Fource adviseert om niet te wachten: 'Koop nu al een fijnstofmeter'

Fource adviseert om niet te wachten: 'Koop nu al een fijnstofmeter'
Volgend jaar heb je dus een viergastester, een roetmeter en een deeltjesteller nodig voor de apk.

Het gebruik van de zogenaamde deeltjesteller wordt op 1 juli 2022 verplicht. Volgend jaar moeten dus voor de apk alle Euro V- en VI-diesels gekeurd worden met de deeltjesteller. Fource adviseert om nu al te investeren in een deeltjesteller, maar waarom eigenlijk?

Vanaf 1 juli 2022 moet bij elke apk van een Euro V- en VI-diesel (zowel personenauto's, bedrijfswagens, trucks als bussen) een deeltjesteller worden gebruikt. Moeilijk is dat niet, want je steekt een sonde in de uitlaat, wacht vijftien seconden om te stabiliseren en daarna vijftien seconden op de meting en klaar is Kees. Je doet het bij voorkeur bij een warm stationair draaiende motor, zodat een 0-emissie afzuigunit niet nodig is.

Bah, nog meer kosten!

Volgend jaar heb je dus een viergastester, een roetmeter en een deeltjesteller nodig voor de apk. Ze durven wel hè, die RDW-ambtenaren. Hans Willemse van Fource vindt dat je de apk niet moet zien als een manier om autobedrijven op kosten te jagen. "Wees blij dat de apk op deze manier in Nederland georganiseerd is. Daar profiteren we branchebreed van.

Bij het keuren horen investeringen en investeringen bieden ook weer kansen. Bedenk dat elke nieuwe diesel na drie jaar apk-plichtig is en daarna elk jaar gekeurd dient te worden. Dit jaarlijks terugkerende klantcontact wordt steeds belangrijker voor het autobedrijf om banden en onderhoud te verkopen en om auto's in te ruilen. Dat wil je toch niet laten lopen?"

'Ze durven wel hè, die RDW-ambtenaren'”

Wordt de deeltjesteller verplicht?

Ja en nee. Als je echt geen deeltjesteller wilt kopen, mag je nog steeds met je roetmeter apk's uitvoeren aan auto's tot en met Euro IV. Maar met een deeltjesmeter mag je ook Euro V- en VI-diesels keuren. Hans Willemse: "Kies je er voor om niet te investeren, dan zul je dus in je klantenkring moeten selecteren wie je nog wel kunt helpen met een apk en wie niet. Daarmee verlies je een groot deel van de markt."

Het aantal Euro V- en VI-diesels in Nederland is groot: 824.000 personenauto's, 465.000 bedrijfs/bestelwagens, 100.000 vrachtwagens en 3.000 bussen. Dat zijn in totaal 1,4 miljoen voertuigen. Bovendien is het een constante markt, want over vier jaar zijn dat 1,5 miljoen voertuigen.

Wordt de deeltjesteller verplicht? Ja en nee.

Eenvoud staat voorop

Fource heeft gekozen voor de AREX PNC 500 deeltjesteller. Het apparaat staat op een rolwagen en aan de sonde zit een soepele, lange slang, zodat je ook de uitlaat van een bedrijfswagen eenvoudig kunt bereiken. De AREX heeft een digitaal touchscreen: rood is afkeur, groen is goedkeur. Eenvoud staat voorop. AREX is binnen Fource al jaren de eerste keus als het gaat om emissie-apparatuur en apk-equipment.

Hans Willemse: "Dat biedt ook kalibratievoordelen, want de deeltjesteller kan straks in hetzelfde kalibratiepakket worden meegenomen als het andere apk-equipment van AREX. Autobedrijven profiteren van een extra jaarlijks terugkerende combikorting op de kalibratiekosten van 110 euro. Hoe meer apparatuur, hoe interessanter het is."

'Vergeet niet dat een deeltjesteller ook gewoon werk oplevert'”

Wat kun je er vandaag mee?

AREX zal na de zomer, zodra het Nederlands Meetinstituut de typegoedkeuring heeft afgegeven, beginnen met de uitlevering van de eerste PNC 500-exemplaren. Waarom zo vroeg? Hans Willemse: "We adviseren onze klanten om na de zomer proactief voor te sorteren op de apk-regels. De meeste autobedrijven hebben een vaste klantenkring, dus vertel je klant: 'het is nu nog geen afkeurpunt, maar volgend jaar wel. Zullen we repareren of vervangen of wil je de auto inruilen?'

Zeker op de bedrijfswagenmarkt is het zinvol om klanten ruim van te voren te benaderen. Vergeet niet dat het reinigen en vervangen van roetfilters ook gewoon werk oplevert. Je kunt de deeltjesteller ook inzetten bij de occasions of inruil. Het is handig om te weten of het fijnstoffilter goed werkt."

