportage APK2: AA-Equipment Support heeft dé oplossing

OBFCM-rapportage APK2: AA-Equipment Support heeft dé oplossing

Het is nog geen 1 januari 2024 (want dan gaat RDW handhaven), maar toch kon Wim van Dijk van Garage Remko niet langer wachten. Zijn klant gaat voor langere tijd naar Spanje en wilde nog even snel een APK2 voor zijn diesel, inclusief de OBFCM-rapportage. Met de hulp van AA-Equipment Support lukte dat. Hoe deden ze dat?

Sinds 1 januari 2021 zijn alle auto's die van de fabrieksband rollen uitgerust met On‑Board Fuel Consumption Monitoring (OBFCM). Daarmee kun je het energieverbruik van personenauto's en lichte bedrijfsauto's uitlezen. Vanaf 1 januari 2024 moeten die gegevens bij elke APK2 uitgelezen en doorgestuurd worden naar RDW. Met ingang van 2024 kun je vooral APK-plichtige dieselvoertuigen verwachten (die na 3 jaar voor het eerst APK-gekeurd moeten worden), en vanaf 2025 benzineauto's ((inclusief plug-in hybridevarianten). Het uitlezen van het brandstofverbruik is voor alle voertuigen (behalve EV's) verplicht vanaf 1 januari 2024.

Wim van Dijk van Garage Remko in Eindhoven kon niet zo lang wachten. "Ik heb een klant die met zijn dieselauto voor langere tijd naar Spanje vertrok en nog even snel een APK2 wilde."

Wim van Dijk ruilde zijn negen jaar oude EOBD-reader in op Launch EVO en sluit die aan op de OEBD-poort van de auto.
Wim van Dijk ruilde zijn negen jaar oude EOBD-reader in op Launch EVO en sluit die aan op de OEBD-poort van de auto.

"Je moet mij even helpen"

Wim van Dijk pakte de telefoon en belde met AA-Equipment Support. "Help mij, er is spoed bij." AA-Equipment Support bood Wim gelijk twee oplossingen aan: de eerste is een software-update van zijn huidige Launch X‑431 Euro Pro 5 Link diagnoseapparaat. Die update bestaat uit een APK2 EOBD & OBFCM module en kost 230 euro voor twee jaar. Als Wim een Launch CRP MOT-serie had gehad, dan zou dezelfde update voor dezelfde prijs beschikbaar zijn geweest. Als hij een Autocom (ICON) had gebruikt, dan was zo'n update (325 euro voor één jaar) zelfs met een fraudecheck uit te breiden (665 euro voor update inclusief fraudecheck). Ook RDW en Dekra gebruiken deze software, want het is ideaal om auto's op foutcodes, kilometerstanden en VIN-code te controleren of ermee gerommeld is. Ideaal voor bedrijven die regelmatig auto's in- en verkopen voor de handel.

De Launch EVO heeft een geïntegreerde Wifi-antenne en stuurt de OBFCM-rapportage zonder tussenkomst van een PC of laptop door naar RDW.
De Launch EVO heeft een geïntegreerde Wifi-antenne en stuurt de OBFCM-rapportage zonder tussenkomst van een PC of laptop door naar RDW.

Handheld scantool

Wim van Dijk koos de tweede oplossing van AA-Equipment Support: de aanschaf van een scantool. Wim: "Wij gebruiken twee EOBD-readers, waarvan er eentje al negen jaar oud is, dus die hebben we bij AA-Equipment Support ingeruild op een nieuwe scantool." Wim had de keuze uit drie scantools; één van Autocom en twee van Launch. De Autocom AIR is een cloudgebaseerde oplossing voor smartphone/tablet/laptop, die via Bluetooth communiceert en zelfstandig is te gebruiken (prijs 1.290 euro, inclusief een jaar softwarelicentie). De Launch EVO heeft een vijf inch werkplaatsbestendig touchscreen en communiceert via een kabelverbinding met de auto. De andere optie is de Launch MOT, die een tien inch touchscreen en meer servicegerelateerde diagnosefuncties heeft en via Bluetooth communiceert. De prijs is 1095 euro, inclusief twee jaar softwarelicentie. Alle drie de oplossingen hebben geïntegreerde Wifi-antenne en stuurt de OBFCM-rapportage zonder tussenkomst van een PC of laptop door naar RDW. Dit verklaart waarom een update licentie nodig is; het zorgt voor nog meer gebruikersgemak.

