Gek op veilig gereedschap: werken onder hoogspanning

Gek op veilig gereedschap: werken onder hoogspanning

Hybride- en elektrische voertuigen (EV) zijn uitgerust met een High Voltage (HV) systeem. Het is van groot belang om te weten hoe het elektrische circuit van deze voertuigen werkt, hoe je hier veilig mee omgaat en welke gereedschappen een must zijn.

Nederland staat wereldwijd op de tweede plaats wat betreft het aandeel elektrische auto’s op de totale automarkt en bijna alle automerken hebben nu al dit type auto’s op de productielijst staan. Voor een modern autobedrijf is het niet de vraag of, maar wanneer je een hybride of elektrisch aangedreven auto op de brug hebt staan. Je ziet ze immers steeds vaker op de weg.

Is jouw autobedrijf hier klaar voor? Zijn de monteurs getraind? Heb je het juiste gereedschap in huis?

Toolspecial biedt naast een reeks specialistisch VDE-gereedschap, functionele en doelgerichte veiligheidspakketten die bijdragen aan de actieve veiligheid van de monteur en zijn collega’s. Het gaat hier om speciaal samengestelde veiligheids-, beschermings- en gereedschapssets. Bijvoorbeeld: art. Z-6769 bevat een reddingshaak waarmee een collega een andere collega die onbedoeld onder stroom staat, van de auto kan wegtrekken.

Bescherm je collega’s

Omdat het verplicht is om hybride en EV-voertuigen af te schermen en te signaleren, is art. Z-6769 leverbaar.

  • Hoog voltage rubber vloermat 100 x 100 cm
  • Geïsoleerde reddingshaak
  • Hoogspanningsgevaar waarschuwingsborden
  • 25 m afzetketting inclusief 4 palen

Veilig werken aan het voertuig

Om het HV-voertuig af te zekeren en visueel te kenmerken, is art. Z-6770 beschikbaar.

  • Geïsoleerde veiligheidsklem 1.000 V (2 stuks)
  • Transparante isolatiedeken 1.000 V 140 x 100 cm
  • Stuur blokkeringscover Ø 400 mm
  • Slot voor stuurcover
  • Veiligheidslabel (Do Not Start)
  • Set van 3 isolerende 1.000 V beschermkappen (15, 25 en 35 mm)

Veilig werken door jezelf te beschermen

Uiteraard is er ook een pakket met persoonlijke beschermingsmiddelen voor de monteur: art. Z-6771.

  • Gezichtsmasker, dat beschermt tegen vlambogen
  • Draagtas voor gezichtsmasker
  • Set geïsoleerde handschoenen

Set met veilig gereedschap

Verder mag in de werkplaats een omvangrijke veiligheidsgereedschapsset niet ontbreken: art. Z-6772.

  • Multimeter CAT III 1000 V
  • 25-delige gereedschapsset incl. 3/8"-doppen en ratel
  • Inbussleutelset
  • Torxsleutelset
  • Werkplaatsoplossingen

Naast de praktische sets biedt Toolspecial ook een reeks ‘losse’ gereedschappen die speciaal bedoeld zijn voor het werken aan Hv voertuigen.

Werkplaats afbakenen

Snel een plek in de werkplaats afbakenen? Geef je de voorkeur aan een stationaire oplossing? Dan is er de automatische afzetlinthaspel (art. 5801) van Zeca. Met deze haspel met 16 meter veiligheidsband en aangehechte ring kan je binnen een handomdraai eenvoudig een werkplek afbakenen.

Meten is weten

Voor het werken aan hybride en elektrisch aangedreven voertuigen is een CAT III-1000V een vereiste. Toolspecial biedt hiervoor de multimeter HU31010. Belangrijke pluspunten van deze multimeter zijn het extra grote display, de HOLD-functie en de energiebesparende power-off modus. De HU31010 meet Volt (DC / AC), Ampère DC / AC), weerstand, toerental, contacthoek, capaciteit (F), temperatuur (C / F), pulse breedte, frequentie, diodes en cyclus.

