Remsysteemtraining: zo voorkom je deze veel gemaakte fouten

Remsysteemtraining: zo voorkom je deze veel gemaakte fouten
Remsysteemtrainingen: Basis en PRO.

Als onderdeel van het Brembo Expert-concept ontwikkelde remsysteemfabrikant Brembo een online remsysteemtraining. Vanwege het grote succes blijft de training ook na corona online plaatsvinden.

In samenwerking met LKQ Fource is de Basistraining van Brembo aangepast aan de behoefte van de Nederlandse autobedrijven. In 2017 kende deze training vooral veel theoretische uitleg, maar al snel werd duidelijk dat er veel behoefte was aan praktijkinformatie. Uit de Basistraining kwam in 2018 de 'PRO-training' voort. Als je die training met goed gevolg afrond, ben je een Brembo Expert.

Training volledig online

In eerste instantie werden de klassikale remsysteemtrainingen gegeven op de locaties van de Automotive Academy, maar vanwege corona worden de trainingen nu online gegeven. Dat bevalt zo goed, dat Fource daar ook na corona mee door gaat.

De online training bestaat niet uit voorgekookte PowerPointpresentaties, maar is live. Twee trainers vertellen hun verhaal en tonen verschillende praktijksituaties. Via de microfoon en de chatfunctie kunnen de deelnemers opmerkingen maken, in groepjes aan oplossingen werken en vragen stellen, die tijdens de uitzending worden besproken. De training is zo opgezet dat alle klasgenoten ook van elkaars ervaringen leren.

Speciale montageprocedures

Er zijn twee trainingen: de PRO-remsysteemtraining is de opvolger van de Basistraining. De PRO-training duurt drie uur en gaat in op de oorzaken van diverse remproblemen, bijvoorbeeld waarom remmen piepen, en de oplossingen.

Een belangrijk onderwerp dat aan bod komt is het gebruik van lichtmetalen materialen in het remsysteem. Fabrikanten doen dat om het onafgeveerde gewicht zo laag mogelijk te houden. Technici moeten tegenwoordig bij de montage van remdelen daarom wel rekening houden met de juiste montagevoorschriften.

Veelgemaakte fouten

Ook veelgemaakte fouten komen in de PRO-training aan bod. Zo moet je na het monteren van een nieuwe remschijf altijd de tijd nemen om te meten of de remschijf slingervrij is gemonteerd. Een niet slingervrij gemonteerde remschijf zorgt er gegarandeerd voor dat de klant met klachten terugkeert.

Ook bij het gebruik van vet gaat het vaak mis. Gebruik sowieso nooit vet tussen de wielnaaf en remschijf, want dat kan zich aan één kant ophopen, waardoor de remschijf gaat slingeren. De remschijf zal warm worden op de plaats waar het remblok tegen de schijf aanloopt en na verloop van tijd kromtrekken. Gebruik ook geen kopervet op de remblokken en remtangen, want daar zitten metaaldeeltjes in die kunnen zorgen voor storingen in het ABS.

Cursus gedaan en dan?

De PRO-training volg je met een reden. Allereerst verrijkt het je kennis. Ten tweede heb je als expert recht op 24 maanden no-nonsens garantie en ten derde mag je je etaleren als Brembo Expert. Bovendien krijg je via een inlogmogelijkheid toegang tot het afgesloten gedeelte van de Brembo-website met extra technische informatie en de mogelijkheid om direct aan de experts in Italië jouw technische vragen voor te leggen. Na de PRO-training houd je eens in de twee jaar de kennis op peil met de NEXT-training.

Deze online training duurt slechts een uur, houdt de kennis fris en gaat in op nieuwste ontwikkelingen. Een vragenlijst leidt je door de leerstof; met een goed antwoord kun je door naar het volgende hoofdstuk. Zo niet, dan krijg je eerst nog wat theorie. Het volgen van NEXT garandeert het behoud van de no-nonsens garantie.

Wie kan meedoen?