Hoe werkt een deeltjesteller?
De makkelijkste methode om fijnstofdeeltjes te tellen is ioniseren. De deeltjes worden elektrisch geladen en zijn dan in een meetcel te tellen. Die techniek heet 'Ionisation Particle Counter' of 'diffusion charging' (DC). AREX kiest voor deze methode. Een andere mogelijkheid is het bedekken van de deeltjes met alcohol, waardoor ze groeien in diameter en met een laser zijn te tellen. Dat heet een 'Condensation Particle Counter'. Deze laatste optie is eigenlijk meer geschikt voor een laboratorium, want makkelijk ontvlambaar alcohol heeft geen plaats in een werkplaats. Bovendien zijn ionisatie-deeltjestellers wat robuuster.

Dit artikel is gesponsord door Fource. 

Het team van Equipment services. - Foto: AAGB

AAG Equipment van Alliance is one-stop-shop voor equipment

Alliance Automotive Group Benelux introduceert een nieuwe divisie onder de naam AAG Equipment. Voor universele autobedrijven én schadeherstellers is het een one-stop-shop voor equipment.

Jan-Paul Poldervaart, de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions: “Zolang de overheid een inconsistent beleid voert, zal het een uitdaging blijven om nieuwe en tweedehands EV’s aan de man te brengen.”

De klantreis moet kort en aangenaam zijn

Jan-Paul Poldervaart is de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions, bekend van occasionsites als AutoTrack, Gaspedaal.nl en AutoWereld.nl. Als schakel tussen het autobedrijf en de consument is het zijn missie om het koopproces zo goed mogelijk te stroomlijnen.

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

Veilig werken is een belangrijk thema in de autobranche, vooral nu elektrische auto's steeds meer voorkomen. Het onderhoud van deze vervoersmiddelen vereist specifieke vaardigheden en procedures. Daarnaast blijft het onderhoud van de grootste groep - de traditionele brandstofauto's - een essentieel onderdeel van het werk. Hoe zorg je ervoor dat je risico's vermijdt? En hoe breng je veilig en gezond werken onder de aandacht? Daarover gaat het komende OOMT-webinar.

Niels Smelter: “De service van AA-Equipment Support is uitstekend; een betrouwbare partner.”

Launch X-431 optimaliseert werkplaats-efficiëntie

Niels en Saskia Smelter namen in 2017 het bedrijf van hun (schoon)vader over. Sindsdien concentreren zij zich als ervaren universele garagisten op het wagenpark van Hengelo en omgeving, én op kampeerauto's. Auto en Camper Smelter beschikt sinds 2019 zelfs over een eigen werkplaats en stallingsruimte voor campers. Waarom kiest Niels voor het Launch X-431 diagnoseapparaat?

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

Ruth Lokhorst van Autobedrijf Lokhorst-Zoet in Elburg liet onlangs een gastvrijheidscheck via OOMT doen om te kijken wat hun klanten ervaren en waar de verbeterpunten zitten. Dat kan veel waardevolle inzichten opleveren, ook als je juist een heel fijn bedrijf weet te runnen. "Ik zie genoeg dingen die verbeterd kunnen worden."

Zo ziet verontreiniging door koelvloeistof in een EGR-koeler eruit

Koelvloeistof in het uitlaatsysteem: een serieus probleem - maar wat...

Het probleem van koelvloeistof in het uitlaatsysteem is een serieuze kwestie, vooral als er een turbo in het spel is. Gewaarschuwd door eerdere berichten over dit onderwerp, vermoedt een ervaren monteur dat hij alert te werk moet gaan bij een Volkswagen Golf 1.5 TSI uit 2018. Bij een korte inspectie zag hij namelijk in het uitlaatsysteem sporen van vermoedelijk koelvloeistof. Hoe kan dat en nog belangrijker: hoe los je het op?

Hoe AD Garage de groei van Bergmans Auto's versnelt

Hoe AD Garage de groei van Bergmans Auto's versnelt

Stel je een krachtig trio voor van distributeur, grossier en garagebedrijf. Samen vormen ze een drietrapsraket naar succes en dat is precies wat Doyen Auto, Autodistribution en AD Garage doen. Tom Bergmans van Bergmans Auto's in Veldhoven legt uit hoe AD Garage hem helpt groeien.

QR-code scannen en je hebt meteen toegang tot alle mogelijke montage-info. - Foto: DRiV

DRiV biedt technici snelle toegang tot technische info

Met de nieuwe QR-codes op verpakkingen van Monroe, Ferodo, Jurid en MOOG krijgen autotechnici direct toegang tot technische tekeningen en montage-instructies.