Eenvoudig verplaatsen

Bij elektrische voertuigen is de aandrijving van de elektromotor vaak rechtstreeks verbonden met de wielen. Ook kan een ingeschakelde parkeerrem ervoor zorgen dat een voertuig niet meer van zijn plek komt. Hoe kun je zo’n voertuig dan toch veilig en eenvoudig verplaatsen, zonder schade aan het voertuig te veroorzaken?

Voor deze uitdaging biedt een voertuigverplaatser zoals de Gojak GJ 5211 de ideale oplossing. De voertuigverplaatser is leverbaar in een links- en rechtsuitvoering (art. GJ 5211L = links / art. GJ 5211R = rechts). De GJ 5211 is feitelijk onmisbaar in elke showroom, werkplaats, garage of spuiterij. De voertuigverplaatser heeft een aantal belangrijke kenmerken. Zo is hij ruimtebesparend, eenvoudig, snel en simpel in gebruik. Zelfs voor het verplaatsen van het voertuig is maar 1 persoon nodig. Verder is hij voorzien van heavy-duty zwenkwielen en ontvang je maar liefst 2 jaar garantie!

Workshop

Wil je als monteur veilig aan hybride en elektrische voertuigen werken? Dan is een specialistische workshop verplicht. De workshop Hybride en Elektrische Auto 2.0 van Automotive Academy besteedt aandacht aan de belangrijkste componenten, het diagnose stellen en het onderwerp veilig werken. Zo voldoe je ook aan de NEN9140-norm met betrekking tot het werken met elektrische en hybride-voertuigen. Meer weten over de workshop? Ga naar www.automotiveacademy.nl

Ga voor meer informatie over de producten naar uw Toolspecial-leverancier.

Dit artikel is gesponsord door Fource.

Autel-diagnosetesters hebben een app-gebaseerde interface. Technisch trainer Tom Weeber onthult het geheim van hun succes.

Waarom kiezen 11 van de 20 diagnosetechnici Autel?

Van de twintig diagnosetechnici die AMT ondervroeg hebben er elf een Autel-tester in hun toolbox. Waarom Autel? We vragen het aan Autel-trainer Tom Weeber.

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

Veilig werken is een belangrijk thema in de autobranche, vooral nu elektrische auto's steeds meer voorkomen. Het onderhoud van deze vervoersmiddelen vereist specifieke vaardigheden en procedures. Daarnaast blijft het onderhoud van de grootste groep - de traditionele brandstofauto's - een essentieel onderdeel van het werk. Hoe zorg je ervoor dat je risico's vermijdt? En hoe breng je veilig en gezond werken onder de aandacht? Daarover gaat het komende OOMT-webinar.

De KTS-diagnosetesters hebben nu ook features om aan EV’s te werken.

Bosch KTS diagnosetesters - Zwitsers zakmes voor de werkplaats

Diagnoseapparatuur is al jaren onmisbaar in de werkplaats. Wat je ermee kunt en welke merken je ermee kunt bedienen, is in hoge mate afhankelijk van de software in het apparaat. Dat is waar de Bosch KTS diagnosetesters in uitblinken, zo leren we bij een bezoek aan het Bosch opleidingscentrum in Brussel.

Zo ziet verontreiniging door koelvloeistof in een EGR-koeler eruit

Koelvloeistof in het uitlaatsysteem: een serieus probleem - maar wat...

Het probleem van koelvloeistof in het uitlaatsysteem is een serieuze kwestie, vooral als er een turbo in het spel is. Gewaarschuwd door eerdere berichten over dit onderwerp, vermoedt een ervaren monteur dat hij alert te werk moet gaan bij een Volkswagen Golf 1.5 TSI uit 2018. Bij een korte inspectie zag hij namelijk in het uitlaatsysteem sporen van vermoedelijk koelvloeistof. Hoe kan dat en nog belangrijker: hoe los je het op?

Zo moet ‘ie worden. Niet veel anders dan het allereerst Aptera model. Wel staan de stoelen nu naast elkaar.

Rijden op zonne-energie, lukt het Aptera wel?