In principe kan iedereen Brembo Expert worden. Er zijn een paar voorwaarden: je bent klant van Fource, loyaal aan Brembo en je slaagt voor het PRO-examen. De PRO-training volgen kan in de ochtend-, middaguren en nu ook in de avonduren. Kosten 145 euro; NEXT is speciaal ontwikkeld voor alle bestaande PRO-deelnemers en voor hen is deelname gratis.

Fource zoekt vooral professionele bedrijven, omdat het bij Brembo draait om kennis, uitstraling en tevreden klanten. Nederland telt inmiddels 850 Brembo Experts en dat mogen er van Fource duizend worden. Inschrijving voor de training gaat via Automotive Academy of de Fource-grossier.

Dit artikel is gesponsord door Fource.

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

Veilig werken is een belangrijk thema in de autobranche, vooral nu elektrische auto's steeds meer voorkomen. Het onderhoud van deze vervoersmiddelen vereist specifieke vaardigheden en procedures. Daarnaast blijft het onderhoud van de grootste groep - de traditionele brandstofauto's - een essentieel onderdeel van het werk. Hoe zorg je ervoor dat je risico's vermijdt? En hoe breng je veilig en gezond werken onder de aandacht? Daarover gaat het komende OOMT-webinar.

FNV vindt dat het tijd is voor aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden.

Onderhandelingen cao gestart, bonden eisen 7% loonsverhoging

Deze week zijn de onderhandelingen over de nieuwe cao voor medewerkers van onder meer auto-, truck- en fietsbedrijven van start gegaan.

How to: wieldraagarmen en spoorstangeinden vervangen bij VAG-auto's | VIDEO

How to: wieldraagarmen en spoorstangeinden vervangen bij VAG-auto's |...

Schaeffler RepXpert laat in deze video zien hoe je de wieldraagarmen en spoorstangeinden van VW-voertuigen vervangt met speciaal gereedschap.

Innovam en OOMT willen zich ook in 2025 en 2026 inzetten voor een sterkere regionale samenwerking tussen MBO-scholen en leerbedrijven. - Foto: ANP/Olaf Kraak

Samenwerking OOMT en Innovam focust op instroom jeugd en behoud van...

OOMT en Innovam werken ook de komende twee jaar intensief samen. Het opleidings- en ontwikkelingsfonds en de brancheopleider hebben dat nu formeel vastgelegd in een nieuwe samenwerkingsovereenkomst.

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

Ruth Lokhorst van Autobedrijf Lokhorst-Zoet in Elburg liet onlangs een gastvrijheidscheck via OOMT doen om te kijken wat hun klanten ervaren en waar de verbeterpunten zitten. Dat kan veel waardevolle inzichten opleveren, ook als je juist een heel fijn bedrijf weet te runnen. "Ik zie genoeg dingen die verbeterd kunnen worden."

Voordeel van Eusama: geen referentiewaarden nodig. Aandachtspunt: een verkeerde bandenspanning heeft invloed op de meting.

Eusama suspensietester, hoe werkt die? (en wat levert hij op?)

Mobiliteitscentrum de Beijer in Heteren test schokdempers (en overige delen van het onderstel!) op een suspensietester. Die test volgens het Eusama-principe. Hoe werkt dat? En wat levert het op bij De Beijer?

OOMT begeleidt en adviseert leermeesters voor succesvolle studenten

OOMT begeleidt en adviseert leermeesters voor succesvolle studenten

Om studenten succesvol hun opleiding af te laten ronden is de rol van een leermeester essentieel. Sinds afgelopen jaar richt een BBL-adviseur van OOMT zich op deze groep, waarbij hij in een driehoek werkt met het leerbedrijf, de student en het ROC. "Als een leermeester succesvol is, dan is de kans groter dat een student dat ook is."

Een nieuwe lichting vakmensen is klaargestoomd voor de schadeherstelbranche. Foto: Innovam

Zij-instromers Innovam succesvol in schadeherstel

Innovam kondigt aan dat opnieuw alle 12 zij-instromers van de opleiding Basis Schadehersteller hun diploma hebben behaald. De helft van deze groep slaagde zelfs met uitstekende examenresultaten, wat hun inzet en talent benadrukt.