Er zijn zes mogelijkheden voor de OBFCM-rapportage: drie updates en drie scantools”

Normale werkzaamheden

Wim en zijn collega's kozen de Launch EVO scantool, die 695 euro kost, inclusief twee jaar softwarelicentie. Met de EVO kun je APK2-, EOBD- en OBFCM-werkzaamheden plus veelvoorkomende servicegerelateerde werkzaamheden uitvoeren. Wim en zijn collega's hoeven voor een APK nooit meer te wachten op een collega, die met de Launch X‑431 Pro 5 Link een diagnose uitvoert.
Hoeveel werk is de OBFCM-rapportage eigenlijk? Wim van Dijk: "Het uitlezen en rapporteren is een extra handeling, maar dat zal snel een normaal onderdeel van de werkzaamheden worden. Voertuigeigenaren moeten wel toestemming geven voor het doorsturen van de data in verband met de privacywetgeving, maar ik verwacht geen problemen. Het is nu nog allemaal nieuw, ook voor RDW en daarom komt RDW volgende week bij ons kijken. Wij zijn er klaar voor!"

Wim van Dijk: "Het uitlezen en rapporteren is een extra handeling, maar dat zal snel een normaal onderdeel van de werkzaamheden worden."
Wim van Dijk: "Het uitlezen en rapporteren is een extra handeling, maar dat zal snel een normaal onderdeel van de werkzaamheden worden."

Vanaf 1 januari 2024 is de OBFCM-rapportage verplicht voor de APK2. Zorg dat je net als Wim van Dijk er tijdig bij bent.

Dit artikel is gesponsord door AA-Equipment Support.

Jan-Paul Poldervaart, de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions: “Zolang de overheid een inconsistent beleid voert, zal het een uitdaging blijven om nieuwe en tweedehands EV’s aan de man te brengen.”

De klantreis moet kort en aangenaam zijn

Jan-Paul Poldervaart is de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions, bekend van occasionsites als AutoTrack, Gaspedaal.nl en AutoWereld.nl. Als schakel tussen het autobedrijf en de consument is het zijn missie om het koopproces zo goed mogelijk te stroomlijnen.

Honda Insight met startproblemen | diagnose in de praktijk met AA-Equipment Support

Honda Insight met startproblemen | diagnose in de praktijk met...

AA-Equipment Support schiet te hulp bij een lastige diagnosecase: een Honda Insight met een langzaam startende motor. Kunnen de diagnosespecialisten deze slow starter sneller uit de startblokken krijgen?

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

Veilig werken is een belangrijk thema in de autobranche, vooral nu elektrische auto's steeds meer voorkomen. Het onderhoud van deze vervoersmiddelen vereist specifieke vaardigheden en procedures. Daarnaast blijft het onderhoud van de grootste groep - de traditionele brandstofauto's - een essentieel onderdeel van het werk. Hoe zorg je ervoor dat je risico's vermijdt? En hoe breng je veilig en gezond werken onder de aandacht? Daarover gaat het komende OOMT-webinar.

Foto: 
IMAGO/Grant Hubbs

Bosch Car Service en WESP werken samen aan datagedreven autobedrijf

Bosch Car Service en WESP werken samen om autobedrijven te ondersteunen met waardevolle data-inzichten.

Niels Smelter: “De service van AA-Equipment Support is uitstekend; een betrouwbare partner.”

Launch X-431 optimaliseert werkplaats-efficiëntie

Niels en Saskia Smelter namen in 2017 het bedrijf van hun (schoon)vader over. Sindsdien concentreren zij zich als ervaren universele garagisten op het wagenpark van Hengelo en omgeving, én op kampeerauto's. Auto en Camper Smelter beschikt sinds 2019 zelfs over een eigen werkplaats en stallingsruimte voor campers. Waarom kiest Niels voor het Launch X-431 diagnoseapparaat?

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

Ruth Lokhorst van Autobedrijf Lokhorst-Zoet in Elburg liet onlangs een gastvrijheidscheck via OOMT doen om te kijken wat hun klanten ervaren en waar de verbeterpunten zitten. Dat kan veel waardevolle inzichten opleveren, ook als je juist een heel fijn bedrijf weet te runnen. "Ik zie genoeg dingen die verbeterd kunnen worden."

Zo ziet verontreiniging door koelvloeistof in een EGR-koeler eruit

Koelvloeistof in het uitlaatsysteem: een serieus probleem - maar wat...

Het probleem van koelvloeistof in het uitlaatsysteem is een serieuze kwestie, vooral als er een turbo in het spel is. Gewaarschuwd door eerdere berichten over dit onderwerp, vermoedt een ervaren monteur dat hij alert te werk moet gaan bij een Volkswagen Golf 1.5 TSI uit 2018. Bij een korte inspectie zag hij namelijk in het uitlaatsysteem sporen van vermoedelijk koelvloeistof. Hoe kan dat en nog belangrijker: hoe los je het op?

Foto: Boston Dynamics

Mensachtige robot moet auto's gaan bouwen voor Hyundai en Toyota |...

Atlas, een humanoïde oftewel mensachtige robot van Boston Dynamics, moet bij Hyundai gaan helpen met autoproductie. Ook Toyota zou geïnteresseerd zijn.