Auto Prof - AMT Live 2020: RDW over de deeltjesteller en meer wijzigingen in de APK

Auto Prof - AMT Live 2020: RDW over de deeltjesteller en meer wijzigingen in de APK
Arthur van Lee, werkzaam bij de RDW, weet heel veel van de nieuwe APK-ontwikkelingen naar 2021. Die kennis gaat hij delen in Gorinchem.

Is het roetfilter aanwezig? Klopt de afstelling van de mistlichten voor? En wanneer is een brandend waarschuwingslampje een afkeurpunt? Het zijn enkele wijzigingen in de APK-keuringseisen van 2018. De wijzigingen voor 2020 zijn doorgeschoven naar 2021, maar des te interessanter. De deeltjesteller bijvoorbeeld, maar er zijn meer wijzigingen die volgend jaar mogelijk worden ingevoerd. De RDW geeft uitleg.

Hoe controleer je of het verplichte roetfilter bij die auto werkt? Een heel uitdaging zo ondervond ook de RDW. In 2018 bleef het bij de APK-regelgeving wijzigingen dan ook bij een visuele controle op de aanwezigheid van het roetfilter. Was het roetfilter wel zichtbaar aanwezig maar twijfelde je als APK-keurmeester over de werking, dan kon je daar een melding van maken. In de praktijk zien we echter dat dit maar weinig gebeurd.

Sinds 20 mei 2018 is visuele controle op een roetfilter verplicht. Per 2021 gaan we daadwerkelijk meten met een deeltjesteller.

Wie de berichten omtrent APK en roetfilters een beetje gevolgd heeft weet dat de deeltjesteller zijn weg gaat vinden naar de APK. Zoals het er nu naar uitziet gaat nieuwe regelgeving begin 2021 in.

Kennissessie APK-update

Arthur van Lee is Adviseur uitvoering afdeling Toezicht bij RDW en nauw betrokken bij de APK-ontwikkelingen. Van Lee: "In mijn kennissessie bespreek ik de ontwikkelingen in de APK naar 2021. Ik bespreek de laatste stand van zaken omtrent de deeltjesteller. Daarnaast zijn er ontwikkelingen op het gebied van dimlichtcontrole en leg ik een aantal andere wijzigingen toe."

Deze kennissessie vindt elke dag plaats om 18.30 uur in een grote kennisdome. Bij binnenkomst van Auto Prof – AMT Live ontvang je een kleine beursgids met meer toelichting en een plattegrond.

Bezoek tevens de Kennissessie van TEN-TBA over de deeltjesteller

Meer Kennissessies?

Van 11 t/m 13 februari vindt de 2020-editie in Gorinchem plaats. Drie dagen lang automotive vakmanschap met standhouders, innovaties, demo's en natuurlijk een vol programma kennissessies. Daar ben je bij toch?

Registreer je gratis als gast van AMT via autoprof-amtlive.nl/tickets met registratiecode 2501.

Om leidend te zijn in elektrische auto’s wil Mercedes-Benz de elektromotor, de aansturing van de aandrijving en de batterij controleren en beheersen.

Mercedes eCampus: EV-aandrijflijn in eigen hand

Midden op hoofdvestiging Stuttgart-Untertürkheim opent Mercedes Benz zijn eCampus. Dat EV-ontwikkelingscentrum komt juist nu het gedaan is met de riante EV-subsidies op Mercedes' thuismarkt. En niet alleen daar. Is die eCampus daarmee weggegooid geld of juist een onmisbare toekomstpijler?

De proeffabriek op de Mercedes-Benz eCampus produceert electrodes, assembleert die in cellen en maakt die klaar voor gebruik.

Mercedes eCampus: hoe produceer je accucellen?

De proeffabriek op de Mercedes-Benz eCampus produceert zogenoemde prismatische accucellen. Die zijn opgebouwd als een stapel pakketjes van anodes, separators en kathodes in een metalen behuizing met elektrolyt. Hoe je die bouwt? Een recept in acht stappen.

100 % SoC is niet helemaal vol en 0 % SoC niet helemaal leeg. Zowel aan de boven- als aan de onderkant is een buffer. Een gedeelte van de buffer aan de onderkant is bruikbare reservecapaciteit. Hoe groot dat deel is? Dat verschilt per automerk en -type.

Hoe lang rijdt een EV door met een lege batterij?

"Hoe groot is de actieradius?" Het is de eerste vraag die autoconsumenten stellen bij een EV. In de praktijk gebruiken EV-rijders de volledige actieradius maar zelden. Maar als je dat nou wel doet, wat gebeurt er dan bij 0 % ladingstoestand van de batterij? Valt de auto stil of kan je nog een heel stuk verder?

Drie autobedrijven strijden om de titel Bovag Onafhankelijk Autobedrijf van het Jaar 2024. Vakgarage Voskuilen is een van hen.

Maak kennis met de finalisten van Bovag Autobedrijf van het Jaar 2024!

Welk bedrijf wordt Bovag Onafhankelijk Autobedrijf van het Jaar 2024? De jury maakte de drie finalisten bekend. Maak kennis met Autobedrijf Bie Olthof uit Nijverdal, CarProf Garage Ekelschot uit Kaatsheuvel en Vakgarage Voskuilen uit Houten.

De auto zegt olie verversen. Wat zeg je tegen de klant die liever gewoon doorrijdt?

Tijdig olie verversen? Zo overtuig je je klant!

Natuurlijk kan je proberen alles zelf uit te vinden, maar leren van collega's gaat sneller. Bijna honderd autotechnici reageerden op onze olievragen. Doe je voordeel met hun tips én vind uit hoe je je klant overtuigt van het belang van goede olieservice.

Dit jaar krijgen de deelnemers van de Self Driving Challenge ook te maken met verkeerslichten, zebrapaden en andere obstakels uit het echte leven. Je ziet hier het fanatieke team Hanze. Foto: Elco van der Meer

VIDEO: RDW Self Driving Challenge - nu met échte obstakels

Op 14 juni vond de finale plaats van de zesde RDW Self Driving Challenge. Het evenement maakte dit jaar een flinke transformatie door. Niet alleen verhuisde het naar de RDW-testbaan in Lelystad, ook de uitdagingen voor de studententeams werden flink groter.

De auto is APK-goedgekeurd. Moet je nu BTW over de afmeldkosten rekenen?

Moet je BTW afdragen over APK-afmeldkosten?

Vraagje: reken je BTW over APK-afmeldkosten? Ja? Waarom? Op de factuur die je van de RDW of je provider krijgt voor je afmeldingen staat toch ook geen BTW. Hoe zit dat?

Euro NCAP is interessant voor RDW, omdat hun beoordelingsprotocollen regelmatig de basis vormen voor nieuwe voertuigregelgeving

Euro NCAP test HMI-beoordelingsprotocol in RDW Testcentrum

De European New Car Assessment Program (Euro NCAP) voert vanaf januari 2026 nieuwe beoordelingscriteria in om te voorkomen dat bestuurders hun ogen langere tijd van de weg hebben.