Wat Lightyear niet lukte denkt het Amerikaanse Aptera met een tweede aanloop wel te bereiken: verkoop van een auto die rijdt op zonne-energie. Komend jaar zou de nu geteste PI 2 in productie moeten kunnen. Een driewielige dolfijn-auto die bij goed weer iedere dag dik 60 kilometer kan afleggen zonder tanken of laden.

Jan-Paul Poldervaart, de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions: “Zolang de overheid een inconsistent beleid voert, zal het een uitdaging blijven om nieuwe en tweedehands EV’s aan de man te brengen.”

De klantreis moet kort en aangenaam zijn

Jan-Paul Poldervaart is de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions, bekend van occasionsites als AutoTrack, Gaspedaal.nl en AutoWereld.nl. Als schakel tussen het autobedrijf en de consument is het zijn missie om het koopproces zo goed mogelijk te stroomlijnen.

Wie niet beter weet, zou denken dat het in de moderne werkplaats vooral om EV en hybride draait. Maar hoe zit het in de praktijk? Dat leert het AMT Garageforum. En: welke storingen zien de forumleden voorbij komen? - Foto: Shutterstock

EV en hybride op AMT Garageforum: welke storingen zien we in de...

Wie niet beter weet, zou denken dat het in de moderne werkplaats vooral om EV en hybride draait. Maar hoe zit het in de praktijk? Dat leert het AMT Garageforum. En: welke storingen zien de forumleden voorbij komen?

Een prototype van één van de nieuwe solid state batterijen van Chery Automobile. Foto: Chery Automobile

Ultrasnel laden en 1500 km bereik met de solid-state batterij van...

Het Chinese Chery Automobile heeft een nieuwe accuserie ontwikkeld voor elektrisch vervoer. Onder de naam 'Kunpeng' komen er drie nieuwe solid state-batterijen op de markt, die dankzij een snellaadfunctie binnen vijf minuten voor een actieradius van 400 kilometer zouden kunnen zorgen.

Foto: EGEA

EGEA kiest wederom Leon Andriessen als voorzitter

Leon Andriessen is onlangs tijdens de Algemene Vergadering van de European Garage Equipment Association (EGEA) in Frankfurt gekozen tot nieuwe voorzitter.

Dankzij de hoogpresterende ACC-batterijen kan de long-range versie van het STLA Medium platform langere reizen ondersteunen. Afbeelding: Stellantis

Optimale prestaties op het STLA Medium platform van Stellantis

De Peugeot E-3008, gebouwd op het STLA Medium platform, heeft aangetoond dat je met slechts twee oplaadstops van Parijs naar Nice kunt rijden. Dat is vergelijkbaar met de reis van een auto met verbrandingsmotor.

De batterij-recyclingfabriek in Kuppenheim combineert   mechanische scheiding met hydro-metalurgische. "De mijn van de toekomst", zegt Mercedes-Benz over deze fabriek.

Batterijrecycling: 'Mijn van de toekomst' volgens Mercedes-Benz

Mercedes-Benz CEO Ola Källenius is overtuigd: "De EV is de toekomst van de persoonlijke mobiliteit. En de HV-batterij is de kern van die mobiliteit." Logisch dus dat Mercedes economisch én milieu verantwoord over de grondstoffen voor batterijen wil beschikken. Gevolg: binnen 18 maanden verrees op Mercedes 'standort' Kuppenheim een recyclingfabriek. Hoe dat werkt, batterijrecycling? Kijk maar.

Niels Smelter: “De service van AA-Equipment Support is uitstekend; een betrouwbare partner.”

Launch X-431 optimaliseert werkplaats-efficiëntie

Niels en Saskia Smelter namen in 2017 het bedrijf van hun (schoon)vader over. Sindsdien concentreren zij zich als ervaren universele garagisten op het wagenpark van Hengelo en omgeving, én op kampeerauto's. Auto en Camper Smelter beschikt sinds 2019 zelfs over een eigen werkplaats en stallingsruimte voor campers. Waarom kiest Niels voor het Launch X-431 diagnoseapparaat?